• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:37:38 följande:
    Ah du menar så. Men då tycker jag du är ute och cyklar rejält, om du menar att det bara är att individuellt försöka hanka sig fram i de sociala sammanhangen. Som jag läser ditt resonemang nu (jag kan ju missuppfatta helt) så verkar det som att man får "skylla sig själv" om man utmanar normerna, eftersom man borde veta vilka konsekvenser det kan få.
    Haha ok!
  • Pallas

Jag brukar definiera klänning och kjol som "grenlösa plagg", eftersom så många verkar hänga upp sig på rosa spetsar, tyll och rosetter om man säger "klänning" eller "kjol".

• morotsland

När jag jobbade i ett sk invandrartätt område gick en majoritet av skolans pojkar runt med klänning när det var muslimsk högtid. Huruvida klänning är ett kvinnoplagg eller inte har ju förändrats genom tiderna och ser olika ut i olika kulturer. 

Klänning är ett grymt bekvämt plagg så jag förstår att många småpojkar vill ha på sig klänning. Om de får välja själva och inte har föräldrar med trånga normer då. 

• ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:37:38 följande:
    Ah du menar så. Men då tycker jag du är ute och cyklar rejält, om du menar att det bara är att individuellt försöka hanka sig fram i de sociala sammanhangen. Som jag läser ditt resonemang nu (jag kan ju missuppfatta helt) så verkar det som att man får "skylla sig själv" om man utmanar normerna, eftersom man borde veta vilka konsekvenser det kan få.
    Nej inte riktigt så. Se bort från vad andra människor sätter för normer, regler och skriver i böcker osv, börja tänka själv istället. Tex om du hamnade på en öde ö skulle du då be till Gud varje söndag och gå upp kl 7 till jobbet eller bry dig om vilka kläder du har på dig. Allt snack om vad vi sätter på våra barn eller hur liberal uppfostran du ger har igentligen ingen betydelse om man ser utifrån ett större perspektiv än till bara mänskligheten.
      Jag menar att man har ett inre kompass för vad som är rätt eller fel och det brukar kallas för empati. Och för att dela in saker och dig kan man säga att vi först och frä,mst har empatiska känslor för våran egen familj efter det våra vänner, stad, land, kontinent. Men längre än så sträcker sig oftast inte vår a empatiska förmåga. 
       Tänk om vi kunde ha lika mycket empati för barn och vuxna i länder på andra sida eller djur, växter, som vi har  för våra egna familjer. Och bårtse från religion, klädstil, hudfärg, kön och allt annat som vi gillar att dela in oss i. What a wonderfull world this would be.
  • trollbottom
    mysfaaktor skrev 2011-02-26 02:09:24 följande:
    Var det därför killar hade klänning förr i tiden?
    Antagligen hade de det för att det var praktiskt
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom

Jaja, jiddra på nu om alla hemskheter som kan hända för att ett barn får utvecklas fritt.

Vill för övrigt visa er vad min kloka mor skrev när hon fick läsa att det finns föräldrar som tror att deras idéer och åsikter inte finns med i uppfostran.

Att tro att man inte påverkar sina barn med sina egna idéer och åsikter låter farligt och i högsta grad omedvetet experimentelt.

Så nu ska jag på loppis och se om jag hittar något fint åt sonen. Tröja, klänning eller byxa skit samma. Jag vet vad han gillar

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-02-26 10:50:35 följande:
    När jag jobbade i ett sk invandrartätt område gick en majoritet av skolans pojkar runt med klänning när det var muslimsk högtid. Huruvida klänning är ett kvinnoplagg eller inte har ju förändrats genom tiderna och ser olika ut i olika kulturer. 

Klänning är ett grymt bekvämt plagg så jag förstår att många småpojkar vill ha på sig klänning. Om de får välja själva och inte har föräldrar med trånga normer då. 
    Jag är helt övertygad om, att det inte var klänningar dom bar, utan ett plagg avsett för män, med ett helt annat namn.
    Klänningar är för kvinnor, liknande plagg för män har andra namn, så jag begriper inte varför genusextremisterna måste envisas med att använda ordet klänning i fel sammanhang, å sätta klänningar på pojkar, när det finns alternativ för pojkar...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 10:51:53 följande:
    Nej inte riktigt så. Se bort från vad andra människor sätter för normer, regler och skriver i böcker osv, börja tänka själv istället. Tex om du hamnade på en öde ö skulle du då be till Gud varje söndag och gå upp kl 7 till jobbet eller bry dig om vilka kläder du har på dig. Allt snack om vad vi sätter på våra barn eller hur liberal uppfostran du ger har igentligen ingen betydelse om man ser utifrån ett större perspektiv än till bara mänskligheten.
      Jag menar att man har ett inre kompass för vad som är rätt eller fel och det brukar kallas för empati. Och för att dela in saker och dig kan man säga att vi först och frä,mst har empatiska känslor för våran egen familj efter det våra vänner, stad, land, kontinent. Men längre än så sträcker sig oftast inte vår a empatiska förmåga. 
       Tänk om vi kunde ha lika mycket empati för barn och vuxna i länder på andra sida eller djur, växter, som vi har  för våra egna familjer. Och bårtse från religion, klädstil, hudfärg, kön och allt annat som vi gillar att dela in oss i. What a wonderfull world this would be.
    Förbannat bra skrivet faktiskt.. Människan är redo att hantera lokala angelägenheter.. Men människan är tyvärr långt ifrån redo att kunna hantera internationella angelägenheter..

Mycket av det du skriver upplevdes som den trygga tillvaro man hade efter att man blev stationerad på ett ställe och levde där i åtskilliga generationer utan vetskapen om "världen i övrigt".. Man kunde slakta gris utan att bry sig om vad bonden på andra sidan stängslet tänkte och tyckte om vad man gjorde med sin egna gris.. typ..

Idag måste man inte bara ta hänsyn till bonden på andra sidan staketet.. Du skall ta hänsyn till "månfolk" om det så fanns, för att det KAN finnas en minimoj-procents chans till att personen blir illa berörd av vad du gör med din gris..

Människan är inte redo för intentationell empati..
    I need you to step out of the car sir...
  • Pallas

trollbottom: Ja, speciellt intressant blir det i mobbningsdebatten, där föräldrar som propsar på att noga poängtera för sina barn vad som passar sig för de repsktive könen vägrar se att det är just deras barn som löper störst risk att bli mobbare pga den indoktrineringen.

Svar på tråden Pojke i klänning?!