• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Quintus Zebra
    giftfri skrev 2011-03-05 08:44:42 följande:
    Och.., pratar vi engelska nu? Liknande exempel kan du hittta massor av, engelskan har inte ens ord för vårt mor/farfar.., så undvik jmf med språkhänvisnig..
    Ja, fast om skaparen av plagget kallar det för menskirt, vad skulle du säga att plagget skulle heta på svenska?

Här har du en artikel om män som klär sig i vad de kallar för "manskjolar":

wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9912/25/kjol.html

Men låt oss säga att du har rätt, och det är mer okej i England att kalla ett mansplagg för "skirt", betyder det då, enligt ditt resonemang, att det automatiskt blir mer okej att klä små pojkar i kjol i England? jag tror inte konservativa britter håller med dig
  • giftfri
    Candelavern skrev 2011-03-05 08:52:03 följande:
    Så om du ser en barn på stan i ett klänningsliknande plagg på stan så vet du inte vad det är för kön på barnet förrän du gått fram och frågat vad barnet kallar sitt klädesplagg. Och beroende på svaret avgör du om det är ok eller inte ok?
    Glöm nu inte att du själv gjort bedömningen "klänningsliknande plagg"..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    Candelavern skrev 2011-03-05 08:56:09 följande:
    :)
    Du förstår skilnaden va.., den mellan män å kvinnor.., är det det du är glad över.., jag hoppas det iaf-?
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Candelavern

Nej, om jag ska va allvarlig så ville jag inte skriva klänning eftersom jag ville att du skulle få en någorlunda neutral bild i huvudet, av någon anledning verkar just ordet klänning vara synonymt med rosa lullull

• Lingonflickan
    Dorian Ertymexx skrev 2011-03-05 01:02:11 följande:
    Men det är ju jättebra! Om du hindrar din man från att bära det, och alla andra män får bära det om det behagar dem, så har du så mycket färre frestelser för otrohet där ute! Bra va?
    Nu har jag mest manliga vänner och ingen av dem skulle ens ta i ett sånt plkagg med tång  - om det inte vore för att få plagget av en kvinnaDrömmer
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:18:50 följande:
    Nu har jag mest manliga vänner och ingen av dem skulle ens ta i ett sånt plkagg med tång  - om det inte vore för att få plagget av en kvinnaDrömmer
    Och? Vad är problemet med att andra män skulle kunna tänka sig at ha kjol/klänning? Varför bryr du dig?
  • Lingonflickan
    Quintus Zebra skrev 2011-03-05 08:56:01 följande:
    Ja, fast om skaparen av plagget kallar det för menskirt, vad skulle du säga att plagget skulle heta på svenska?

Här har du en artikel om män som klär sig i vad de kallar för "manskjolar":

wwwc.aftonbladet.se/kvinna/9912/25/kjol.html

Men låt oss säga att du har rätt, och det är mer okej i England att kalla ett mansplagg för "skirt", betyder det då, enligt ditt resonemang, att det automatiskt blir mer okej att klä små pojkar i kjol i England? jag tror inte konservativa britter håller med dig
    två män, en av dem använder kjol i protestsyfte, förvånad...not!
    Bara döda fiskar flyter medströms
Svar på tråden Pojke i klänning?!