• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis

Apropå manligt och kvinnligt och apropå att min man är stolt över sina barn oavsett hur de klär sig.

Såhär kan min man gå offentligt (fast oftast på och kring medeltidsarrangemang förstås). Höjden av manlighet på 1400-talet. Skåda snabelskorna, Penishållaren/blygdkapselsn och de tighta hosorna som framhäver de snygga manliga benen. Plus coifen, den manligaste av manliga mössor på den tiden:

Och en kiltbild:

Båda pös-skjortorna ovan bär min man annars också, som "vanliga" plagg. Kilt har han då och då till festliga sammanhang.

• Anonym (fattar inte)
    Leoella skrev 2011-02-25 10:18:57 följande:
    Barn lär sig värderingar av vuxna. De flesta vuxna vill lära sina barn värderingar. Du kommer ju att hindra en eventuell son från att bära klänning. Och då "trycker du in" din åsikt i din sons huvud vare sig du vill eller inte.

Och är du så dum att du tror att jag sitter och pratar genusfrågor med en 3åring så..... tja, det säger mer om dig än om mig. Däremot tänker jag inte hindra honom från att bära vilka färger eller snitt på kläder som  han vill. Lika lite som jag hindrar honom från att leka med dockor, göra pärlhalsband eller leka häst.
    Jag tror inte jag heller skrivit nånstans i tråden att jag heller tänke säga nej om min son vill det. Visa mig gärna var jag skrivit det tack
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:16:39 följande:
    då är det lite underligt att man inte finner många män som sitter och diskuterar till er fördel i sådana här trådar
    Med tanke på att säkert 95% av alla medlemmar på fl är kvinnor är det ju inte speciellt konstigt. Jag tror inte att min man är medlem. Han hänger i musikforum istället.
  • THEA och Grodan
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 10:21:28 följande:
    Ha ha det skulle jag vilja se. Ett starkt barn blir inte retat ?? Vakna upp. Det är hårt i skolan ändå utan att pojkar går i klänning. Lycka till säger jag bara.
    Tycker du alltså att det är bättre att lära sitt barn att "du duger inte som du är"...tar ganska hårt om det kommer från mamma eller pappa det...
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (Fel)

Har bara last TS och borjan av traden... Faktum ar att i samhallet har vi konsroller, och om man ignorerar dem sa tror jag att man ger barnen mer probem i framtiden. Har sjalv en son som alskade rosa, blommigt och kjolar och balett skor. Han fick ha pa sig vad han ville hemma, men nar vi gick ut hade han byxor. Nu for tiden sa tycker han om allt som ar 'fint' men vet att flickor har kjolar och klanningar och inte pojkar. Min flicka ar valdigt pojkaktig av sig, men har langt har for det vill jag. Och sa lange hon ar liten sa bestammer jag, precis som det ska vara! Varfor ska barn fa valja allt helt fritt nu for tiden? Tror att barn mar battre av vuxna som bestammer vettiga regler och lar barnen att passa in i samhallet. Fast sjalvklart far min pojke vara mjuk och kanslosam och tycka om blommor och fina klader medans jag inte har nagra problem med att min flicka ar 'tuff' och spelar fotboll. Det ar iaf min mening!!

• Anonym (fattar inte)
    Veladis skrev 2011-02-25 10:21:51 följande:

Apropå manligt och kvinnligt och apropå att min man är stolt över sina barn oavsett hur de klär sig.

Såhär kan min man gå offentligt (fast oftast på och kring medeltidsarrangemang förstås). Höjden av manlighet på 1400-talet. Skåda snabelskorna, Penishållaren/blygdkapselsn och de tighta hosorna som framhäver de snygga manliga benen. Plus coifen, den manligaste av manliga mössor på den tiden:

Och en kiltbild:

Båda pös-skjortorna ovan bär min man annars också, som "vanliga" plagg. Kilt har han då och då till festliga sammanhang.

sätt på honom en rosa glittrig klänning så är jag tyst sen
  • Veladis
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:20:54 följande:
    ett starkt barn blir inte retat ? skämtar du ?

Jag blev jämt retad eftersom jag gick i "pojkkläder". Och jag är jävligt stark. Oftast är det de starkaste barnen som blir mobbade.
    Ha ha det skulle jag vilja se. Ett starkt barn blir inte retat ?? Vakna upp. Det är hårt i skolan ändå utan att pojkar går i klänning. Lycka till säger jag bara.
    Nej.
    Barn med stark självkänsla är inte alls i riskzonen för mobbning på samma sätt som en "svagare" individ.
  • Anonym (fattar inte)
    Veladis skrev 2011-02-25 10:25:47 följande:
    Nej.
    Barn med stark självkänsla är inte alls i riskzonen för mobbning på samma sätt som en "svagare" individ.
    Du är ute o cyklar min vän.
  • THEA och Grodan
    Anonym (Fel) skrev 2011-02-25 10:24:31 följande:
    Har bara last TS och borjan av traden... Faktum ar att i samhallet har vi konsroller, och om man ignorerar dem sa tror jag att man ger barnen mer probem i framtiden. Har sjalv en son som alskade rosa, blommigt och kjolar och balett skor. Han fick ha pa sig vad han ville hemma, men nar vi gick ut hade han byxor. Nu for tiden sa tycker han om allt som ar 'fint' men vet att flickor har kjolar och klanningar och inte pojkar. Min flicka ar valdigt pojkaktig av sig, men har langt har for det vill jag. Och sa lange hon ar liten sa bestammer jag, precis som det ska vara! Varfor ska barn fa valja allt helt fritt nu for tiden? Tror att barn mar battre av vuxna som bestammer vettiga regler och lar barnen att passa in i samhallet. Fast sjalvklart far min pojke vara mjuk och kanslosam och tycka om blommor och fina klader medans jag inte har nagra problem med att min flicka ar 'tuff' och spelar fotboll. Det ar iaf min mening!!
    Vad är det som är vettigt med att DU BESTÄMMER att din dotter skall ha långt hår???
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Veladis
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:25:16 följande:
    sätt på honom en rosa glittrig klänning så är jag tyst sen
    Jag sätter inte på honom någonting (förutom i en helt annan betydelse... )
    Det gör han helt själv.
    Liksom barnen. De väljer, inte jag.
    Men jag skulle ju kunna be honom, bara för din skull. Fast då msåte vi skaffa en glittrig rosa klänning större än stl 128 eftersom jag tror att dotterns i den stl är för liten och jag har ingen rosaglittrig.
     Jag tror säkert inte han är omöjlig.
     En gång, innan han skaffade skägg crossdressade vi på en krogrunda. Han tog mina kläder, och jag hans. Bh och allt. Han tyckte det var skitkul att folk tog honom för tjej och att se deras reaktion när han började prata med dem med sin mörka röst.
    Fast det var tråkigt nog ingen som trodde att jag var kille. De trodde nog vi var ett lesbiskt par.
Svar på tråden Pojke i klänning?!