• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • uniMog

Giftfri, om det är benämningen på plagget som stör dig så ge mig ett alternativ, jag skiter i om vi kallar den kjol eller xprtzl. Manskjol är den benämningen jag sett därför använder jag den. Det är inte en kilt, inte en kaftan. Det är... en...ja? Kjol tycker jag men föredrar du xprtzl så är jag beredd att kalla den det om det underlättar.

Är problemet bara benämningen på plagget så fine by me, vi hittar på nya ord för klänning och kjol för pojkar/män så är det löst.

• Yildirim
    Veladis skrev 2011-03-05 11:20:25 följande:
    Jag tycker att en klassisk skjorta är ett jättefult plagg. Jag tycker att haremsbyxor ser skitlöjliga ut, och kilklackar på skor gillar jag inte heller rent visuellt.
    Men jag förstår inte varför de skulle se ännu fulare/mindre fula eller löjligare/mindre löjliga på olika kön. De är liksom fula/ löjliga i sig.
    En klänning är inte löjlig i sig. Men på en pojke är de det.
  • mysfaaktor
    Yildirim skrev 2011-03-05 13:33:59 följande:
    ...en del tycker säkerligen att klänning är löjligt i sig. Förr skulle jag aldrig komma på tanken att klänning, för jag kände mig löjlig i det.
  • Yildirim
    mysfaaktor skrev 2011-03-05 13:40:17 följande:
    ...en del tycker säkerligen att klänning är löjligt i sig. Förr skulle jag aldrig komma på tanken att klänning, för jag kände mig löjlig i det.
    Men det är trots allt ett kvinnoplagg.

Iaf dom som säljs i dom flesta vanliga svenska butiker. Så om ni vill så gärna ha klänning på sonen köp kilt, kaftan, kolt whatever! DET är för killar!
  • linas fina
    Yildirim skrev 2011-03-05 13:33:59 följande:
    Grejen är ju att egentligen är det inte ett dugg löjligt med klänning på män eller på någon alls för den delen.
    Men i dagens samhälle, i vår kultur, med de idéerna som finns idag, så SER människor det som löjligt just för att det förknippas med flickor. Och idag är det som förknippas med flcikor töntigare än det som förknippas med pojkar.
    Men man måste ju kunna se att detta INTE är en sanning ristat i sten. Vi måste ju kunna inse att dessa föreställningar och tycken bottnar i nåt.
    För inte kan en klänning på pojkar per automatik vara löjligt? Om en man växte upp på en öde ö och hittade en klänning skulle han då inte sätta på sig den för att han visste djupt inom sig att det är löjligt med tanke på att han har snopp? 
  • Quintus Zebra
    Yildirim skrev 2011-03-05 13:45:07 följande:
    Men det är trots allt ett kvinnoplagg.

Iaf dom som säljs i dom flesta vanliga svenska butiker. Så om ni vill så gärna ha klänning på sonen köp kilt, kaftan, kolt whatever! DET är för killar!
    Ja, det är din ÅSIKT. . Andra föräldrar har andra åsikter, och en del tycker att det är okej att barn är nyfikna och experimenterar.
  • Dorian Ertymexx
    deep purple skrev 2011-03-05 02:10:31 följande:
    Som vanligt så fattar du fel Dorian,inlägget var postat med en IPHONE 4. Den editerar lite som den vill och yckte ditt namn skulel vara Doris. Passar man inte upp så betyder ett mellanslag på ett ordförslag att man bekräftar.
    Tolka det skrivna ordet och inte övertoner och underliggande budskap som du tycks behärska. Det blir bara fel.
    Heh. My bad i så fall.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Quintus Zebra

Även om du inte ens ser att det är en pojke? För egen del kan jag aldrig tycka att något så fint som ett litet barn i klänning kan vara löjligt, helt oavsett va barnen har för kön.

• Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-05 08:44:42 följande:
    Och.., pratar vi engelska nu? Liknande exempel kan du hittta massor av, engelskan har inte ens ord för vårt mor/farfar.., så undvik jmf med språkhänvisnig..
    OK. Så om vi kallar kjolar för män för skirts så är det med ens helt OK? Och rosa paljettklänningar för pojkar för dress är accepterat, så länge ingen kallar det samma sak på svenska?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Yildirim
    Quintus Zebra skrev 2011-03-05 13:49:44 följande:
    Ja, det är din ÅSIKT. . Andra föräldrar har andra åsikter, och en del tycker att det är okej att barn är nyfikna och experimenterar.
    Lol. Du är kille? och det förespråkar det? Gay eller liberalist?
Svar på tråden Pojke i klänning?!