• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Pallas

Mina söner tittade igår på den här bilden, känns den kränkande? Grabbarna utbrast "ooooo vad JÄTTEFINT!"

brad pitt, 04 

• ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 10:10:49 följande:
    Nja.. Jag satt mig i taxi igår vid 8 och dog vid halv ett snåret.. vaknade nu med en liten virre och en kaffe och skulle ge mig i kasst med dom inlägg jag suttit och smidit planer för och WHAM! 40 sidor text så det är juh gammal info nu.. blev förundrad över trådens aktivitet..

Enligt normen.. nej.. det håller jag med om.. Jag är inte inom normen för något faktiskt, eller åtminstone ser mig inte inom normen av vare sig livsstil, intellekt, kreativitet osv.. Min egna smått narsisistiska syn på mig själv är pudrad i sympati snällhet och rättvis övermänniska, vilket "tyvärr" är en bristvara på forum som här..

...Typ.. 

<--Bakis..
    Roligt att du inte är inom någon norm, och i nästa mening sätter en diagnos på dig själv som är just utifrån att katalogisera oss utifrån normer. 
  • Pallas
    ricken skrev 2011-02-26 10:15:04 följande:
    Inget hänger ihop! Innan det var olaglit så var det lagligt och före det var det olaglit och före det var det lagligt, osv. osv. Vad lagen säger har ingen betydelse inget har egentligen. Lagen är bara ett aktoritärt sätt att befästa normer.
    Jo, det hänger ihop, precis som du ger exempel på. Jag tror att du och jag pratar om olika saker. Jag kommenterade diskussionen om att det är lagligt att klä sig i fikonlöv och olagligt att skära de yttre könsorganen av sina barn. Du har helt rätt i att lagar och konventioner ändras, men de ändras ju inte bara för att, utan för att normerna påkallar det. Därför hänger allt ihop.
  • Decnet

Hmm.. Enligt nationalecyklopedin står det följande:

klänning, kvinnligt klädesplagg som består av liv och kjol i ett stycke eller av två delar avsedda att bäras tillsammans.

Ja.. jo.. Jag kan hålla med om det.. I mina ögon så är klänningen en "symbol" också som representerar något kvinnligt.. Precis som Bismarch står för något Nazi-mässigt.. Eller varför inte turbanen som får mig att tänka på flygande mattor och tuppkammen som... håll i er nu.. INTE refererar till anarkin utan Hiawata.. Den lilla tjocka indianpojken som kroniskt anses dum i huvet av resterande stam.. Sen förstår jag inte varför hiawata inte mördade hela stammen i sömnen utan fortsatte och leva där som den värsta utblöing han ansågs vara...

ööh... var var jag?.. Klänning.. just det..

Är klänningen ett kvinnoplagg.. Ja.. i allra högsta grad enligt mig.. Är det ett plagg som kan "bäras" av mannen? Självklart.. Till vardags? Nej inte enligt mig.. Av samma anledning jag inte skulle vilja se något komma med dykutrustning som "klädesplagg"..

Paralellen naken och kläder.. Tekniskt sett är juh även nakenheten ett "klädespagg" som waineneindianerna exempelvis.. "Vissa av dom" har juh inte en tråd på kroppen.. Så drar man in bravehearts kilt i resonemangen kan man dra in indianernas nakenhet också.. Sen att det som vissa klassas förargelseväckande är juh korrekt på precis samma sätt folk inte springer runt i full Nazistmundering..

Jamen hörrö Decnet.. Från klänning till nazityskland?? Är du inte sjukt offside nu, eller sitter ångorna från gårdagens fyllerier fortfarande i??

Nja..För mig är juh klänningen något representativt för kvinnan.. Det är precis som Ne säger ett kvinnoplagg.. Det kommer med all sannorlikhet suddas ut i framtiden och då får man väl rätta sig efter det.. Men definition kvinnoplagg kommer det nog alltid varit och det trotts "vem" som bär upp klänningen..

Jag skall bara hämta lite kaffe och titta på alla fina bilder på män i klänning ni har lagt upp även om bilden i sig själv inte poängterar någon speciell relevans till resterande tråd eller sammanhanget.. Klänningen.. En klänning är som sagt en klänning även om man skulle få för sig att slå in en brandbil med det..

KAFFE!!

