• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis

Jag har både en dotter och en son ( i den ordningen), så det där snacket om att jag hellre skulle vilja att min son var en dotter köper jag inte.

Min son är4½, en trygg, lugn kille, som älskar att bygga, konstruera, köra bilar och hans favoritfärg är mörkblå. De flesta som inte känner honom  så väl skulle nog se honom som rätt "grabbig", och det stämmer nog att många av hans intressen och egenskaper stämmer in på bilden av "grabbiga killen". Men han gillar också att dansa, helst i kjol, han gillar glittriga saker, rosa är hans näst bästa färg, och han är en mjuk liten typ som vårdar sitt marsvin som en öm liten marsvinsförälder. Speciellt i treårsåldern experimenterade han med kläder och hade gympadräkt med volang och klänning på kalas och till förskolan ett antal gånger. Ingen hade något problem med detr, allra minst han själv. Alla dessa egenskaper är ju delar av det som är han, min son.
     Men många väljer att se enbart det grabbiga, för han är ju kille och det är så killar traditionellt "ska vara".
    Jag tycker det är synd att hans andra egenskaper undantrycks för att han inte "ska" vara så.

Min dotter är en långsmal 7½-åring. Ljuslockig, rosenkindad och smilgropig som en sockersöt svensk midsommardröm har hon alltid fått höra hur söt hon är (och det är klart hon är!) En snäll kompis är hon också, som tar hand om de yngre barnen som börjat förskoleklassen. Men hon är också en fantastiskt konstruktör som bygger legogrejer gjorda för 12-åringar, hon räknar matte på 3:ans nivå och hon är fantastiskt atletisk. Ändå fokuseras det alltid på hennes utseende eller på hennes sociala förmåga .
    Nu är hon som sagt en tjej som alltid varit stark och gått sin egen väg. Hon har talat om för sin lärare att hon minsann är ett mattegeni (hennes uttryck alltså)och behöver en svårare bok. När en kille sa att hon som tjej inte kunde stå och kissa rakt fram motbevisade hon honom (då var hon 5 år).
    ALlt detta är ju också egenskaper som är hon, min dotter.

Jag blir så trött. Min son är ingen flickpojke. Min dotter är ingen pojkflicka. De är barn. Ett barn är av pojkkön och ett barn är av flickkön. De har egenskaper som oftast tillskrivs de kön de har, och de har egenskaper som ofta tillskrivs det andra könet. Jag vill ju att de utvecklar alla sina goda egenskaper. Det finns fler än ett sätt att vara pojke på, fler än ett sätt att vara flicka på.

Kläder ja...
    Många tycker att det fokuseras för mycket på kläder. Det kanske det gör? Men å andra sidan är vi på ett forum där vi diskuterar föräldraskap och uppfostran, och där den här tråden, liksom flera andra, handlar just om kläder. Är det då konstigt att kläder diskuteras och att vi fokuserar på det just här?
    I verkliga livet tro jag att många föräldrar som försöker tänka ur ett genusperaspektiv inte tycker att kläder är i fokus eller är den viktigaste biten. Men det är något konkret, något att ta på. Därför blir det lätt att diskussionen fastnar där.

Själv tycker jag att det är konstigt att man inte ser att kläder är en del av arbetet kring genus och jämställdhet. Det är möjligtvis inte lika viktigt som lika lön, rätt till samam utbildning osv, men är samtidigt en del av det hela. Ska man ge pojkar och flcikor samam rättigheter och samam möjligheter, kan man ju inte göra det på alla områden utom just när det gäller kläder.

• Anonym (fattar inte)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-25 09:57:56 följande:
    Vad är som säger att pappan INTE bär klänning? Och jo, har man den inställningen så för man medvetet eller omedvetet över den på sina barn och det är dom barnen som sedan kommer att tycka att pojkar är konstiga att dom bär klänning.
    Okej, men jag säger bara att männen kanske skulle föregå med gott exempel? Det verkar ju mest vara kärringar som skriker att deras söner ska gå i klänning. Ser väldigt sällan pappor som stolt visar upp sina söner i klänning, och än mindre sig själva.
  • Candelavern
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:53:06 följande:
    Har jag sagt att jag tycker det är okej? Men det är så verkligheten ser ut och det är dags att acceptera det istället för att använda sina barn som små experiment.
    Varför ska man acceptera att små barn blir mobbade för att det finns föräldrar som lär sina barn att vissa kläder är förbjuda beroende på om man har en snopp elelr snippa mellan benen.
    Nu har jag ingen son, men om jag hade en son och han ville ha klänning på sig skulle han få ha det, precis som jag låter min dotter ha klänning om hon vill det (beroende på väderlek naturligtvis). Det är ju en vedervärdig syn på saken. "Ja, barn mobbar men det är så det är". Örk.
  • THEA och Grodan
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:53:06 följande:
    Har jag sagt att jag tycker det är okej? Men det är så verkligheten ser ut och det är dags att acceptera det istället för att använda sina barn som små experiment.
    Om alla skulle acceptera saker hela tiden så skulle kvinnor inte ha rösträtt, inte ha rätt att bära byxor och homosexuallitet skulle fortfarande klassats som en sjukdom...bara några exempel. Nej tack, jag lär mina barn att ifrågasätta och inte göra saker "bara för att".
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (NEJ)

