• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    Poison82 skrev 2011-02-25 11:27:59 följande:
    Ja gud nä, ta bort allt vad kön heter. Där är ingen alls skillnad på oss. Hysh hysh om att vi äger några kön, kanske bäst vi opererar bort pojkars snoppar direkt vid födseln.

Jag är för jämlikhet på många plan men tyvärr går det lite väl långt med detta.

Men det är ju inte det vi säger.

Vi säger att det visst finns pojkar och flickor rent biologiskt, men att det finns olika sätt att vara pojke och flicka på, och alla sätt måste få vara OK.

• msmurphy

Alla ni som tjuter om att klänningar minsann är för  kvinnor och flickor, INTE för de av det manliga könet, en liten fråga:
    Hur tror ni det kommer sig egentligen? Tror ni det är en naturlag?
    Nej, det är en social kod, uppfunnen av oss människor. Det är inte skrivet i sten, och det kan ändra på sig. Såsom Candelavern säger, det gjorde det ju för oss kvinnor, vi bär numer byxor- inte sant?
    Slå upp konstruktivism och fundera lite på det.

Till ts. Hur vågar du vara så oförskämd att du ifrågasätter en annan förälder sådär? Klart som fan hon blev sur, när du enbart pratade med henne för att du tyckte det var konstigt. Nästa gång kanske du kan fråga med något som påminner om ett öppet sinne, istället för hur du uttryckte dig.

• Candelavern
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:30:37 följande:
    Var står de att ja inte förstår? Ja skrev att du fantiserar dig tillbaka till 40talet elr liknande där de inte fanns. Men NU finns de. Eller hur? Byxor enbart för kvinnor. Så det var ett otroligt kasst inlägg av dig att jämnföra. Du kan ju komma tillbaka om 60 år då kanske rosa klänningar me spets är gjorda för män också.
    Ja, om tillräckligt många vågar låta sina söner gå i de kläder de finner bekväma så.Varför måste de ha rosa spetsklänningar just? Det verkar inte finnas andra alternativ i din "fantasivärld"
  • Anonym (BlackMamba)
    Veladis skrev 2011-02-25 11:31:07 följande:

Men det är ju inte det vi säger.

Vi säger att det visst finns pojkar och flickor rent biologiskt, men att det finns olika sätt att vara pojke och flicka på, och alla sätt måste få vara OK.

Men så funkar det inte i verkligheten. Det har alltid funnits normer och värden som styr hur vi är och bör bara. Varför strida emot det?
  • Anonym (omg...)
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:32:42 följande:
    Ja, om tillräckligt många vågar låta sina söner gå i de kläder de finner bekväma så.Varför måste de ha rosa spetsklänningar just? Det verkar inte finnas andra alternativ i din "fantasivärld"
    Klä du dina söner i klänningar. Mina kommer då aldrig att behöva bli förnedrade på de sättet.
  • Emberstorm
    lmcl skrev 2011-02-24 13:59:51 följande:
    Han har väl förmodligen valt själv att ha klänning, troligtvis för att han tycker det är fint. Jag skulle nog bli rätt irriterad om någon frågade mig varför ungen har klänning på sig - varför skulle han inte ha det? Det enda som kan vara kränkande i en sån situation är vuxna som känner sig tvingade att trycka på ungen sina föreställningar om vad som gör en pojke respektive flicka och inte.
  • Candelavern
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 11:36:13 följande:
    Klä du dina söner i klänningar. Mina kommer då aldrig att behöva bli förnedrade på de sättet.
    Jag har ingen son, men tro mig, om jag får en så får han själv välja, vill han ha klänning får han, vill han inte ska han inte ha det heller. Mina barn ska aldrig behöva bli begränsade på det sättet.
  • augustisten
    Candelavern skrev 2011-02-25 11:32:42 följande:
    Det tycker jag också är lite lustigt. Jag har själv sällan klänning (skedde en endaste gång på ett bröllop under förra året) och jag har inte hafr en i rosa med spets sen... ja det har jag nog aldrig haft. Inte ens som barn. Men då hade jag en i röd frotté som jag gillade minns jag.

Som vuxen har jag nog bara ägt svarta, grå och blå - helt spetslösa. Går det ens att hitta en klänning för vuxna kvinnor i rosa och spets? Men om 60 år finns det kanske i unisexmodell för alla åldrar
  • Anonym (fattar inte)
    Quintus Zebra skrev 2011-02-25 11:21:52 följande:
    Så vi skall föra vidare fördomar till våra barn, för att skydda dem?

Vi skall förvägra våra pojkar att ha klänning, för de kan bli retade?

Skall vi säga till barnen att de helst inte skall bli homosexuella heller, för de kan ju bli retade?

Skall vi berätta för de "vita" barnen att de helst inte skall skaffa barn med en person som har annan hudfärg, för mörkhyade barn blir ju retade?

Skall vi kalla våra funktionshindrade barn för mongoloider och idioter. För det är väl bättre att de får vänja sig hemma än att de hör det från någon främmande?

För egen del tycker jag inte det. Jag tänker försöka uppfortra mina barn och motverka fördomar, och lära dem att det är okej att vara annorlunda.
    du har ju inte läst vad jag skrivit..
  • Veladis
    Anonym (BlackMamba) skrev 2011-02-25 11:35:25 följande:
    Men så funkar det inte i verkligheten. Det har alltid funnits normer och värden som styr hur vi är och bör bara. Varför strida emot det?
    Därför att traditioner, normer och värden är dynamniska och ständigt förändras. Det som är rätt och riktigt nu gällande visa företeelser är historia om något decennium.

Om vi inte hade stridit emot normer, traditioner och etablerade kultur- och samhällsyttringar osv det genom vår historia hade världen sett helt annorlunda ut. Vi hade kanse fortfarande levt på stenåldern.

Eller aldrig klivit ner ur träden...
Svar på tråden Pojke i klänning?!