• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis

*Puh*,
    Jag var tvungen att springa ifrån debatten en stund, eftersom pannan skulel fyllas med ved, och veden behövde huggas. Men jag kanske borde väntat tills min man kom hem, eftersom män är män och kvinnor är kvinnor och vi är olika och alla vet att män är starkare än kvinnor och bättre på sådana arbetsuppgifter....

Korta kommentarer som svar på några inlägg:

-Blanda inte ihop självkänsla och självförtroende.

-På vissa sociala arenor, t ex förskolor, är det helt accepterat att pojkar har klänning. Tiutta också i den här tråden hur många som faktiskt tycker att det är helt OK. Även de som tycker att det är OK men inte skulel klä sina söner i klänning själva. Ska vi vänta till att precis alla i samhället skulel tycka att det är OK skulle vi få vänta för evigt. För alla människor och på alla sociala arenor är det inte helt OK ännu att flickor har byxor, eller att kvinnor förvärvsarbetar, betänkt det.

- Barn ska inte bestämma allt själva, men varför får de inte bestämma sådant som hör till deras egen person, så länge den inte är fara för liv och lem. Och varför sätta gränser baserat på kön? Barn måste själva få pröva sig fram till sin egen identitet.

• Anonym (fattar inte)
    Veladis skrev 2011-02-25 10:54:22 följande:

*Puh*,
    Jag var tvungen att springa ifrån debatten en stund, eftersom pannan skulel fyllas med ved, och veden behövde huggas. Men jag kanske borde väntat tills min man kom hem, eftersom män är män och kvinnor är kvinnor och vi är olika och alla vet att män är starkare än kvinnor och bättre på sådana arbetsuppgifter....

Korta kommentarer som svar på några inlägg:

-Blanda inte ihop självkänsla och självförtroende.

-På vissa sociala arenor, t ex förskolor, är det helt accepterat att pojkar har klänning. Tiutta också i den här tråden hur många som faktiskt tycker att det är helt OK. Även de som tycker att det är OK men inte skulel klä sina söner i klänning själva. Ska vi vänta till att precis alla i samhället skulel tycka att det är OK skulle vi få vänta för evigt. För alla människor och på alla sociala arenor är det inte helt OK ännu att flickor har byxor, eller att kvinnor förvärvsarbetar, betänkt det.

- Barn ska inte bestämma allt själva, men varför får de inte bestämma sådant som hör till deras egen person, så länge den inte är fara för liv och lem. Och varför sätta gränser baserat på kön? Barn måste själva få pröva sig fram till sin egen identitet.

Det får min son, han använder mitt diadem lite då och då. Jag klagar inte, vill han klä ut sig så får han det. Vi brukar stå och sminka sig med mig varje morgon. Men jag skulle aldrig låta honom gå ut så. Jag säger snällt att han är så fin utan smink och inte behöver använda det
  • Anonym (Fel)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 10:28:57 följande:
    Vad är det som är vettigt med att DU BESTÄMMER att din dotter skall ha långt hår???
    Helt enkelt att jag ar hennes mamma och darfor bestammer over min dotter. Det var bara det jag ville saga. Anledningen ar att jag vill kunna satta upp hennes har for att det ar mer prakiskt, vilket jag tycker ar vettigt.
    (Nar hon ar aldre kan hon valja sjalv, hon ar 3 nu)
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Fel) skrev 2011-02-25 10:24:31 följande:
    Har bara last TS och borjan av traden... Faktum ar att i samhallet har vi konsroller, och om man ignorerar dem sa tror jag att man ger barnen mer probem i framtiden. Har sjalv en son som alskade rosa, blommigt och kjolar och balett skor. Han fick ha pa sig vad han ville hemma, men nar vi gick ut hade han byxor. Nu for tiden sa tycker han om allt som ar 'fint' men vet att flickor har kjolar och klanningar och inte pojkar. Min flicka ar valdigt pojkaktig av sig, men har langt har for det vill jag. Och sa lange hon ar liten sa bestammer jag, precis som det ska vara! Varfor ska barn fa valja allt helt fritt nu for tiden? Tror att barn mar battre av vuxna som bestammer vettiga regler och lar barnen att passa in i samhallet. Fast sjalvklart far min pojke vara mjuk och kanslosam och tycka om blommor och fina klader medans jag inte har nagra problem med att min flicka ar 'tuff' och spelar fotboll. Det ar iaf min mening!!
    Bra !! Jag kunde inte sagt det bättre själv.
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:53:43 följande:
    pappa köpte kläder och jag sa inte att jag inte ville ha dom. Jag brydde mig inte om ifall rosa och orange inte passade ihop. Eller att det stod nån slogan på bröstet. Jag klädde mig i allt och tyckte jag var fin. JAg valde kläderna i butiken och pappa ville bara göra mig glad. Idag hade jag önskat att pappa sagt "men gumman de kläderna passar inte ihop" och sedan lett mig in på rätt spår.
    Fast då var ju din "outtalade" önskan att smälta in sas. Och din pappa kunde tyvärr inte hjälpa dig med det.

