• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Kitsune
    giftfri skrev 2011-02-26 11:34:03 följande:
    Om det vore så väl, men om du följt genusextremisternas framfart, så framgår det tydligt att barnes vilja är underordnad, det är föräldrarnas egna principer som gäller.
    Bara användanet av ordet klänning, å sen applicera det på mäns liknande kladesplagg, bevisar med all tydlighet vad det är frågan om, d.v.s inte rätten att bära valfria kläder, utan att pojkar ska kunna bära kvinnospecifika kläder, ungefär som att göra om dom till minitransor...
    Jag har förstått diskussionen som att barn ska ha den möjligheten och kunna se att även den finns, som någon skrev hur hon la in en klänning i sin pojkes garderob. Så jag tror inte att någon tvingar men precis den normen som vi har idag så kom den till på grund av påverkan och precis på samma sätt utvecklas förändringar. När barn
    ser att möjligheten finns att ha kunna ha på sig en klänning (det påverkar) så blir det även lättare för barn att mer gå utifrån sin egen nyfikenhet och vilja.  Jag anser att det är i så fall en positiv påverkan som har en plats i vår tid.
    Every civilization carries the seeds of its own destruction, and the same cycle shows in them all.
  • ricken
    Veladis skrev 2011-02-26 11:28:51 följande:
    Är det verkligen viktigare för barn? Jag är tveksam
    Barn behöver förebilder att lära av och identifiera sig med, det är sant. Men behöver de verkligen och defintivt förebilder av sitt eget kön för att kunna skapa sig en egen, trygg identitet? Jag tror att barn, för att kunna utveckla alla sidor hos sig själva, behöver ett brett spektrum av förebilder, alltså hela bredden, från det som ses som traditionellt manliga och traditionellt kvinnliga. Men innebär det att förebilderna därmed måste vara både kvinnor och män? En "manlig" förebild kan vara en kvinna, och tvärt om.

Ofta är det ju både ock. Mina barn har en förebild i mig, båda två, och de identifierar sig med de sidor i mig som de känner igen i sig själva. Båda barnen har också en förebild i sin far och identifierar sig med de sidor i honom de känner igen i sig själva. Jag tror att det hade varit detsamma om vi hade varit två föräldrar av samma kön, t ex. Och jag tror inte att mina barn hade utvecklats sämre eller blivit otryggare för det.
    De identifierar sig i det de har gemensamt med kompisar, lärare, andra vuxna de har en relation till också.
    Japp du har en teori! Och om jag ifrågasätter dom brister som den innehåller kommer du att ändra den lite, och diskutionen kommer att pågå i några timmar till men nu måste jag pysa ett tag. kram
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-02-26 11:38:20 följande:
     Baklänges eller på tvärtom-språket kanske.
    Jag säger detsamma om dig...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Thaleya

jag hade nog sagt lite funderande.

mm...men då kommer han ju inte in..
    Sen hade jag sagt oj och tittat förläget ner.

• Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 11:43:45 följande:
    Haha var det du som skrev "livet är bara ett uppehåll i inexistensen" på biograftoans vägg?
    Låter som något troligt jag skulle kunnat kladda ner på skithusdörren för att försätta allmänheten i någon form av tanke-koma då individen sitter och fekalomerar men med chans att komma till insikt om meningslösheten i hans liv som anledningen till varför han sitter där...

... till följd av masssuicidal handling i hela kommunen..

<--"I shall rule the woooorld" - Plankton
    I need you to step out of the car sir...
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 11:57:42 följande:
    Jag säger detsamma om dig...
    Hey, hitta på dina egna formuleringar!
    Fast det där kanske var på tvärtomspråket?

Jag undrar bara, hur förklarar att du ser  att barnets vilja är underordnad, när det i inlägg efter inlägg står att pojkar får ha klänning om de själva väljer att ha det. Inte att pojkar ska ha klänning, måste ha klänning, bör ha klänning. Jag tycker att det är OK att pojkar har klänning. Han har inte valt att ha klänning på säkert närmare ett år och ingen, allra minst jag, ser något problem i det.. Så på vilket sätt är hans vilja underordnad?
  • giftfri
    Kitsune skrev 2011-02-26 11:55:13 följande:
    Jag har förstått diskussionen som att barn ska ha den möjligheten och kunna se att även den finns, som någon skrev hur hon la in en klänning i sin pojkes garderob. Så jag tror inte att någon tvingar men precis den normen som vi har idag så kom den till på grund av påverkan och precis på samma sätt utvecklas förändringar. När barn
    ser att möjligheten finns att ha kunna ha på sig en klänning (det påverkar) så blir det även lättare för barn att mer gå utifrån sin egen nyfikenhet och vilja.  Jag anser att det är i så fall en positiv påverkan som har en plats i vår tid.
    Varför en klänning, var inte en mansplagg som är liknande? Motivera varför pojkar ska bära kvinnospecifika kädesplagg, när det finns alternativ? För mig inneböär inget annat än att man visar upp en felaktig könstillhörighet...
    Å inbilla inte mig att om du ser en vacker transa, att du säger, å vilken vacker man, om du ens ser att det är en man, du kanske ser en kvinna..., kan ju iofs bli kul om du stöter, å sen upptäcker ditt misstag i sängen..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis

Han = min son.
    Min man hade däremot en fladdrig tunika på sig häromveckan. Hans vilja är inte heller underordnad min.

• Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 12:03:02 följande:
    Motivera varför pojkar ska bära kvinnospecifika kädesplagg, när det finns alternativ? För mig inneböär inget annat än att man visar upp en felaktig könstillhörighet...
    Motivera varför man måste se på ett litet barn vilket kön det har.
  • Pallas
    giftfri skrev 2011-02-26 12:03:02 följande:
    Motivera varför pojkar ska bära kvinnospecifika kädesplagg, när det finns alternativ? För mig inneböär inget annat än att man visar upp en felaktig könstillhörighet...
    Precis. Du är trångsynt, helt enkelt.
Svar på tråden Pojke i klänning?!