I need you to step out of the car sir...
  • Decnet
    ricken skrev 2011-02-26 10:21:51 följande:
    Roligt att du inte är inom någon norm, och i nästa mening sätter en diagnos på dig själv som är just utifrån att katalogisera oss utifrån normer. 
    Ha ha.. Spot on..
    I need you to step out of the car sir...
  • ricken
    Pallas skrev 2011-02-26 10:23:20 följande:
    Jo, det hänger ihop, precis som du ger exempel på. Jag tror att du och jag pratar om olika saker. Jag kommenterade diskussionen om att det är lagligt att klä sig i fikonlöv och olagligt att skära de yttre könsorganen av sina barn. Du har helt rätt i att lagar och konventioner ändras, men de ändras ju inte bara för att, utan för att normerna påkallar det. Därför hänger allt ihop.
    Min poäng var att lagen inte hänger ihop med vad som är rätt och fel eftersom det är normer och religion och ännu längre bak instinkter som sätter grunden för lagen. Alltså finns igentligen inga rätt eller fel utan det enda man kan leva efter är bara att varje handling och icke handling har en konsikvens, som utgångspungt.
  • Pallas
    ricken skrev 2011-02-26 10:33:22 följande:
    Min poäng var att lagen inte hänger ihop med vad som är rätt och fel eftersom det är normer och religion och ännu längre bak instinkter som sätter grunden för lagen. Alltså finns igentligen inga rätt eller fel utan det enda man kan leva efter är bara att varje handling och icke handling har en konsikvens, som utgångspungt.
    Ah du menar så. Men då tycker jag du är ute och cyklar rejält, om du menar att det bara är att individuellt försöka hanka sig fram i de sociala sammanhangen. Som jag läser ditt resonemang nu (jag kan ju missuppfatta helt) så verkar det som att man får "skylla sig själv" om man utmanar normerna, eftersom man borde veta vilka konsekvenser det kan få.
  • ricken
    Decnet skrev 2011-02-26 10:30:26 följande:
    Hmm.. Enligt nationalecyklopedin står det följande:

klänning, kvinnligt klädesplagg som består av liv och kjol i ett stycke eller av två delar avsedda att bäras tillsammans.

Ja.. jo.. Jag kan hålla med om det.. I mina ögon så är klänningen en "symbol" också som representerar något kvinnligt.. Precis som Bismarch står för något Nazi-mässigt.. Eller varför inte turbanen som får mig att tänka på flygande mattor och tuppkammen som... håll i er nu.. INTE refererar till anarkin utan Hiawata.. Den lilla tjocka indianpojken som kroniskt anses dum i huvet av resterande stam.. Sen förstår jag inte varför hiawata inte mördade hela stammen i sömnen utan fortsatte och leva där som den värsta utblöing han ansågs vara...

ööh... var var jag?.. Klänning.. just det..

Är klänningen ett kvinnoplagg.. Ja.. i allra högsta grad enligt mig.. Är det ett plagg som kan "bäras" av mannen? Självklart.. Till vardags? Nej inte enligt mig.. Av samma anledning jag inte skulle vilja se något komma med dykutrustning som "klädesplagg"..

Paralellen naken och kläder.. Tekniskt sett är juh även nakenheten ett "klädespagg" som waineneindianerna exempelvis.. "Vissa av dom" har juh inte en tråd på kroppen.. Så drar man in bravehearts kilt i resonemangen kan man dra in indianernas nakenhet också.. Sen att det som vissa klassas förargelseväckande är juh korrekt på precis samma sätt folk inte springer runt i full Nazistmundering..

Jamen hörrö Decnet.. Från klänning till nazityskland?? Är du inte sjukt offside nu, eller sitter ångorna från gårdagens fyllerier fortfarande i??

Nja..För mig är juh klänningen något representativt för kvinnan.. Det är precis som Ne säger ett kvinnoplagg.. Det kommer med all sannorlikhet suddas ut i framtiden och då får man väl rätta sig efter det.. Men definition kvinnoplagg kommer det nog alltid varit och det trotts "vem" som bär upp klänningen..

Jag skall bara hämta lite kaffe och titta på alla fina bilder på män i klänning ni har lagt upp även om bilden i sig själv inte poängterar någon speciell relevans till resterande tråd eller sammanhanget.. Klänningen.. En klänning är som sagt en klänning även om man skulle få för sig att slå in en brandbil med det..

KAFFE!!
    Kopierar in lite mera fakta: wikipedia.
    Ordet "klädning" syftade ursprungligen ospecifikt på ett livplagg, oftast ett plagg som användes utanpå kjorteln och kunde vara såväl ett herr- som damplagg. Småningom försvinner motsvarande plagg i mansklädseln, och klädningen blir ett kvinnligt plagg
  • mysfaaktor
    laraa skrev 2011-02-26 10:15:26 följande:
    Jag! Jag tycker inte det ar normalt att pojkar har klanningar pa sig. Min son ar en POJKE och darfor klar jag honom i pojk-klader.
    Okej, vi förstår att det är väldigt viktigt för dig att poängtera att din son är en POJKE.
    Eller överhuvudtaget att det ska vara skillnad mellan pojkar och tjejer.

Meeen... det är fortfarande bara kläder?

Äh. Just nu är jag för bakfull för att bry mig.
Svar på tråden Pojke i klänning?!