• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Anonym (BlackMamba)

Apropå diskriminering. Diskriminering är helt fel men i många lägen accepterar folk diskriminering. Då:

Någon för fram att pojkar ska vara pojkar och flickor ska vara flickor (i vissa sammanhang)
    Någon säger att vi många stoppa invandringen
    Någon säger att bibeln är emot homosexualitet
    Någon förnekar förintelsen
    Någon stödjer kommunismen

Dessa människor blir ständigt diskriminerade för sina åsikters skull, och det är ur denna diskriminering som många av dessa åsikter frodas. De sätts i opposition där ALLA är emot dem och de får ingen möjlighet att diskutera sin sak. Jag vill ha en öppen debatt där inga åsikter värderas högre än andra. De som är orolig att detta skulle gynna de extrema åsikterna kan vara lugna. Det skulle snarare få motsatt effekt.

Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han var bög.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han var muslim.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han var kommunist.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han tyckte om Sverigedemokraterna.
    Alla barnen fick vara med när klassen spelade fotboll utom Zoltan för han tyckte att kvinnor skulle ha klänning.

Vad jag vill komma med detta är att diskriminering är ok så länge majoriteten håller med om det. Numera fattar folk att homosexuellas kärlek är lika värd som andras. Men folk fattar inte att sverigedemokratens eller kommunistens åsikt är lika värd som andras. Detta vill jag ändra på!!!

• Anonym (omg...)
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:13:26 följande:
    Gud, jag hoppas verkligen inte att du använder byxor. Det vore den största formen av hyckleri om du gör det med tanke på att det inte alls var länge sedan vi kvinnor inte fick ha byxor och vilket ramaskri det blev när kvinnor tog på sig manskläder. Förstår du hur de fick kämpa för detta? Men det var enligt ditt sätt att se det fel?

Vaddå om jag "låter" min man? Jag har överhuvudtaget inte med hans läder att göra, i vårt förhållande avgör vi själva vilka kläder vi känner oss bekväma i.
    Nej jag är inte gud. Och de finns byxor som är gjorda för kvinnor. Sen finns det byxor som är gjorda för män. Sen för att du i din fantasi lever tillbaka på 40talet eller liknande är inte mitt problem. Jag förstår inte, vad har byxor med detta att göra? Som sagt, finns byxor som är GJORDA för kvinnor som inte MÄN ska ha på sig i dagens samhälle. Men det finns inte klänningar som bara är GJORDA för kvinnor som män ska ha. Ja men de är ju bra för dig att du tycker de är ok om din man går runt i kvinnliga kläder.
  • Quintus Zebra
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 11:07:52 följande:
    Veladis skrev 2011-02-25 11:03:55 följande:
    Om du nekar honom något baserat på hans kön, t ex klänning, tofsar, rosa,  för att du tror att han kommer att bli retad/sårad, sårar ju du honom iställe. Och du är ju hans förälder som ska ställa upp i alla lägen. Dessutom lär du ju honom att detta som han önskar är fel, vilket kanske leder till att han i sin tur kommer att reta andra sedan.
    Så jag kan inte förbereda honom på omvärldens reaktioner? Det är bättre att det kommer från någon främmande, okej.

JAg kan inte låta min son leva i en bubbla full med regnbågar och att allt är frid och fröjd. Världen där ute är hård och jag vill inte vara orsaken till att han blir retad när jag VET att det kommer ske. Varför utsätta honom för det?
    Så vi skall föra vidare fördomar till våra barn, för att skydda dem?

Vi skall förvägra våra pojkar att ha klänning, för de kan bli retade?

Skall vi säga till barnen att de helst inte skall bli homosexuella heller, för de kan ju bli retade?

Skall vi berätta för de "vita" barnen att de helst inte skall skaffa barn med en person som har annan hudfärg, för mörkhyade barn blir ju retade?

Skall vi kalla våra funktionshindrade barn för mongoloider och idioter. För det är väl bättre att de får vänja sig hemma än att de hör det från någon främmande?

För egen del tycker jag inte det. Jag tänker försöka uppfortra mina barn och motverka fördomar, och lära dem att det är okej att vara annorlunda.
  • Anonym (NEJ)

En relevant fråga är varför man som pojke vill ha klänning ?? Jag har skojat med mina ibland och undrar om dom vill ha rosa. Nej, mamma det är en tjejfärg. Jag har inte sagt emot.

• msmurphy
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:13:26 följande:
    Gud, jag hoppas verkligen inte att du använder byxor. Det vore den största formen av hyckleri om du gör det med tanke på att det inte alls var länge sedan vi kvinnor inte fick ha byxor och vilket ramaskri det blev när kvinnor tog på sig manskläder. Förstår du hur de fick kämpa för detta? Men det var enligt ditt sätt att se det fel?