Vad trött jag blir. Jag sa INTE att det är ok att reta någon MEN det är så samhället ser ut. Jag vill iallafall inte sätta mina barn i situationer som kan göra det svårt för dom. Och skickar jag iväg mina pojkar i klänning, så är det ganska troligt.

• augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:48:47 följande:
    Nej det är ju förälderns fel om ungen blir mobbad. Det är ju tack vare dom som deras barn blir mobbade. Om man vill bevisa något kan man väl börja att ändra på sin man och låta han gå i klänning. Söner tar ju ofta efter sin far. Så börja så om ni vill ändra något..
    Jag går inte heller i klänning... ska min eventuella dotter inte heller ha någon då?

Och ungar ska inte bli mobbade oavsett vems "felet" är. Är det mitt fel om mitt barn har ett handikapp eller utstående öron. Får jag "skylla mig själv" om h*n blir mobbad då också? Eller om jag uppmuntrar ett udda intresse som frimärkssamling? Eller om jag köper glasögon ifall det behövs (och låter ungen välja själv med risk att det blir "fel" färg)?

Min son tar just nu efter sina kompisar på dagis mest. Tog han efter mig eller pappan skulle han ha svart tröja och jeans alla dagar (vanligaste bögklädseln i vår bekantskapskrets också för övrigt). Men istället vill han ha klänning ibland, Spindelmannendräkt ibland, Stålmannentröja ibland och Hello Kitty tröja ibland. Och inget av det har vi föräldrar någonsin på oss 
  • Anonym (fattar inte)
    Veladis skrev 2011-02-25 09:58:40 följande:
    Jag har både en dotter och en son ( i den ordningen), så det där snacket om att jag hellre skulle vilja att min son var en dotter köper jag inte.

Min son är4½, en trygg, lugn kille, som älskar att bygga, konstruera, köra bilar och hans favoritfärg är mörkblå. De flesta som inte känner honom  så väl skulle nog se honom som rätt "grabbig", och det stämmer nog att många av hans intressen och egenskaper stämmer in på bilden av "grabbiga killen". Men han gillar också att dansa, helst i kjol, han gillar glittriga saker, rosa är hans näst bästa färg, och han är en mjuk liten typ som vårdar sitt marsvin som en öm liten marsvinsförälder. Speciellt i treårsåldern experimenterade han med kläder och hade gympadräkt med volang och klänning på kalas och till förskolan ett antal gånger. Ingen hade något problem med detr, allra minst han själv. Alla dessa egenskaper är ju delar av det som är han, min son.
     Men många väljer att se enbart det grabbiga, för han är ju kille och det är så killar traditionellt "ska vara".
    Jag tycker det är synd att hans andra egenskaper undantrycks för att han inte "ska" vara så.

Min dotter är en långsmal 7½-åring. Ljuslockig, rosenkindad och smilgropig som en sockersöt svensk midsommardröm har hon alltid fått höra hur söt hon är (och det är klart hon är!) En snäll kompis är hon också, som tar hand om de yngre barnen som börjat förskoleklassen. Men hon är också en fantastiskt konstruktör som bygger legogrejer gjorda för 12-åringar, hon räknar matte på 3:ans nivå och hon är fantastiskt atletisk. Ändå fokuseras det alltid på hennes utseende eller på hennes sociala förmåga .
    Nu är hon som sagt en tjej som alltid varit stark och gått sin egen väg. Hon har talat om för sin lärare att hon minsann är ett mattegeni (hennes uttryck alltså)och behöver en svårare bok. När en kille sa att hon som tjej inte kunde stå och kissa rakt fram motbevisade hon honom (då var hon 5 år).
    ALlt detta är ju också egenskaper som är hon, min dotter.

Jag blir så trött. Min son är ingen flickpojke. Min dotter är ingen pojkflicka. De är barn. Ett barn är av pojkkön och ett barn är av flickkön. De har egenskaper som oftast tillskrivs de kön de har, och de har egenskaper som ofta tillskrivs det andra könet. Jag vill ju att de utvecklar alla sina goda egenskaper. Det finns fler än ett sätt att vara pojke på, fler än ett sätt att vara flicka på.

