• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • THEA och Grodan
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 09:59:37 följande:
    Okej, men jag säger bara att männen kanske skulle föregå med gott exempel? Det verkar ju mest vara kärringar som skriker att deras söner ska gå i klänning. Ser väldigt sällan pappor som stolt visar upp sina söner i klänning, och än mindre sig själva.
    Min son i kjol som han själv valt efetr att jag en varm dag frågade om han ville ha byxor eller shorts...Nej svarade han, jag vill ha kjol...  Samtidigt som han bär detta spelar han bilspel med sin pappa

♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Jeluni
    lunkentuss skrev 2011-02-24 14:19:59 följande:
    Hur menar du? Att vi säger att mamman har en dotter och en son, men bara sonen får ha klänning?
    Kan ju bara tala för ig själv, men mina döttrar äger inga klänningar (2 år o 4 år)... Skulle dom verkligen vilja ha det en dag så kommer dom få en, men inte en rosa kittyklänning utan en lekvänlig i "riktigt" tyg o i tunikamodell. Samma sak gäller om vi skulle få en son.
    Men om hon vill ha en rosa kittyklänning då? Är det fel då  för att det är för tjejigt eller? Finns ju säkert såna klänningar som tål lek också.
  • paloma84

Har ej läst tråden, bara Ts.

Blev lika irriterad när jag och min långhårige lillebror då 7 år gammal skulle åka t-bana.
    När vi skulle köpa biljetter så frågar människan om det var en flicka eller en pojke :o
    Som om det har med priset att göra?
    Lillebrorsan stod och gapade... Sen ville han klippa håret... Pga av en sån kommentar... Usch...

• Anonym (NEJ)

Tur att jag och min man tycker lika. Han är väldigt manlig, jag är väldigt kvinnlig och vi skiljer på det. Män och kvinnor eller tjej och kille är OLIKA.

• Anonym (fattar inte)
    kotka skrev 2011-02-25 10:04:30 följande:
    Ja det kan dom väl. Men det är ju inte poängen. De pappor som inte bär annat än klänning idag gör ju det för att de är uppforstrade så. In i ett snävt fack där samhället bestämmer att vissa människor har vissa kläder, den andra sorten har andra sorters kläder. Men om det kommer en pojke och inte (ännu) har petats in i det där snäva facket, och vill bära klänning, är det då så jävla viktigt att skynda på den processen? Måste vi när våra barn är små (jag har inte koll på åldern på den här pojken) slå dem i huvudet och säga att de är fel, som vill ha något som är "reserverat" för de andra? Jag tror inte ni beöver vara oroliga, den där pojken kommer att fatta en dag att om han vill bli accepterad så är det lättare att följa normerna, men förhoppningsvis har hans något öppnare föräldrar gjort hans könsstyrda fack lite mindre snävt, och han kanske kommer att kunna välja lite mer fritt och dessutom motivera varför, om han väljer att gå emot den härliga strömmen av förväntningar vi har på oss bara på grund av vårt kön.
    men då får dom väl ändra på sig om ni vill uppnå mirakel.
  • augustisten
    Anonym (fattar inte) skrev 2011-02-25 10:03:08 följande:
    Du svara ju inte direkt på frågan. Tycker era män att det är lika charmerande med en son i klänning??
    Ja, det är oftast min man som lämnar på morgonen och jag hämtar emellanåt en son i klänning (tunika i lekvänlig modell) så den har han helt frivilligt satt på eller lått sonen själv sätta på på morgonkvisten.

För övrigt så beror det sällan på klädseln om vår son är charmerande eller ej... det har mer med humöret att göra. Och det skiftar väldigt från dag till dag
  • Mammorna
    Anonym skrev 2011-02-25 09:38:16 följande:
    Fast dom tre som jag känner som är bögar bar alltid klänningar,lekte med dockor och barbie när dom var små. Väldigt tjejiga. Nu säger jag inte att alla blir bögar för det. Men dom sa till mig att dom visste det redan när dom var små att dom kände sig som tjejer. Vill pojken ha klänning-fine! men inte tvinga honom Usch!
    att vara bög är inte samma sak som att känna att man är mer som tjej.. Det är en skillnad.. Bögar är män som blir kära i andra män... Och de som vill vara andra fysiska könet jämfört med det de har utrustats med kallas antingen för transvestiter (om det bara är då och då...) och de som alltid vill ( i detta fall gå i klänning..) kallas transexuell. Transvestiter och transexuella är oftast heterosexuella.... precis som i övriga livet..

Jag förstår det kan vara svårt med begrepp coh sånt ibland, bara synd att blanda i hop prylar  
  • Anonym (fattar inte)
    Veladis skrev 2011-02-25 10:07:11 följande:
    Ha.
    Du känner inte min man, det märks.
    Ja, han står och ler stolt när sonen dansar.

Min man är en långhårig skäggig hårdrockare som gillar kilt lika mycket som 1700-talskråskjortor och linnetunikor. Han är stark, självständigt och har god självkänsla och bryr sig inte ett dugg om att folk stirrar på honom för vad han har på sig. Oavsett om det är en t-shirt med roligt tryck, en kråsskjorta eller en kilt.
    men vad mysigt
  • Memphis
    Veladis skrev 2011-02-25 10:07:11 följande:
    Ha.
    Du känner inte min man, det märks.
    Ja, han står och ler stolt när sonen dansar.

Min man är en långhårig skäggig hårdrockare som gillar kilt lika mycket som 1700-talskråskjortor och linnetunikor. Han är stark, självständigt och har god självkänsla och bryr sig inte ett dugg om att folk stirrar på honom för vad han har på sig. Oavsett om det är en t-shirt med roligt tryck, en kråsskjorta eller en kilt.
  • Celia03
    Anonym (NEJ) skrev 2011-02-25 10:12:33 följande:
    Tur att jag och min man tycker lika. Han är väldigt manlig, jag är väldigt kvinnlig och vi skiljer på det. Män och kvinnor eller tjej och kille är OLIKA.
    Håller med!
Svar på tråden Pojke i klänning?!