• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    ricken skrev 2011-02-26 09:57:53 följande:
    Vad som är lagligt och olagligt är väl oviktikt när det gäller klädsel. Jag menar du kan ju ha ett fikonlöv framför snoppen och kalla det för byxa. I sverige är det inte olagligt att gå naken. Därimot kan det kanske räknas som förargelseväckande beteende, men det kan nästa allt räknas som beroende på normen.
    Jag tror knappast att alla brott mon konventionella normer räknas som förargelseväckande beteende i juridisk term. Normer finns överallt, i det lilla, i det stora, från golv till tak så att säga.

Bara för att man är kritisk mot vissa normer (de baserade på kön t ex), så betyder ju inte det att man vill bryta alla normer. Nakenhet eller inte har med kroppslig integritet att göra, inte med ett specifikt kön.
  • mysfaaktor
    laraa skrev 2011-02-26 09:57:15 följande:
    Men allvarligt?!! Nej jag hade aldrig satt pa min son en klanning! Han ar en POJKE och enligt mig sa har inte pojkar klanningar och strumpbyxor pa sig. Det finns faktiskt en grans.
    Vem är det som har satt den gränsen?
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-26 06:31:29 följande:
    Jag blev uppmanad att läsa kejsarens nya kläder. Jag har läst den Många ggr  Och jag vet inte, kanske är mina barn smartare än andras, men det tror jag inte (jo min äldsta som har aspbergers är jäkligt smart iofs haha) och pojkar förstår nog ganska snabbt att det inte finns spec många vuxna män som har klänning och att de som har det anses som udda. Sen om barnet bestämmer sig för att bli som alla andra eller skita i konventionerna, ja det beror nog på den uppfostran som föräldrarna ger Men jag tror att barn som får utveckla sin egen personlighet utan att skuld/skambeläggas blir lyckligare vuxna.

Om en pojke har kjol/klänning och ett barn på dagis skrattar, pekar eller vad det nu vara månde så tar jag för givet att personalen förklarar läget för de fördomsfulla barnen, att man tar på sig det man trivs i och tycker är fint.  Och om mitt barn skulle komma hem och fråga varför den eller den sagt något nedsättande om hennes kläder så skulle jag förklara att det finns vissa människor som tycker att män och kvinnor ska ha olika kläder på sig och gärna vill att alla människor ska inordna sig i 'ledet' och inte sticka ut.
    Jag har också barn med diagnos och i vårat fall har det hjälpt med rutiner och klara gränser. Det borde väl ge en extra trygghet för din son som har aspberges men klara gränser socialt och ur genusperspektiv, då det är extra svårt för dessa människor att förstå sociala regler. Eller är jag ute och cyklar?
  • mysfaaktor
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-26 03:05:21 följande:
    Det är bara rätt när det inte är fel. Ah, härligt med vardagshyckleri, eller vad säger du? Kräks
    Det får mig att må lite dåligt, men annars finner jag en viss komik i det.
  • mysfaaktor
    Thaleya skrev 2011-02-26 02:22:31 följande:
    jag skulle inte klä min barnpojke i klänning för jag tycker klänning är rätt fult.
    ...men för de som tycker att det är snyggt är det okej?

Jag frågade varför det inte var okej att låta sin son ha klänning.
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 10:01:32 följande:
    dricker du pilsner kl 10 på lördagsmorgon? Det är inte enligt normen!
    Nja.. Jag satt mig i taxi igår vid 8 och dog vid halv ett snåret.. vaknade nu med en liten virre och en kaffe och skulle ge mig i kasst med dom inlägg jag suttit och smidit planer för och WHAM! 40 sidor text så det är juh gammal info nu.. blev förundrad över trådens aktivitet..

Enligt normen.. nej.. det håller jag med om.. Jag är inte inom normen för något faktiskt, eller åtminstone ser mig inte inom normen av vare sig livsstil, intellekt, kreativitet osv.. Min egna smått narsisistiska syn på mig själv är pudrad i sympati snällhet och rättvis övermänniska, vilket "tyvärr" är en bristvara på forum som här..

...Typ.. 

<--Bakis..
    I need you to step out of the car sir...
  • Pallas

Det var inte så himla länge sedan det var olagligt för kvinnor att bära byxor. Eller rösta. Det hänger ihop, ser ni det inte?

• ricken
    Veladis skrev 2011-02-26 10:03:25 följande:
    Jag tror knappast att alla brott mon konventionella normer räknas som förargelseväckande beteende i juridisk term. Normer finns överallt, i det lilla, i det stora, från golv till tak så att säga.

Bara för att man är kritisk mot vissa normer (de baserade på kön t ex), så betyder ju inte det att man vill bryta alla normer. Nakenhet eller inte har med kroppslig integritet att göra, inte med ett specifikt kön.
    Ja man kan ju vända och vrida på saker och ting hur man vill. Men jag skulle hellre vilja se en gammal man spinga runt på stan naken än med kort skoluniformsskjol och stingtrosa under. Jag menar att det kan vara mer förargelseväckande med kläder än utan:)
    Jag förstår att dessa pojkar som går på dagis klär sig i klänning för att väcka en politisk debatt om genusfrågan och dom har en väldigt stark feministik övertygelse. Så det är självklart ok.
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:12:06 följande:
    Det var inte så himla länge sedan det var olagligt för kvinnor att bära byxor. Eller rösta. Det hänger ihop, ser ni det inte?
    Inget hänger ihop! Innan det var olaglit så var det lagligt och före det var det olaglit och före det var det lagligt, osv. osv. Vad lagen säger har ingen betydelse inget har egentligen. Lagen är bara ett aktoritärt sätt att befästa normer.
  • laraa
    mysfaaktor skrev 2011-02-26 10:05:32 följande:
    Vem är det som har satt den gränsen?
    Jag! Jag tycker inte det ar normalt att pojkar har klanningar pa sig. Min son ar en POJKE och darfor klar jag honom i pojk-klader.
Svar på tråden Pojke i klänning?!