• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Mumlan74
    Quintus Zebra skrev 2011-03-16 22:22:39 följande:
    Eller så låter vi bara barnen vara sig själva? Vi låter pojkarna ha klänning om de vill. Vi låter pojkarna ha spindelmannentröjor om de vill det.

Och om du har rätt så kommer ju skillnaderna mellan könen ändå fortsätta vara de samma, så du behöver inte oroa dig.

Jag är själv en man som aldrig har passat in i den kulturella mansrollen. Varför skall jag tvinga in min son i något jag själv inte trivdes med som barn?
    du är grym! :0) älskar ditt sätt att resonera och diskutera. otroligt kloka saker i i princip varenda inlägg.
  • TheCoopers
    Mumlan74 skrev 2011-03-17 10:11:59 följande:
    du är grym! :0) älskar ditt sätt att resonera och diskutera. otroligt kloka saker i i princip varenda inlägg.
    Håller med ! och det gäller alla trådar han är med i !
    I'm the me I choose to be ...
  • Quintus Zebra
    Mumlan74 skrev 2011-03-17 10:10:09 följande:
    rosa har setts som en typisk manlig färg en gång i tiden... och just eftersom det inte är något av naturen givet vad en färg symboliserar (det varierar också mellan kulturer under samma tid) är det dumt att absolut tillskriva ett kön en viss färg.

sen förstår jag inte varför glitter skulle vara typiskt kvinnligt? de flesta småkillar jag känner till (har ingen son själv, men har en hel del vänner med söner) går - precis som tjejerna - igenom en period då de älskar glitter.
    Lingonflickan skrev 2011-03-17 09:48:03 följande:
    lennartsdotter, det enda jag åsyftade var rosa och glitter.
    När jag började skolan på 80-talet så var rosa kanske den coolaste färgen av alla enligt oss pojkar. Kanske för att vår idol såg ut så här?

www.google.com/imgres%2520GALLERY/TWISTED%2520SISTER%252002%2520%28Dee%2520Snyder%29%2520-%25201985.jpg&imgrefurl=www.weissguygallery.com/galleries.php%3Fcategory%3D4%26img%3D71&usg=__HujFoLRcG9Y5HRTuYjbA95A5Hms=&h=365&w=500&sz=180&hl=sv&start=188&sig2=KJYWCtVYC9N2rM-QiqPiwA&zoom=0&tbnid=jpD-vV_-M2QdtM:&tbnh=95&tbnw=130&ei=ddWBTdKtBI7rOd7a8LsI&prev=/images%3Fq%3Ddee%2Bsnyder%26hl%3Dsv%26biw%3D1024%26bih%3D584%26tbs%3Disch:10%2C5662&itbs=1&iact=hc&vpx=307&vpy=275&dur=468&hovh=95&hovw=130&tx=89&ty=24&oei=PNSBTfvTNpOG4AaUuIDACA&page=13&ndsp=15&ved=1t:429,r:6,s:188&biw=1024&bih=584

Är han omanlig?
  • Quintus Zebra
    Mumlan74 skrev 2011-03-17 10:11:59 följande:
    TheCoopers skrev 2011-03-17 10:17:57 följande:
    Håller med ! och det gäller alla trådar han är med i !
    Tackar och bugar Glad
  • Lilith Dark
    Lingonflickan skrev 2011-03-17 09:31:22 följande:
    Anser du att han inte har, medan 80-90% anser/inser att han har det.
    Jo men det är ungefär samma människor som anser att kvinnan ska stå barfota i köket vid spisen när hon inte är upptagen med att föda barn.
  • Lilith Dark
    Quintus Zebra skrev 2011-03-17 10:41:56 följande:
    Provar en annan länk:

" target="_blank">

Men herregud han har ju både långt hår, rosa och smink!! Det går absolut inte för sig. Det är därför vi är förstörda för alltid, för att vi lyssnade på sånt när vi växte upp. Alla hårdrocksband där killarna hade långt hår, byxor som var så tajta så att de såg ut som om de var fastsydda på kroppen. De var nog smygtransvestiter hela bunten som hade blivit påtvingade klänningar hela bunten när de var små.
  • Quintus Zebra
    Lilith Dark skrev 2011-03-17 10:46:16 följande:
    Men herregud han har ju både långt hår, rosa och smink!! Det går absolut inte för sig. Det är därför vi är förstörda för alltid, för att vi lyssnade på sånt när vi växte upp. Alla hårdrocksband där killarna hade långt hår, byxor som var så tajta så att de såg ut som om de var fastsydda på kroppen. De var nog smygtransvestiter hela bunten som hade blivit påtvingade klänningar hela bunten när de var små.
    Haha!
  • lennartsdotter
    Lingonflickan skrev 2011-03-17 09:48:03 följande:
    lennartsdotter, det enda jag åsyftade var rosa och glitter.
    Vilket såklart inte heller är könsspecifikt. Rosa är en färg och färger går i trender. Ett tag sprang varenda ung man som ville vara stylish omkring  rosa skjorta. För ännu längre sedan var det stylish med rosa kavaj och vitpudrad peruk.

Discotiden och glittrande skjortor och kavajer? Ett tips, bildsök på disco shirt och ha lite kul en stund.Flört
  • Lyllo
    lennartsdotter skrev 2011-03-17 11:27:42 följande:
    Vilket såklart inte heller är könsspecifikt. Rosa är en färg och färger går i trender. Ett tag sprang varenda ung man som ville vara stylish omkring  rosa skjorta. För ännu längre sedan var det stylish med rosa kavaj och vitpudrad peruk.

Discotiden och glittrande skjortor och kavajer? Ett tips, bildsök på disco shirt och ha lite kul en stund.Flört
    David Beckham och gigantstora diamanter. Rappare som är så blingade att man måste ha solglasögon.
Svar på tråden Pojke i klänning?!