• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-02-25 22:28:30 följande:
    Nä det märker man ju här i tråden .

-Håll er till "norm" ... stick inte ut .. var inte annorlunda ! Handla på HM ! 

och vänta på att samhället ska ändra inställning till killar i klänning ... !

Jo tjena det lär hända i ett samhälle som räds allt som är olika ...
    Förändringar sker inte av sig självt. Fast det är väl det som är tanken, hoppet att inget någonsin ska förändras igen. ;/
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Scarlett

Men hej... Dagisbarn har inte bröst, hår på snoppen... Flickor och pojkar är ganska lika. Sen kan man välja att göra dem "annorlunda" om man vill. På alla möjliga sätt. Låt dem vara! En kille som vill pröva hur det är att gå i klänning ska väl få göra det. Och tvärtom då, men det talar vi inte ens om... Sen tror jag att de flesta blir lyckliga och glada vuxna.

• Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-02-25 22:34:02 följande:
    Varför skulle det inte vara bra? På vilket sätt tar en treårig pojke skada av att prova en klänning?
    giftfri skrev 2011-02-25 22:27:34 följande:
    Hur många av er har jobbat med eller haft med barn i tonåren att göra eg.., troligen en väldigt liten dela v er som är genusfanatiker..
    För jag lovar att de ungar som kommer klädda i könspecikifika kläder av fel kön, dom ligger väldigt illa till, många av dom lär bli rejält mobbade.
    Å det har inget att göra med vad jag tycker om mobbing, bara att jag vet hur djävliga ungar kan vara med varandra, å jag skulle ALDRIG utsätta ett barn för den helt onödiga risken att bli mobboffer..
    För det första, ingenting säger att en treåring som gillar klänning kommer att göra det som tonåring.
    För det andra, mobbning handlar fortfarande primärt om maktstrukturer, hierarkier, osv, och bara sekundärt om yttre attribut. Att du blir retad för att du har fel klädesplagg (kan även vara att du har "fel" märke på jeansen" innebär inte att du automatiskt blir accepterad om du byter och börjar följa med strömmen. Då hittar mobbaren/mobbarna på något annat om de valt just dig till offer.
    Precis. Först hittar man mobboffret, SEDAN hittar man på saker att mobba denne för.
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-25 23:43:37 följande:
    Ja, det är min uppgift att ge mina barn sunda värderingar.
    På vilket sätt menar du att dessa värderingar är fel:

Du duger som du är
    Andra duger som de är
    Alla är lika mycket värda, har samma friheter och rättigheter oavsett kön.

För det är det jag förmedlar. Med ord och med handling.

Om du säger till ditt barn: Nej, du får inte ha klänning, för du är pojke, lär du honom motsatsen till det jag skrev ovan.  I ord och handling. Risken är också at han blir just ett sådant barn som fäller en elak kommentar till en anna pojke i klänning. Eftersom han fått lära sig av dig att det är fel. Tar du på dig det ansvaret?
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
  • Dorian Ertymexx
    Carolita skrev 2011-02-25 22:38:28 följande:
    kanske tar inte han skada just då, men klär han sig så ute bland folk, så kan jag ju garantera att han blir glodd på och folk fäller kommentarer, såklart, för det är inte normalt!
    Klädtillverkarna som gjort/designat klänningen, tror du dom tänkt att:"jaamen, den här klänningen kan både killar och tjejer ha!"
    OK, det argumentet måste jag böja mig för. Dags att låsa in alla flickklädda pojkar då. Och alla handikappade. Och alla som är litet för feta eller litet för smala. Eller litet för fula. Allar harmynta. Alla rullstolsburna. Ja, alla som inte passar ditt heliga ideal, och som kan bli utstirrade, utskrattade och utmobbade.