Kläder ja...
    Många tycker att det fokuseras för mycket på kläder. Det kanske det gör? Men å andra sidan är vi på ett forum där vi diskuterar föräldraskap och uppfostran, och där den här tråden, liksom flera andra, handlar just om kläder. Är det då konstigt att kläder diskuteras och att vi fokuserar på det just här?
    I verkliga livet tro jag att många föräldrar som försöker tänka ur ett genusperaspektiv inte tycker att kläder är i fokus eller är den viktigaste biten. Men det är något konkret, något att ta på. Därför blir det lätt att diskussionen fastnar där.

Själv tycker jag att det är konstigt att man inte ser att kläder är en del av arbetet kring genus och jämställdhet. Det är möjligtvis inte lika viktigt som lika lön, rätt till samam utbildning osv, men är samtidigt en del av det hela. Ska man ge pojkar och flcikor samam rättigheter och samam möjligheter, kan man ju inte göra det på alla områden utom just när det gäller kläder.
    Okej, och deras pappa står stolt och ler när er son dansar omkring i glittriga kjolar? har väldigt svårt att tro det ..
  • Anonym (fattar inte)
    augustisten skrev 2011-02-25 10:01:08 följande:
    Jag går inte heller i klänning... ska min eventuella dotter inte heller ha någon då?

Och ungar ska inte bli mobbade oavsett vems "felet" är. Är det mitt fel om mitt barn har ett handikapp eller utstående öron. Får jag "skylla mig själv" om h*n blir mobbad då också? Eller om jag uppmuntrar ett udda intresse som frimärkssamling? Eller om jag köper glasögon ifall det behövs (och låter ungen välja själv med risk att det blir "fel" färg)?

Min son tar just nu efter sina kompisar på dagis mest. Tog han efter mig eller pappan skulle han ha svart tröja och jeans alla dagar (vanligaste bögklädseln i vår bekantskapskrets också för övrigt). Men istället vill han ha klänning ibland, Spindelmannendräkt ibland, Stålmannentröja ibland och Hello Kitty tröja ibland. Och inget av det har vi föräldrar någonsin på oss 
    Du svara ju inte direkt på frågan. Tycker era män att det är lika charmerande med en son i klänning??
  • Leoella
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:54:41 följande:
    Varför får ni det som om det är JAG som tycker så ? Jag säger bara sanningen och om ni är så blinda för verkligheten så kan jag barra beklaga. Ändra era män först och främst, så ska ni se att era söner tar efter dom. Förklara annars för era barn varför pappa aldrig går i klänning eller liknande. Dubbelmoral så det skriker om det.
    Så DU står för "sanningen"?? Varför det? Alla vi som INTE tycker det är okej att ett barn blir retat för ett klädesplagg och ALDRIG skulle acceptera att våra egna barn gör det - vi har fel i en objektiv mening? Du talar alltså inte alls om dig själv när du anser att man "inte kan komma och lipa" ?? Vem talar du för då? INte för mig i alla fall...

Verkligheten vet du, den är beroende på vem som betraktar den. I fleras verklighet så är det
    1. inte föräldrar som bestämmer att pojkar ska ha klänning utan pojkarnas egen önskan att ha det
    2. inget problem att pojkar har klänning
    3. har pojkar klänning på dagis/förskola helt UTAN att bli retade!

"ändra era män" - min sambo är vuxen. Han har en egen vilja. Han har dessutom en likadan rosa mössa som sin son (för att HAN ville ha den) och fick höra av flera vuxna män på sin arbetsplats att det är en "bögmössa" . Då är det alltså så att min sambo ÄR bög då och att rosa ÄR en bögfärg - för det är ju "sanningen" gubevars. Det omgivningen tycker är något man ska anpassa sig till annars har man inte rätt att känna sig utsatt?

Det finns ju tydligen många steg långt före klänning som är helt okej att retas och mobbas för. Och nej, fy fan, jag kommer ALDRIG tycka det är okej att jag, min sambo eller våra barn ska bli retade, utstötta eller få "skylla oss själva" om vi bryter mot normen vad gäller könsroller.
  • Veladis
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 10:01:03 följande:
    Vad trött jag blir. Jag sa INTE att det är ok att reta någon MEN det är så samhället ser ut. Jag vill iallafall inte sätta mina barn i situationer som kan göra det svårt för dom. Och skickar jag iväg mina pojkar i klänning, så är det ganska troligt.
    Nej.
    Inte enligt min erfarneht som förskollärare.
    Små barn blir oftast inte retade av andra barn. Större barn är ofta inflörstådda med normen, och väljer de ändå att bryta den är de så pass "starka" att någon ret inte biter....
Svar på tråden Pojke i klänning?!