Vaddå om jag "låter" min man? Jag har överhuvudtaget inte med hans läder att göra, i vårt förhållande avgör vi själva vilka kläder vi känner oss bekväma i.
  • Anonym (feminist)
    Ablan skrev 2011-02-25 01:07:36 följande:
    Jag tror att könsneutrala kläder kan göra skillnad, det gör skillnad i hur barnen bemöts vilket påverkar hur dem uppfattar sig själv och vilka förväntningar som dem känner att de har på sig, det gör att andra barn som inte får en genusmedveten uppfostran får se andra alternativ än bara pojke/flicka vilket leder till att det blir "normalare" även för dem. Man kan läsa böckor som ställer sig positiva till mångfald och visar andra alternativ än normen, man kan prata med sina barn om hur de upplever saker och försöka ge dem nya perspektiv och försöka uppmuntra och inspirera till nya lekar och användningsområden för olika leksaker. Man kan som förälder föregå med gott exempel och visa att mamma och pappa kan göra både "tjej och killsaker". det finns massor man kan göra.
    Fast på vilket sätt är en klänning ett könsneutralt plagg? Då den oftast riktar sig mer mot flickor med färg och tryck, vad är det som gör att det blir mer könsneutralt för att en pojke har på sig den? Och varför är det svårare att ta på en flicka samma plagg för att hon uppfattas som söt/fin/flickig när en pojke utan problem kan ha den på sig? Är inte det lite dubbelmoral? Jag förstår inte riktigt VARFÖR man behöver klänning för att det ska bli könsneutralt? Är det inte bättre att barnen har på sig byxor + tröja båda två t.ex?
    Jag ser ofta (helst bland bloggare, de få som jag följer) att det är viktigare att pojkar ska ha "tjej"kläder för att få uppfattas som söta och fina, och tjejerna har i regel aldrig på sig "tjej"kläder för att då är det fel, och de ska inte få uppfattas som söta och fina för då är dom det svagare könet osv. Ibland känns det som att man vill vända om helt och hållet, att flickor ska få uppfattas som tuffa starka tjejer, och pojkar som fina och omtänksamma, men vart kommer man med det? Det blir fortfarande inte jämställt. Man vänder bara på steken. Jämställdhet kan aldrig vara 50/50, det måste vara 100.

Det med böcker är naturligtvis en bra idé, jag själv läser böcker för mina barn som handlar om mångfald och diverse andra ämnen som inte är typiska för barnböcker just idag, böcker som bryter normen och visar att man kan vara unik och att det inte är fel med det.

Jag håller med dig med resten också och det är SÅ jag försöker uppfostra mina barn, mitt mål är att de ska förstå att jämställdhet är viktigt och att de har samma förutsättningar osv, men jag tänker inte ta på min son klänning för att visa honom det. Vill han ha klänning får han ha det när han är stor nog att inse konsekvenserna av det etc. Jag klär inte min dotter i klänning heller - förutom vid högtider, och min son i kavaj m.m vid enstaka tillfällen. Jag upplever inte att han behandlats annorlunda i jämförelse med henne för att han har på sig "pojkkläder", de får båda två höra att de är söta och fina, inte att min flicka är söt och min pojke är tuff. Det har aldrig förekommit faktiskt.
  • Candelavern
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:21:22 följande:
    Nej jag är inte gud. Och de finns byxor som är gjorda för kvinnor. Sen finns det byxor som är gjorda för män. Sen för att du i din fantasi lever tillbaka på 40talet eller liknande är inte mitt problem. Jag förstår inte, vad har byxor med detta att göra? Som sagt, finns byxor som är GJORDA för kvinnor som inte MÄN ska ha på sig i dagens samhälle. Men det finns inte klänningar som bara är GJORDA för kvinnor som män ska ha. Ja men de är ju bra för dig att du tycker de är ok om din man går runt i kvinnliga kläder.
    Det fanns inte byxor gjorde för kvinnor när de började använda det heller. Är det så att du inte vill förstå vad jag skriver?
  • Poison82

Ja gud nä, ta bort allt vad kön heter. Där är ingen alls skillnad på oss. Hysh hysh om att vi äger några kön, kanske bäst vi opererar bort pojkars snoppar direkt vid födseln.

Jag är för jämlikhet på många plan men tyvärr går det lite väl långt med detta.

• Anonym (omg...)
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:27:56 följande:
    Det fanns inte byxor gjorde för kvinnor när de började använda det heller. Är det så att du inte vill förstå vad jag skriver?
    Var står de att ja inte förstår? Ja skrev att du fantiserar dig tillbaka till 40talet elr liknande där de inte fanns. Men NU finns de. Eller hur? Byxor enbart för kvinnor. Så det var ett otroligt kasst inlägg av dig att jämnföra. Du kan ju komma tillbaka om 60 år då kanske rosa klänningar me spets är gjorda för män också.
  • Anonym

Personligen får folk sätta på sina barn vad dom vill, men jag/vi skulle ALDRIG sätta på grabben klänning, ja möjligtvist om han skulle klä ut sig, men ALDRIG annars!! För jag anser att pojkar inte ska ha klänning!
    Vill folk sätta på sina söner klänning, javisst, upp till dom, bara vi slipper! Vill grabben ha klänning, så kommer vi förklara att klänning är till tjejer!

Svar på tråden Pojke i klänning?!