Ablan skrev 2011-02-25 01:07:36 följande:
Jag tror att könsneutrala kläder kan göra skillnad, det gör skillnad i hur barnen bemöts vilket påverkar hur dem uppfattar sig själv och vilka förväntningar som dem känner att de har på sig, det gör att andra barn som inte får en genusmedveten uppfostran får se andra alternativ än bara pojke/flicka vilket leder till att det blir "normalare" även för dem. Man kan läsa böckor som ställer sig positiva till mångfald och visar andra alternativ än normen, man kan prata med sina barn om hur de upplever saker och försöka ge dem nya perspektiv och försöka uppmuntra och inspirera till nya lekar och användningsområden för olika leksaker. Man kan som förälder föregå med gott exempel och visa att mamma och pappa kan göra både "tjej och killsaker". det finns massor man kan göra.
Fast på vilket sätt är en klänning ett könsneutralt plagg? Då den oftast riktar sig mer mot flickor med färg och tryck, vad är det som gör att det blir mer könsneutralt för att en pojke har på sig den? Och varför är det svårare att ta på en flicka samma plagg för att hon uppfattas som söt/fin/flickig när en pojke utan problem kan ha den på sig? Är inte det lite dubbelmoral? Jag förstår inte riktigt VARFÖR man behöver klänning för att det ska bli könsneutralt? Är det inte bättre att barnen har på sig byxor + tröja båda två t.ex?
Jag ser ofta (helst bland bloggare, de få som jag följer) att det är viktigare att pojkar ska ha "tjej"kläder för att få uppfattas som söta och fina, och tjejerna har i regel aldrig på sig "tjej"kläder för att då är det fel, och de ska inte få uppfattas som söta och fina för då är dom det svagare könet osv. Ibland känns det som att man vill vända om helt och hållet, att flickor ska få uppfattas som tuffa starka tjejer, och pojkar som fina och omtänksamma, men vart kommer man med det? Det blir fortfarande inte jämställt. Man vänder bara på steken. Jämställdhet kan aldrig vara 50/50, det måste vara 100.
Det med böcker är naturligtvis en bra idé, jag själv läser böcker för mina barn som handlar om mångfald och diverse andra ämnen som inte är typiska för barnböcker just idag, böcker som bryter normen och visar att man kan vara unik och att det inte är fel med det.
Jag håller med dig med resten också och det är SÅ jag försöker uppfostra mina barn, mitt mål är att de ska förstå att jämställdhet är viktigt och att de har samma förutsättningar osv, men jag tänker inte ta på min son klänning för att visa honom det. Vill han ha klänning får han ha det när han är stor nog att inse konsekvenserna av det etc. Jag klär inte min dotter i klänning heller - förutom vid högtider, och min son i kavaj m.m vid enstaka tillfällen. Jag upplever inte att han behandlats annorlunda i jämförelse med henne för att han har på sig "pojkkläder", de får båda två höra att de är söta och fina, inte att min flicka är söt och min pojke är tuff. Det har aldrig förekommit faktiskt.