• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • spunge
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:18:20 följande:
    Finns jättesnygga tjejjeans. Och många snygga tröjor och blusar som
    är både blå och gröna.
    precis.. men det är ju det jag menar. bara för att det SKA vara så.. å då menar jag, för att vi är vana vid det, så innebär inte det att det är fel.
    min kusins treåriga son har ofta klänning, dom är oftast i  i gult, grönt, blått å rött. dom är väldigt "retro", tycker att han är dels skitsöt i sina klänningar, dels så gilalr han ju dom eftersom han alltsom oftast har dom på sig.

blir så jävla less på era skitnödiga kommentarer om att det SKA vara si eller så. vill ungen ha klänning, tycker att det är skönt, så varför inte??
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • ricken
    Thaleya skrev 2011-02-25 18:50:23 följande:
    Alla tycker ju olika, men om en man gick runt med klänning eller kjol så skulle jag 99% av 100% tycka att det ser oattraktivt ut, även om mannen är rejält snygg i övrigt.

Men det kan ju bero på att jag inte gillar att se mäns vader, nakna eller i tight åtsittande fodral, och speciellt inte i klackskor för då syns vadmuskeln mer och vadmuskler är avtändande enligt mig.

Skulle jag se en man med kjol eller klänning, så skulle jag endast kunna tänka på, att deras paket hänger och slänger (även om han har kallingar på sig). Och en hängande penis är galet avtändande och skrattretande enligt mig med.

Klädesplagg och accessoarer till kvinnor är ju nästan alltid designade för att estetiskt ge snyggare kurvor och bredare höfter och ge ett sexigare mer femenint utseende.

En man med ett feminint utseende skulle jag inte tända på. Sen klänning på dagis hade jag nog varken satt ofta på antingen en dotter eller son, klänning känns som söndagsfin elelr bebiskläder eller vuxenkläder beroende på klänningens utformning.

Våran kultur bestämmer ju många olika saker, en kåpa som prästen har i kyrkan ser ju inte så konstig ut just i kyrkan men om han har den annars så ser det ju galet ut, man får ju välja sina tillfällen helt enkelt, inte dyker jag upp i min nya bikini på en arbetsintervju hur varmt det än är ute.

Men eftersom det nu är barn vi pratar om så tycker jag att barn borde få experimentera sig fram själv, men barn kommer alltid att vara elaka mot varandra så det är viktigt att man är beredd på detta när sonen kommer hem sen så man har uppmuntrande ord i fall det händer :(

Jag kommer att klä mina barn som jag vill: inga prinsesskläder, inge rosa, orange, inga deprimerande kläder, inget som är passande just då, inget smutsigt elelr trasigt, hellst moderna kläder, gula, gröna, blåa och röda, coola kläder. Inga dräkter, inga ofullständiga outfits, inga löjliga tryck på kläderna typ spindelmannen eller barbie.

Utan snygga moderiktiga kläder som är praktiska och sköna. Och sen när barnet är gamla nog att får välja själv så får de klä sig inom vissa ramar som de vill, kanske inte varje dag men oftast.

Tycker det är sorgligt hur många som är inrutade på att min tjej är en liten prinsessa hon ska bara ha rosa kläder, eller min kille är modern och stark och kan ha rosa kläder och klänningar, F U!, jag gör ett statement med mitt barn som slagpåse!!

För tro det eller ej men VÄÄÄLDIGT många människor är så!
    Nja håller inte med!
    Vader på män är minst lika avtändade som resten av han kropp(jag gillar kvinnokroppen) 
    Annars stämmer allt  ;/ Hmmm
  • LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 18:47:21 följande:
    Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att flockdjur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. Om du vill gå tillbaka till instinkter så finns det många sånna stammar i Afrika. Men här i sverige är det för kallt för att gå naken och kan vara bra att ha kläder på sig.
    Jag ser snarare förmågan att tänka förbi normerna som någonting mer intellektuellt än att styras av dom. Behovet att passa in är en nedärvd instinkt vilket gör att dom som inte kan frångå detta i mitt tycke innehar ett mer primitivt skimmer över sitt av flockdjursdrifter begränsade tänkande.
  • Mamsis

Ett tillägg till min tidigare kommentar: Det är assexigt med män som är manliga nog att låta sina söner ha klänning om de vill.

