• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 20:43:53 följande:
    Missanpassade ungdomar är oftast dom som mobbar.
    Ehheh, nej. Och det har jag personlig erfarenhet av, både som ex-mobbad och som ex-lärare.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 20:39:14 följande:
    Jag förstår att du inte förstår vad jag menar men det gör inget:)
    Jag förstår alldeles utmärkt, och jag förstår dessutom att du har fasligt, fasligt fel.
  • Nording

Jag önskar att denna syn på människor och kläder bara kan försvinna.
    Skulle vilja göra allt för att min son skulle få gå i strumpbyxor och liknande ifall han känner att han vill det utan att han ska behöva bli mobbad från andra..
    Men då känner jag även så här att låt dom mobba då, jag kommer lära mitt barn vad som är rätt och fel vad det gäller hur man bemöter människor..
    Han kommer själv få välja vilka människor han kommer känna dragning till ,och jag tror inte att bara för att han går i strumpbyxor nu att han kommer bli bög eller transa, men ifall det nu skulle vara så , så hoppas jag att han blir en lyckligsådan som står för vad han tycker och gör som han vill.
    Och inser att dessa människor som mobbar, bara inte fått en lika bra uppväxt vad det gäller kärlek och bemötande..

• LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 20:34:06 följande:
    Att vara missanpassad gör dig inte mindre värd som människa. Det finns ett bra socialt skyddsnät i sverige som hjälper socialt missanpassade ungdommar i skolan som halkat snett och hannat i kriminalitet. Och det finns hjälp för barn som hamnat i missanpassade familjer. Men som du förstår finns det ett klart samband mellan att vilja passa in och vara empatisk. Och sambandet är social färdighet. Jag menar att om man är väldigt upptagen med att bryta sociala normer så kanske det inte är så empatiskt imot barnet som kanske blir mobbat pga tex kläder.
    Mitt stora problem i skolan var inte direkt att jag var socialt missanpassad utan att jag blev misshandlad hemma & mådde för dåligt för att kunna lägga ner energin jag hade önskat i skolarbetet. Men det gick rätt OK ändå, fick några VG:n & något MVG. Solig

Att vara, så att säga, missanpassad är heller ingenting som nödvändigtvis tvingar in människor i kriminalitet. Förstår inte hur du tänker där..? "Jag kan tänka, alltså ska jag råna en bank!" Eller? Obegripligt.

Nej, jag förstår inte sambandet mellan att vilja passa in & att vara empatisk. Jag har aldrig noterat det, som sagt tycker jag att dom som vågar trotsa normer oftare har större förståelse för världen & människors olikheter. Känns det inte lite logiskt, också? Den som själv går sin egen väg kan se att andra vill gå en annan väg & att det inte är några konstigheter med det.

Vem har någonsin talat om att vara upptagen med att bryta normer hela tiden? Det enda jag är upptagen med är att vara jag, & ibland är jag funktionabel med en norm & då följer jag den & ibland är jag det inte & då bryter jag den. Det är inte mer med den saken & ingenting som kräver någon sorts fokus från mig. Jag bara är. Kände mig mer 'upptagen' innan jag på allvar såg igenom normskådespelet. Att passa in är mer ansträngande än att bara vara sig själv, tycker jag, även om jag väl aldrig har strävat efter att passa in i allt för hög grad.

Jag var själv mobbad som liten & känner många som var det även dom. Ingen av dessa - & heller inte jag - har någonsin uttryckt en önskan att dom önskar att dom bara hade passat in bättre i deras skola. Dom är stolta över vilka dom är & vill inte vara annorlunda. Vi är glada över att vi är missanpassade eftersom det i detta fall innebär att vi tänker utanför dom snäva ramarna & handlar därefter.
  • Mamsis
    giftfri skrev 2011-02-25 20:46:19 följande:
    Varför det, det är väl det enda som verkligen är lika för oss alla, ännu ett praktexempel för att genusextremisterna enbart vill pracka på ungar/andra sina idéer..
    Läste du hela mitt inlägg? Då förstod du förhoppningsvis varför jag skulle säga nej.

Likväl skulle jag säga nej om de ville gå i sandaler när det är som det är ute nu. Dock har jag låtit min yngsta gå ut i klänning och strumpbyxor, stövlar och jacka en gång när det var så här kallt. Efter knappt 30 sek kom hon in och tog på sig overall, vanta, mössa och halsduk. Efter det har hon inte diskuterat ang vantar etc.
  • LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 20:51:19 följande:
    Ett ex på vad missanpassad betyder för mig och några till:
    webbshop.gleerups.se/gleerups/upload/files/pr... 
    Jag blev också mobbad men för att jag inte var missanpassad!
    Hoppas att du är medveten om att missanpassad är ett brett begrepp? Eftersom du var den som började svänga dig med det antar jag att du förstår det.
  • giftfri
    Mamsis skrev 2011-02-25 20:51:44 följande:
    Läste du hela mitt inlägg? Då förstod du förhoppningsvis varför jag skulle säga nej.

Likväl skulle jag säga nej om de ville gå i sandaler när det är som det är ute nu. Dock har jag låtit min yngsta gå ut i klänning och strumpbyxor, stövlar och jacka en gång när det var så här kallt. Efter knappt 30 sek kom hon in och tog på sig overall, vanta, mössa och halsduk. Efter det har hon inte diskuterat ang vantar etc.
    Om det skulle vara naturligt att vara naken, vilket det givetvis borde vara, åtminstone på platser där inge kläder eg behövs, så skule även klädseln få en annan betydelse, så vad du än säger så blir dina argument motsägelsefulla..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Dorian Ertymexx
    Nording skrev 2011-02-25 20:48:56 följande:
    Jag önskar att denna syn på människor och kläder bara kan försvinna.
    Skulle vilja göra allt för att min son skulle få gå i strumpbyxor och liknande ifall han känner att han vill det utan att han ska behöva bli mobbad från andra..
    Men då känner jag även så här att låt dom mobba då, jag kommer lära mitt barn vad som är rätt och fel vad det gäller hur man bemöter människor..
    Han kommer själv få välja vilka människor han kommer känna dragning till ,och jag tror inte att bara för att han går i strumpbyxor nu att han kommer bli bög eller transa, men ifall det nu skulle vara så , så hoppas jag att han blir en lyckligsådan som står för vad han tycker och gör som han vill.
    Och inser att dessa människor som mobbar, bara inte fått en lika bra uppväxt vad det gäller kärlek och bemötande..
    Men seriöst. vad är det för fel på dig? Du tycker alltså att det är viktigare att ditt barn mår BRA än att det PASSAR IN??? FY!!! SKÄMS!!!!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    ricken skrev 2011-02-25 20:51:19 följande:
    Ett ex på vad missanpassad betyder för mig och några till:
    webbshop.gleerups.se/gleerups/upload/files/pr... 
    Jag blev också mobbad men för att jag inte var missanpassad!

Och? Vad har det med deras empatinivå att göra? Och det är fortfarande långtifrån alla mobbare som passar in där. De flesta mobbare är helt vanliga ungar.
Svar på tråden Pojke i klänning?!