Om en normalbegåvad pojke i skolåldern väljer att klä sig i klänning vill han inte smälta in. Då har han en annan agenda - och jag tror helt enkelt att det vore illa som förälder att inte stå "på ungens sida" i det.
  • Anonym (Fel)
    dannya skrev 2011-02-25 10:44:08 följande:
    Barn kan vara barn, men varför ska pojkar gå till dagis med klänning? Det är märkligt, jag hade aldrig låtit min pojke ha strumpbyxor och klänning till dagis eller skolan! Jag tycker att man ska pojkkläder på pojkar och flickkläder på flickor! Varför måste ni förändra hela samhället och allt ska vara så jämställt! 

Och barn ska inte bestämma allt själva, det är så fel, föräldrarna ska vara en förebild och vägleda sina barn. Barn mår bra av att ha regler!  
    Precis min asikt och vad jag forsokte saga innan, fast det blev lite lang randigt!
  • Anonym (NEJ)
    dannya skrev 2011-02-25 10:44:08 följande:
    Barn kan vara barn, men varför ska pojkar gå till dagis med klänning? Det är märkligt, jag hade aldrig låtit min pojke ha strumpbyxor och klänning till dagis eller skolan! Jag tycker att man ska pojkkläder på pojkar och flickkläder på flickor! Varför måste ni förändra hela samhället och allt ska vara så jämställt! 

Och barn ska inte bestämma allt själva, det är så fel, föräldrarna ska vara en förebild och vägleda sina barn. Barn mår bra av att ha regler!  
    Precis min menning.
  • Mallory

Jag tror det är mer kränkande att säga till en liten kille att du får INTE ha på dig en klänning för det är för tjejer.

Men hey thats just me!

På min stora killes dagis fanns det killar som gick till skolan med tofsar i håret!! Han älskade Pippi!
    Det fanns killar som hade på sig strumpbyxor!!

Och det värsta av allt, min minsta kille var för några år sen helt såld på klänningar och kalasbyxor.
    Han fick ha dem på sig,  vart han än skulle.

Det är KLÄDER, inte så att jag tatuera in något i pannan på honom. Han är liten och han kan visst få
    ha frihet att kunna välja vissa saker som gäller honom.

Ingen av mina killar har blivit retade för att de har haft något som inte stämmer in i ramen, långt hår, rosa kläder
    kalasbyxor etc.....

Dom leker mår bra och har kompisar av båda könen och kan leka med det mesta.

Fattar inte hysterin, skulle aldrig TVINGA på mina barn kläder bara för att, men skulle inte heller
    hindra dem.......gäsp...

Sköt er själva o skit i andra, varför ens påpeka när det inte gäller ens egen unge??

• Anonym (fattar inte)
    augustisten skrev 2011-02-25 10:58:24 följande:
    Fast då var ju din "outtalade" önskan att smälta in sas. Och din pappa kunde tyvärr inte hjälpa dig med det.

Om en normalbegåvad pojke i skolåldern väljer att klä sig i klänning vill han inte smälta in. Då har han en annan agenda - och jag tror helt enkelt att det vore illa som förälder att inte stå "på ungens sida" i det.
    Jag står alltid på min sons sida men om jag vet att hans val kommer såra honom så vill jag leda honom rätt så han slipper må dåligt.
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:57:10 följande:
    Det får min son, han använder mitt diadem lite då och då. Jag klagar inte, vill han klä ut sig så får han det. Vi brukar stå och sminka sig med mig varje morgon. Men jag skulle aldrig låta honom gå ut så. Jag säger snällt att han är så fin utan smink och inte behöver använda det
    När det gäller smink skulle jag säga precis så till alla barn under elva/tolv.
Svar på tråden Pojke i klänning?!