• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:05:47 följande:
    Men snälla människa. En klänning är till för flickor och kvinnor. Så allt barnet i så fall säger är ju sanning. Eller ska man lära sina barn att ljuga? Om din pojkvän/sambo/man tar på sig en klänning då accepterar du de? Följer me glatt ut på krogen eller liknande. För du får ju ABSOLUT inte säga att *du kan ju inte ha klänning. den är för flickor* Och de kan ju sänka självkänslan.

Får jag en son så kommer han då också veta att en klänning bär flickor, inte pojkar. Bara för att han inte har en rosa spetsklänning på sig så betyder de inte att han kommer bli ett mans svin som tror att kvinnorna sköter allt i hemmet. De kallas UPPFOSTRAN! Inte utklädnad i kvinnliga kläder..
    Min son vet att det mest är flickor som har klänning, men ska jag hindra honom att testa för det?

Lustigt att du säger det, jag har varit på krogen med min man i långklänning (vilket jag beskrev innan). Det var kul. Jag bestämmer inte över honom och vad han har på sig. Vill han ha klänning dagligen, varsågod. Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad, det är bara kläder.
  • redneck girl

klänning ..aldrig .

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Anonym (NEJ)

Ja jag lär ialla fall mina barn redan från början vad som är vettigt och att pojkar går i klänning är inte vettigt på nåt sätt. Min man tycker precis likadant. Han skulle vägra låta pojkarna gå i klänning, men så är han väldigt manlig och jag kvinnlig.

• Anonym (BlackMamba)

Apropå diskriminering. Diskriminering är helt fel men i många lägen accepterar folk diskriminering. Då:

Någon för fram att pojkar ska vara pojkar och flickor ska vara flickor (i vissa sammanhang)
    Någon säger att vi många stoppa invandringen
    Någon säger att bibeln är emot homosexualitet
    Någon förnekar förintelsen
    Någon stödjer kommunismen

Dessa människor blir ständigt diskriminerade för sina åsikters skull, och det är ur denna diskriminering som många av dessa åsikter frodas. De sätts i opposition där ALLA är emot dem och de får ingen möjlighet att diskutera sin sak. Jag vill ha en öppen debatt där inga åsikter värderas högre än andra. De som är orolig att detta skulle gynna de extrema åsikterna kan vara lugna. Det skulle snarare få motsatt effekt.

Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han var bög.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han var muslim.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han var kommunist.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han tyckte om Sverigedemokraterna.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han tyckte att kvinnor skulle ha klänning.

Vad jag vill komma med detta är att diskriminering är ok så länge majoriteten håller med om det. Numera fattar folk att homosexuellas kärlek är lika värd som andras. Men folk fattar inte att sverigedemokratens eller kommunistens åsikt är lika värd som andras. Detta vill jag ändra på!!!

• Anonym (NEJ)
    augustisten skrev 2011-02-25 11:09:18 följande:
    Det tror jag också. Men om något barn av någon anledning inte vill det tycker jag att det barnet förtjänar att tas på allvar.

En trettonåring jag känner har en klasskamrat som är pojke och oftast går i "tjejkläder" - och ibland klänning. Han är inte alls retad för det - det är "han" och han vill klä sig så. Hans bröder klär sig däremot som alla andra pojkar.
    En trettonåring är väl skillnad. Då kan man ju vägleda med inte förbjuda.
  • Candelavern
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:05:47 följande:
    Men snälla människa. En klänning är till för flickor och kvinnor. Så allt barnet i så fall säger är ju sanning. Eller ska man lära sina barn att ljuga? Om din pojkvän/sambo/man tar på sig en klänning då accepterar du de? Följer me glatt ut på krogen eller liknande. För du får ju ABSOLUT inte säga att *du kan ju inte ha klänning. den är för flickor* Och de kan ju sänka självkänslan.

Får jag en son så kommer han då också veta att en klänning bär flickor, inte pojkar. Bara för att han inte har en rosa spetsklänning på sig så betyder de inte att han kommer bli ett mans svin som tror att kvinnorna sköter allt i hemmet. De kallas UPPFOSTRAN! Inte utklädnad i kvinnliga kläder..
    Gud, jag hoppas verkligen inte att du använder byxor. Det vore den största formen av hyckleri om du gör det med tanke på att det inte alls var länge sedan vi kvinnor inte fick ha byxor och vilket ramaskri det blev när kvinnor tog på sig manskläder. Förstår du hur de fick kämpa för detta? Men det var enligt ditt sätt att se det fel?

Vaddå om jag "låter" min man? Jag har överhuvudtaget inte med hans läder att göra, i vårt förhållande avgör vi själva vilka kläder vi känner oss bekväma i.
  • Candelavern
    Anonym (V) skrev 2011-02-25 11:07:17 följande:
    Ja jo, men flickor har klänningar, inte pojkar. Varför kan man inte lära dom från början att det är så, för dom ska ju ändå lära sig det nån gång? När man ska man då tala om för barnen att det är så? För det finns inga tonåringar eller vuxna män som går runt i klänningar, såvida dom inte är transvestiter då, och dom har ju fått lära sig det nån gång hur det är.
    Det finns visst.
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 11:07:52 följande:
    Veladis skrev 2011-02-25 11:03:55 följande:
    Om du nekar honom något baserat på hans kön, t ex klänning, tofsar, rosa,  för att du tror att han kommer att bli retad/sårad, sårar ju du honom iställe. Och du är ju hans förälder som ska ställa upp i alla lägen. Dessutom lär du ju honom att detta som han önskar är fel, vilket kanske leder till att han i sin tur kommer att reta andra sedan.
    Så jag kan inte förbereda honom på omvärldens reaktioner? Det är bättre att det kommer från någon främmande, okej.

JAg kan inte låta min son leva i en bubbla full med regnbågar och att allt är frid och fröjd. Världen där ute är hård och jag vill inte vara orsaken till att han blir retad när jag VET att det kommer ske. Varför utsätta honom för det?

Vill han ändå ha på sig klänning eller mitt diadem efter jag talat om för honom att folk i skolan kan reagera lite tokigt på det, så visst får han gå med det. Men då har jag iaf förberett honom

jag kommer aldrig säga " nej klänning har bara flickor" eller liknande .
    Jag kommer säga det så att han förstår att jag tycker det är okej men att det finns idioter som inte tycker det.
    Självklart ska man prata med större barn om vad det kommer att innebära (fast i skolåldern vet de troligen redan). På förskolan tycker jag att det är onödigt - för där bryr sig ungarna sällan och det finns gott om personal närvarande som kan ta hand om situationer som uppkommer. Men i skolåldern - absolut.

Men det behöver faktiskt inte ske något heller. Det beror nog helt på den barngrupp som finns i skolan, barnets position i den och skolans kompetens att hantera sådana situationer.
  • Anonym (V)
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:14:00 följande:
    Det finns visst.
    Ja det finns det säkert, men dom är inte många. Precis som det finns dom som har rosa hår, men dom är inte heller många.
  • Anonym (omg...)

Tycker det är bra att sverigedemokraterna kommit in. Och jag är inte rasist. Men är inget annat parti som vågar ta tag i invandringsfrågan för att de förmodligen är rädda att bli kallad just RASIST. Och tror att de kommer få mer röster nästa gång.

Svar på tråden Pojke i klänning?!