• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Decnet
    Veladis skrev 2011-02-26 12:03:25 följande:
    Han = min son.
    Min man hade däremot en fladdrig tunika på sig häromveckan. Hans vilja är inte heller underordnad min.
    OMG!.. Ditt inlägg öppnade precis en helt ny värld av outforskad mark att ta tag i som könsneutraliserande.. Varför benämna Mannen som man?.. eller fru som fru? Varför egentligen benämna barn som barn när vi alla är människor eller det gelastiska H2O-paket vi egentligen är? Varför egentligen säga att rätt är rätt och fel är fel då frågan är relativ till person och sak? Varför säga att det har betydelse över huvudtaget då jag än så länge inte träffat på en enda pingvin som engagerat sig i sakfrågan? Alla frågor och restriktironerande svar... som dessutom var ett påhittat ord för att få allmänheten skall få ännu fler frågetecken att bry sig om.. ha ha..

...no offence..
    I need you to step out of the car sir...
  • Veladis
    Decnet skrev 2011-02-26 12:10:35 följande:
    OMG!.. Ditt inlägg öppnade precis en helt ny värld av outforskad mark att ta tag i som könsneutraliserande.. Varför benämna Mannen som man?.. eller fru som fru? Varför egentligen benämna barn som barn när vi alla är människor eller det gelastiska H2O-paket vi egentligen är? Varför egentligen säga att rätt är rätt och fel är fel då frågan är relativ till person och sak? Varför säga att det har betydelse över huvudtaget då jag än så länge inte träffat på en enda pingvin som engagerat sig i sakfrågan? Alla frågor och restriktironerande svar... som dessutom var ett påhittat ord för att få allmänheten skall få ännu fler frågetecken att bry sig om.. ha ha..

...no offence..
    Jag har aldrig förutspråkat något  "könsnutraliserande". Jag förutspråkar båda könens rättigheter till samma saker. Rättighet till samma jobb, likvärdig lön, samma kläder. Samma valfrihet. Så spara på pingvinerna.
  • giftfri
    Pallas skrev 2011-02-26 12:06:06 följande:
    Precis. Du är trångsynt, helt enkelt.
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 12:15:24 följande:
    Säger detsamma om dig. Du vill göra om människor efter dina idéer det är höjden av trångsynthet...

Trångsynt: inskränkt, ensidig, begränsad, fördomsfull, intolerant, insnöad, brackig

På vilket sätt är man mer trångsynt om man tycker att människor kan vara på olika sätt oavsett kön, än om man tycker att det bara finns ett rätt sätt?

• giftfri
    Veladis skrev 2011-02-26 12:02:16 följande:
    Hey, hitta på dina egna formuleringar!
    Fast det där kanske var på tvärtomspråket?

Jag undrar bara, hur förklarar att du ser  att barnets vilja är underordnad, när det i inlägg efter inlägg står att pojkar får ha klänning om de själva väljer att ha det. Inte att pojkar ska ha klänning, måste ha klänning, bör ha klänning. Jag tycker att det är OK att pojkar har klänning. Han har inte valt att ha klänning på säkert närmare ett år och ingen, allra minst jag, ser något problem i det.. Så på vilket sätt är hans vilja underordnad?
    För att en klänning är ordet för ett könspecifikt klädesplagg, ungefär som att kalladet manliga klädesplagget kilt för klänning .., är det verkligen så svårt att skilja ut könsspecifika saker, varför envisas med att kalla maskulint för feminint, det är dirket felaktigt ur alla aspekter.
    Å alla, utom några få genusextremister, fattar, att sätter man att könsspecifikt klädesplagg på motsatta könet, så är det för att framställa sig/denne, som nåt annat än vad denne är..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Dorian Ertymexx
    HelenFr skrev 2011-02-26 04:35:37 följande:

Så om jag klär min dotter i "typiska killkläder", kanske i jeans och en skjorta, skulle det vara fel då? Barnen väljer kläder för att de vill ha dem på sig, det är vi föräldrar och föregående generationer som har skapat rätt eller fel för barn och jag hoppas att vår generation och våra barn kan spräcka dessa onödiga könsformningar av kläder... Låt pojken få ha sin klänning, och säg istället till dina egna barn att man får klä sig som man vill och inte döma andra utefter uteseendet. Så kanske vi kan rätta till så många fel som t.ex. mobbing när man har eller bär något som sticker ut, välkomna det istället och se till så att barnen blir lyckliga med eller utan klänningar.

Själv väljer jag ännu kläder till min dotter då hon är dryga året, men jag kommer definitiv i bästa förmåga att se till så att sådana här trådar blir fullständigt onödiga, för det är bara vi som  fostrar dem, som  formar deras tankar, som kan göra samhället bättre och verka mot mobbing,

Ja,  är det inte roande hur man å ena sidan inte vill att barn ska lära sig om sex för att "barn inte har en sexualitet" och för att "barn ska få vara barn", medan man samtidigt sexualiserar barn som bara självaste fan genom att sätta på dem etiketter som "bög" om de bär fel kläder?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    SjälvaJag skrev 2011-02-26 06:57:42 följande:
    att ens jämföra klänning med könsstympning .. hur fan tänker man då? Inte mycket iaf.
    Man tänker klokt och vettigt. För det är EXAKT samma mekanismer bakom könsstympning som bakom att "folk ska klä sig som man alltid gjort".
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-26 12:21:37 följande:
    För att en klänning är ordet för ett könspecifikt klädesplagg, ungefär som att kalladet manliga klädesplagget kilt för klänning .., är det verkligen så svårt att skilja ut könsspecifika saker, varför envisas med att kalla maskulint för feminint, det är dirket felaktigt ur alla aspekter.
    Å alla, utom några få genusextremister, fattar, att sätter man att könsspecifikt klädesplagg på motsatta könet, så är det för att framställa sig/denne, som nåt annat än vad denne är..
    Om jag kallar klänningen för grulf eller en dirker istället? Funkar det då?
    Med tanke på att en modern kilt och en modern kjol är till skärningen i stort sett helt lika, bara kallas olika saker? Om det nu hänger enbart på namnet?

Vad som är maskulint och feminint står inte skrivet i sten, utan föränderas över tid och rum. Därför är det inte så märkligt med ett ifrågasättande av begreppen då och då. Just nu diskuteras mansrollen mycket, och det tycker jag är bra. Man har fokuserat för mycket på att kvinnor kan, att kvinnor ska få ta plats etc, och inte alls omvärderat mansrollen i vårt samhälle.

Återigen. Vad spelar det för roll om en treårig pojke har på sig klänning. Han har inget problem med det. Varför har du det? Varför är det viktigt för dig att pojkar inte bär klänning? Varför är det viktigt att se vilket kön ett barn har (och, om de nu är så stor skillnad på könen, ser man inte det ändå?)
  • Dorian Ertymexx
    Ula skrev 2011-02-26 07:05:33 följande:
    Jag arbetar med barn och har gjort det i närmare 20 år. Jag har mött både pojkar och flickor, inte många men några, som trots att de varit små varit övertygade om att de velat var det motsatta könet.

Om pojken säger att han vill ha klänning, ska man säga nej då? Hur vet man att det inte var fallet. Kan det ha varit en mamma som stod upp för sin sons rätt att vara sig själv och inte en mamma som tog på en ovillig pojke en klänning? 

Jomen, du förstår, riktiga barn (!) vill ju inte ha "fel" kläder på sig, för det sitter i geneeetiskt. Kräks
Svar på tråden Pojke i klänning?!