Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 10:24:15 följande:
    Jag anser inte att kvinnliga attribut är negativt laddade. Varför måste  ni icke-könskonservativa sätta kvinnliga attribut på pojkar? Är det för att ni anser dem negativt laddade och tror de blir positivt laddade om en pojke bär dem?
    emmm nej verkligen inte . Jag tycker inte kvinnliga attribut är negativt laddade i huvudtaget .. För mig handlar det om rätten att få vara den man vill vara och barnens rätt att få leka , upptäcka och prova olika saker .
    Jag läser inte in så mycket i att en pojke har en klänning som ni gör . Jag förfasas inte över hans klädval , lika lite som jag hade förfasats om han sprang omkring på dagis som spindelmannen .

De är barn - låt dem få vara det .. barn utan att tillskrivas en massa bajsnödiga regler hur de "borde " klä sig för att vara riktiga killar eller tjejer .
    Det ordnar sig ändå ska du se .

Dessutom .. har man problem med vad andra väljer för kläder så sitter nog problemet mestadels hon en själv .. inte i kläderna som kollegan har på sig .
    I'm the me I choose to be ...
  • Lingonflickan
    TheCoopers skrev 2011-03-16 10:35:29 följande:
    emmm nej verkligen inte . Jag tycker inte kvinnliga attribut är negativt laddade i huvudtaget .. För mig handlar det om rätten att få vara den man vill vara och barnens rätt att få leka , upptäcka och prova olika saker .
    Jag läser inte in så mycket i att en pojke har en klänning som ni gör . Jag förfasas inte över hans klädval , lika lite som jag hade förfasats om han sprang omkring på dagis som spindelmannen .

De är barn - låt dem få vara det .. barn utan att tillskrivas en massa bajsnödiga regler hur de "borde " klä sig för att vara riktiga killar eller tjejer .
    Det ordnar sig ändå ska du se .

Dessutom .. har man problem med vad andra väljer för kläder så sitter nog problemet mestadels hon en själv .. inte i kläderna som kollegan har på sig .
    Och där förlorade jag den respekt jag möjligen hade för dig.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 10:38:34 följande:
    Ok ?

Noterar
  • TheCoopers
    Hade inget bättre svar på inlägget ... slut på argument

Jag vill förövrigt inte ha din respekt .. det är inget jag strävar efter ihuvudtaget .
  • tvåtjejstomp
    Varför då?
  • TheCoopers
    tvåtjejstomp skrev 2011-03-16 10:53:52 följande:
    Varför då?
    hon kanske reagerade på ordet bajsnödigt ..   men oftast är det så att när folk väljer att hänga upp sig på ett ord är det för att de egentligen inte har ngt motargument . Kan man inte se förbi ett ord och se helhets bilden så tyder det på att argumenten börjar tryta ,

Annat vore om jag hade kallat henne för bajsnödig . Då kan jag förstå om hon blev sur
  • Lingonflickan
    TheCoopers skrev 2011-03-16 10:40:46 följande:
    Hade inget bättre svar på inlägget ... slut på argument

Jag vill förövrigt inte ha din respekt .. det är inget jag strävar efter ihuvudtaget .
    Jag diskuterar inte med omogna människor som använder ordet bajsnödig och liknande. Jag förlorar alltid respekten då. Har inget med att du hade bra argument att göra. Vilket jag inte tycker.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-16 11:03:31 följande:
    Jag diskuterar inte med omogna människor som använder ordet bajsnödig och liknande. Jag förlorar alltid respekten då. Har inget med att du hade bra argument att göra. Vilket jag inte tycker.
    Det är bra mer omoget att sluta diskutera över ett ord . Det om något är på dagisnivå . Men så förväntrade jag mig inte mer av dig heller .
  • Lyllo
    Varför måste  ni icke-könskonservativa sätta kvinnliga attribut på pojkar?
    Det är fortfarande ingen som "satt på" sina pojkar klänningar mot deras vilja. Och vi pratar fortfarande om barn, inte könsmogna vuxna som försöker attrahera sexpartners, som någon hade som anledning till att det är så fel.

Det enda vi gör är att låta barnen välja kläder själva. Jag förstår faktiskt inte varför man skulle förbjuda dem ett barn ett typ av plagg pga att vissa (bnödiga) vuxna tycker att det inte passar sig att barn själva får välja.
  • Quintus Zebra
    Jag anser inte att kvinnliga attribut är negativt laddade. Varför måste  ni icke-könskonservativa sätta kvinnliga attribut på pojkar? Är det för att ni anser dem negativt laddade och tror de blir positivt laddade om en pojke bär dem?
    Jag har som sagt hittils bara satt på en pojke en klänning en gång, och det var för att alla ombyteskläderna var nerkräkta och nerkissade. Och det tror jag inte du har något emot.

Däremot har jag väldigt ofta satt på min dotter plagg som jag vet är köpta på pojkavdelningen.

Är det lika illa? Om inte, så får du gärna förklara varför...
Svar på tråden Pojke i klänning?!