• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • morotsland
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:27:21 följande:
    Män har inte kjol eller klänning, det är ett tjej/kvinnoplagg!
    Det finns män som använder kjol och klänning, vad är problemet? Det finns många småpojkar (tex mina) som gillar att ha klänning, vad är problemet? Varför engagerar du dig i andras kläder?
  • Veladis

Men giftfri, du som hänger upp dig på ord... Om du ser en pojke/man/karl i klänning/kjol/kilt/klänningsliknande-kjolliknande plagg gjort för mänpå stan, hur vet du då om det är just  klänning/kjol/kilt/klänningsliknande-kjolliknande plagg gjort för män eller en helt vanlig klänning/kjol? Och vilken roll spelar det i din betraktelse och ditt ev bemötande av individen?
    Om det nu bara är ordet som har betydelse? Går du fram och frågar, "är det där ett plagg gjort för män eller är det en kvinnlig könsspecifik klänning?" innan du är nöjd? Eller räknar du det helt enkelt som att är det en man så har han inte klänning/kjol, utan då är det ett mansplagg eftersom det är en man som har det...

• Yildirim
    morotsland skrev 2011-03-05 09:42:49 följande:
    Det finns män som använder kjol och klänning, vad är problemet? Det finns många småpojkar (tex mina) som gillar att ha klänning, vad är problemet? Varför engagerar du dig i andras kläder?
    Därför det är fånigt och ser skitlöjligt ut.....
  • Candelavern
    Yildirim skrev 2011-03-05 10:21:32 följande:
    Jag tycker inskränkta, konservativa muppar är skitlöjliga men de fortsätter sin existens iaf, bara att acceptera...
  • Plutteli
    Och det är ett problem för att?
    Finns massor med saker jag tycker ser skitlöjligt ut på folk, inte funkar det att MIN åsikt ska diktera vad alla andra får ha eller ej.
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:27:21 följande:
    Män har inte kjol eller klänning, det är ett tjej/kvinnoplagg!
    Bara just det som kallas kjol eller klänning då antar jag? För kaftan, tunikor m.m. är kläder som de flesta män i andra världsdelar använder sig av i väldigt stor utsträckning. En Kaftan är ju betydligt mer trevlig att vara klädd i i ett varmt klimat än byxor tex...
    IDAG ses kjol/klänning som kvinnoplagg, men det måste inte se ut så om 10-15-20 år.
  • mysfaaktor
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:28:03 följande:
    två män, en av dem använder kjol i protestsyfte, förvånad...not!
    det var tre män vad jag såg.
    inte för att det spelar någon roll.
    en av dem använde ju fortfarande kjol i "protestsyfte", så då är det naturligtvis det vi måste ta fasta på.
  • Quintus Zebra
    Lingonflickan skrev 2011-03-05 09:28:03 följande:
    två män, en av dem använder kjol i protestsyfte, förvånad...not!
    Att HM hade manskjolar i sin kolektion då. Gjorde de det också i protest?
  • morotsland
    Och? Det finns många kläder jag tycker ser skitlöjliga ut, orka bry sig. Varför engagerar du/ni er så starkt mot att män/pojkar har klänning? Det är som att jag skulle hetsa upp mig kring  vita jeans och annat som jag tycker är apfult.
  • Veladis

Jag tycker att en klassisk skjorta är ett jättefult plagg. Jag tycker att haremsbyxor ser skitlöjliga ut, och kilklackar på skor gillar jag inte heller rent visuellt.
    Men jag förstår inte varför de skulle se ännu fulare/mindre fula eller löjligare/mindre löjliga på olika kön. De är liksom fula/ löjliga i sig.

Svar på tråden Pojke i klänning?!