• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers
    Lilith Dark skrev 2011-03-16 18:05:31 följande:
    Jag blir mest förskräckt över att det är just Zlatan Solig
    hahaha schhh inte prata så om Zlatan !
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Yildirim skrev 2011-03-16 18:37:25 följande:
    Vad fyller funktionen att en flicka har kallingar? Sidenkallingar  kan vara ett mysigt nattplagg, men att ha kalsonger till vardags är lite knas....

Aboslut inget fel att hon gillar fotboll. Därmed har jag förståeelse till varför du köpte zlatantröjan. Inget fel i det. Men fotboll har väl inget med män att göra vad jag vet.
    Samma funktion som ett par trosor ? Jag köpte de för att det inte fanns spindelmannen trosor och det var det hon ville ha . Så det fick bli kalsonger .

Jo jag får höra dagligen i princip att hon är en "såndär " pojkflicka så jo fotboll ses av den stora allmänheten som en pojksport . Ja eller flatsport då ..
  • Quintus Zebra
    Lilith Dark skrev 2011-03-16 18:03:58 följande:
    Min son har inte ett enda kvinnligt attribut. Han är känslig, leker helst lugna lekar, pysslar och donar, gillar rosa och glitter och gosas och kramas mycket. Men det är inte kvinnligt, det är mänskligt.
  • Quintus Zebra
    Fru Sveden skrev 2011-03-16 20:22:41 följande:
    Personligen är jag så trött på allt tjat om jämställdhet att jag håller på att kräkas. Varför kan vi inte bara acceptera att vi är två olika kön att vi har blivit och alltid kommer bli behandlade på olika sätt pga vilket kön vi tillhör. I dagens samhälle är det svårt nog för unga att växa upp varför förvirra dom genom att göra/uppmuntra dom till att vara något dom inte är. (Kanske inte så konstigt att det finns ungdomar som vill byta kön med tanke på hur j*vla jämställt och lika allt skall vara nu förtiden)!

Och om allt ju skall vara jämställt så kan vi väl börja lägga miljarder och åter miljarder kronor på forskning som tar fram människor utan kön så kan vi gifta oss med oss själva och skaffa barn med oss själva och man slipper ta tjafset med en partner som ändå antagligen är dum i huvudet och inte fattar hur det är att vara kvinna/man för han/hon är ju inte samma kön så då kan man ju inte fatta hur den andre tänker.

Löjligt!
    Eller så låter vi bara barnen vara sig själva? Vi låter pojkarna ha klänning om de vill. Vi låter pojkarna ha spindelmannentröjor om de vill det.

Och om du har rätt så kommer ju skillnaderna mellan könen ändå fortsätta vara de samma, så du behöver inte oroa dig.

Jag är själv en man som aldrig har passat in i den kulturella mansrollen. Varför skall jag tvinga in min son i något jag själv inte trivdes med som barn?
  • liag
    Quintus Zebra skrev 2011-03-16 22:22:39 följande:
    Eller så låter vi bara barnen vara sig själva? Vi låter pojkarna ha klänning om de vill. Vi låter pojkarna ha spindelmannentröjor om de vill det.

Och om du har rätt så kommer ju skillnaderna mellan könen ändå fortsätta vara de samma, så du behöver inte oroa dig.

Jag är själv en man som aldrig har passat in i den kulturella mansrollen. Varför skall jag tvinga in min son i något jag själv inte trivdes med som barn?
  • TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-03-16 22:22:39 följande:

• Lingonflickan
    Lilith Dark skrev 2011-03-16 18:03:58 följande:
    Min son har inte ett enda kvinnligt attribut. Han är känslig, leker helst lugna lekar, pysslar och donar, gillar rosa och glitter och gosas och kramas mycket. Men det är inte kvinnligt, det är mänskligt.
    Anser du att han inte har, medan 80-90% anser/inser att han har det.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • lennartsdotter
    Lingonflickan skrev 2011-03-17 09:31:22 följande:
    Anser du att han inte har, medan 80-90% anser/inser att han har det.
    Anser såklart. Finns ingen anledning att använda /inser. Eftersom alla sådana egenskaper förekommer hos båda könen är de per definition inte könsspecifika.
  • Mumlan74

rosa har setts som en typisk manlig färg en gång i tiden... och just eftersom det inte är något av naturen givet vad en färg symboliserar (det varierar också mellan kulturer under samma tid) är det dumt att absolut tillskriva ett kön en viss färg.

sen förstår jag inte varför glitter skulle vara typiskt kvinnligt? de flesta småkillar jag känner till (har ingen son själv, men har en hel del vänner med söner) går - precis som tjejerna - igenom en period då de älskar glitter.

Svar på tråden Pojke i klänning?!