• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • augustisten
    KlasKristian skrev 2011-02-25 10:08:48 följande:
    Jag är man och trivs alldeles förträffligt i mitt "snäva fack".
    Jag trivs bra i mitt med (som troligen är snarlikt ditt). Men som barn experimenterade jag gärna vilt. Speciellt i förskoleåldern.
  • Anonym (NEJ)

Ni som tycker det är ok. Ska dom få ha det i skolan sen också ? Det blir väl ingen skillnad då, bara dom får göra det som känns bra.

• Leoella
    Anonym skrev 2011-02-25 10:05:05 följande:

Och att "ni borde fan skämmas", för VAD? att vi väljer det som vi tror är bäst för våra barn, att inte klä våra pojkar i klänning!? Jag vill inte "testa" och töja på gränserna och "se" om det skulle vara accepterat, som om mina barn skulle vara testkaniner! DET är sjukt, föräldrar som låter barnen ta smällen för att man själv har detta "genus"-tänk.

Den som jag skrev skulle skämmas är den som skriver att man "inte ska komma och lipa sen" om man låter sin son gå i klänning! Att du väljer bort det för att du är rädd att ditt barn ska bli utsatt är en sak (och förståelig). Alla orkar inte ta striden, även om man kanske till och med själv skulle önska det. (Jag har ännu inte konfronterast i verkligheten med en önskan från vår son att ha klänning eller kjol, men peppar mig själv att våga låta honom den dagen det kanske sker).

Men att någon/några i tråden säger det är "sjukt" av andra att låta sin son gå i klänning, att de i princip får skylla sig själva när/om deras barn blir retade mm - DET är en annan femma. Vuxna människor som i princip säger att mobbning är okej för bryta mot normen är "sjukt"!!

Så skriver ju inte du här i ditt inlägg.
  • Anonym (fattar inte)
    augustisten skrev 2011-02-25 10:13:42 följande:
    Ja, det är oftast min man som lämnar på morgonen och jag hämtar emellanåt en son i klänning (tunika i lekvänlig modell) så den har han helt frivilligt satt på eller lått sonen själv sätta på på morgonkvisten.

För övrigt så beror det sällan på klädseln om vår son är charmerande eller ej... det har mer med humöret att göra. Och det skiftar väldigt från dag till dag
    då är det lite underligt att man inte finner många män som sitter och diskuterar till er fördel i sådana här trådar
  • Veladis
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 10:15:29 följande:
    Ni som tycker det är ok. Ska dom få ha det i skolan sen också ? Det blir väl ingen skillnad då, bara dom får göra det som känns bra.
    Ja. Varför inte. Ett skolbarn har fattat vad normerna är, är de ändå starka nog att vilja bryta dem så är det troligen inget problem. Ett starkt barn blir inte retat.
  • Leoella
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:05:18 följande:
    Nej och mina barn kommer aldrig att mobba era barn så oroa er inte. Mina åsikter är inget jag trycker in i mina barns huvud som ni verkar göra med erat genus-tjat.
    Barn lär sig värderingar av vuxna. De flesta vuxna vill lära sina barn värderingar. Du kommer ju att hindra en eventuell son från att bära klänning. Och då "trycker du in" din åsikt i din sons huvud vare sig du vill eller inte.

Och är du så dum att du tror att jag sitter och pratar genusfrågor med en 3åring så..... tja, det säger mer om dig än om mig. Däremot tänker jag inte hindra honom från att bära vilka färger eller snitt på kläder som  han vill. Lika lite som jag hindrar honom från att leka med dockor, göra pärlhalsband eller leka häst.
  • Veladis
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:16:39 följande:
    då är det lite underligt att man inte finner många män som sitter och diskuterar till er fördel i sådana här trådar
    Man kanske får tänka på förhållandet män och kvinnor på familjeliv också.
  • THEA och Grodan
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 10:15:29 följande:
    Absolut, om min son eller dotter vill ha klänning byxor kjol eller vad som helst som passar för årstiden så varför inte?
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (fattar inte)
    Veladis skrev 2011-02-25 10:18:05 följande:
    Ja. Varför inte. Ett skolbarn har fattat vad normerna är, är de ändå starka nog att vilja bryta dem så är det troligen inget problem. Ett starkt barn blir inte retat.
    ett starkt barn blir inte retat ? skämtar du ?

Jag blev jämt retad eftersom jag gick i "pojkkläder". Och jag är jävligt stark. Oftast är det de starkaste barnen som blir mobbade.
  • Anonym (NEJ)
    Veladis skrev 2011-02-25 10:18:05 följande:
    Ha ha det skulle jag vilja se. Ett starkt barn blir inte retat ?? Vakna upp. Det är hårt i skolan ändå utan att pojkar går i klänning. Lycka till säger jag bara.
Svar på tråden Pojke i klänning?!