Klädtillverkarna tänker på att tjäna pengar, inte på att bevara normer. Om vårens mode är mansklänningar kan du ge dig fan på att de kommer pumpa ut sådana en masse.
  • trollbottom
    Carolita skrev 2011-02-25 22:02:00 följande:
    men herregud...."mitt barn är inget kön", det var det dummaste jag nånsin hört.
    Det är klart barnet är ett kön! Antingen är det en kille eller tjej, andra fall finns ju men då heter det hermafroditer (tror jag).

Löjligt att låta sin son att ta på sig klänning/kjol! Det plagget ÄR för tjejer, iaf i dom flesta länder. Annat är det i typ mellanöstern där män går runt i en lång "klänning", men det är ju oxå knäppt.

Och att tjejer bär byxor är väl bara bra, hur skulle det vara att gå runt med en kjol/klänning här uppe i norden på vintrarna?????

Skärp er mammor som tycker klänning på killar är OK!
    Nej, barn är inga kön  utan har kön. Jag är inget kön, jag har ett kön. Mitt kön ger mig inte mer kunskap i sömnad än i träslöjd, mitt kön gör mig inte bättre att laga mat, städa, sköta barnen än att meka bilar, klippa gräsmattan, klyva ved. Det är sociala konstruktioner. Man är inte sitt kön, man har sitt kön
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Dorian Ertymexx
    trollbottom skrev 2011-02-25 22:40:08 följande:
    Vilket bra svar hon gav dig TS. Förvisso kunde hon kanske låta bli att fräsa men samtidigt så var din fråga lite konstig. Varför skulle inte Linus få ha klänning?

Måste jag tvinga min son att ha andra kläder än klänning när han själv vill ha?

Mitt barn är ett barn som har ett kön men han är inget kön
    Med risk för att låta vulgär så känns det ibland som att folk tänker så mycket på kön att de ersatt sitt huvud med ett...
  • TheCoopers
    ricken skrev 2011-02-25 23:50:46 följande:
    Om inte du genom handlig(köper) talar om att din son skall ha genusneutrala kläder (för det är vad killkläder är) så kanske han får en chock när han blir lite större och upptäcker att det bara är han och tjejerna i klassen som har kjol. 
    Man vill ju inte vara hovmarsalken i Kejsarens nya kläder kanske, eller?
    Eftersom ingen här tvingar sina söner att bära klänning så lär inte det bli ett problem . Dessutom lever vi inte i ett vaccum utan barnen tittar på tv , går på dagis , träffar kompisar . Så han lär inte " få en chock" när han börjar skolan ...
    I'm the me I choose to be ...
  • Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 23:48:50 följande:
    Förändringar sker inte av sig självt. Fast det är väl det som är tanken, hoppet att inget någonsin ska förändras igen. ;/
    Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Om människan genom historien inte hade brytit mot normer, traditioner och andra kulturyttringar och därmed inte utvecklats, hade vi fortfarande levt på stenåldern. Det var det som var felet med Neanderthalarna, enligt senaste forskningen. De var för konservativa, uppnådde en viss kulturell och teknisk nivå, men stannade sedan där i 100 000 år. När Homo Sapiens sedan kom, flexibel, anpassningsbar, förändringsbar, och inte väjde för utmaningar och utveckling, försvann neanterhalarna. Assimilerades, utrodades eller whatever, men deras tid var förbi.

Så, jag brukar tänka på Neanderthalarna när jag träffar konservativa människor...
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 22:48:59 följande:
    I dagens samhälle är man politiskt inkorrekt om man inte anser att man bör exprimentera med genusnormer, och det gör att man bryter mot normerna genom att som Ts fråga mamman varför hennes son hade klänning på sig.
    Därimot kan man gärna få slänga Bhn och trosorna och och sjunga feminist ramsor som kvinna. Men samhället blir inte bättre för att man sätter Bhn och trosorna på sina söner. 
    Hur vet du det? Du har ju uppenbarligen inte provat, eller hur?
Svar på tråden Pojke i klänning?!