• spunge
    lunapiena skrev 2011-02-25 18:31:16 följande:
    Jaha....vi skall främja att våra barn att bära motsatta könets "typiska kläder".....pojkar i klänning och flickor i grabbiga kläder.Men ärligt talat.....efter klänningen så kommer högklackat och sen blir det väl bh och trosor också.Vill ni sk genusmorsor verkligen att er man skulle gå klädd i kjol,högklackat och kanske varför inte ett diadem i håret och raffiga underkläder med spets.Jag tror inte det.
    Sen kan det ju vara så att denna lilla kille är en av den lilla procent som finns,och är född i "fel kön".Det finns ju transsexuella barn,som är väldigt övertygade om att de borde3 vara det andra könet,och växer upp och opererar sig så att de får leva som det andra könet fullt ut.Det är en annna diskussion dock.
    Jag tycker personligen att om inte det föreligger ngt sådant så är man skyldig sitt barn att förklara vad som anses kvinnligt och vad som anses manlig klädsel i detta samhälle vi lever i nu.Individ hit och individ dit..........gud så tröttsamt.Precis som man lär sina barn att ha bordsskick,vara någorlunda ordningsamma,inte vara elaka ,prata välvårdat etc så lär man väl dem hur  man bör klä sig vid olika tillfällen.Inte svårare än så.............
    men vilket skitnödigt inlägg!!
    bh, är till för kvinnor, eftersom dom har bröst..det fattar väl tom du?? skulle min son vilja prova min så japps, varsegod! men jag skulle inte vilja att han gick ner till lekplatsen med den på sig.. eftersom den är min. en klänning däremot är inte till för något kön, den är inte könsanpassad, vilket faktiskt en bh är.

jag tycker personligen att man skyldig sitt barn att lära ut att man får vara precis som man vill!!!
    det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Decnet
    Aprilia1977 skrev 2011-02-25 18:36:18 följande:
    Det är väl så att vi kommer från olika kulturer, där våra föräldrar har uppfostrat oss på olika sätt. Jag tror i vilket fall som helst att jag har fått en mer objektiv syn sedan jag läst lite olika skönlitterära böcker, självbiografier, pluggat lite ämnen, träffat rätt sorts vänner som inte dömmer mig för vem jag är, diskuterat, tjaffsat och bråkat.

Det jag menar är att våra värderingar och åsikter i grund och botten kommer från våra föräldrar. Om vi väljer att vara eller inte vara kritisk tänkare, det är upp till var och en. Men visst kan man bli skogstokig när människor inte tänker som "jag gör".

Vissa av oss är liberala och accepterar förändringar.

Andra här inne är konservativa och vill bevara saker och ting som det alltid har varit.

Jag ska inte sticka under stolen med att även jag har fördomar, det skulle vara en osanning från mig. Men även jag (snart 34) börjar förstå mer och mer att vi alla inte har samma uppväxt. Att vi alla får tycka och tänka precis som vi vill.... hmmmm.....

Nalle
    Det här skall jag rama in och sätta på väggen.. och det är inte ofta jag skriver det, men det HÄR är pricken över i:et i alla avseenden..

Att "sänka" sig till den nivån att förstå att alla andra "tyvärr" INTE resonerar som en själv när det gäller själklarheter byggda på uppväxt..

Att "sänka" sig till den nivån att FÖRSTÅ att andra resonerar annorlunda baserat på erfarenheter, etc..

Jag bugar... och tro det eller ej.. men det händer JÄVLIGT sällan..

Att sitta och titta på när dessa "apor" i min bemärkelse försöker störta varandras tänk utan någon som helst jävla insyn i att "andra verkligen KAN resonera annorlunda" är för mig värt en balja popcorn. Att se att trots att människan äntrat nano-teknolokisk ålder kan man fortfarande inte acceptera en oliktänkare. Att komma med "hjärndöda" resonemang som "dubbelmoral" om man dreglar över braveheart men vill inte klä sin unge i klänning... Jag gillar hulken.. men vill inte se min grabb eller mig sminkad grön och spatsera stan i linningen för det.. "Dubbelmoral"?.. Jag kallar det vanligt jävla folkvett..

Definition folkvett: Gör inte sånt som du vet skulle sticka folk i ögonen...

Definition Sticka folk i ögonen: Provokativ klädsel som går utanför "normen"..

Definition Norm: Det som har accepterats av MAJORITETEN i över 100 år..

Definition majoritet: Fler än DU!

Kan man bara acceptera olikheten i både tycke och smak har man kommit långt.. Att ifrågasätta att människor resonerar annorlunda och framför allt har annat tycke och smak gällande klänning än just "DIG" är bara trångsynt och lika dum i huvet som att sitta och förespråka att "alla får bete och klä sig hur dom vill" men samtidigt sitta och fördömma motsatsen som väljer att tänka tvärtom..

Skall man sitta som "vuxen" och tala om att klänning är ok.. Då skall man fan ha lärt sig att "icke-klänning" är minst lika ok att tycka med.. och tvärtom..

som sagt.. TACK för ett i min mening jäääääävligt intelligent inlägg.. än finns det hopp som det heter.. Nu däremot är det bira och mat..

*tihi..
    I need you to step out of the car sir...
  • ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 18:56:34 följande:
    Jag ser snarare förmågan att tänka förbi normerna som någonting mer intellektuellt än att styras av dom. Behovet att passa in är en nedärvd instinkt vilket gör att dom som inte kan frångå detta i mitt tycke innehar ett mer primitivt skimmer över sitt av flockdjursdrifter begränsade tänkande.
    Att ha åsikter om huruvida det skulle vara mer eller mindre primitivt för en människa att vilja anpassa sig in i samhället  gör bara den personen mindre empatisk. Förstå att det finns folk för allt men problemet ligger i att om man inte kan anpassa sig blir man missanpassad.
    Det du talar om är att inte lära barnen sociala normer och det är en riktig björntjänst för ditt barn. 
  • spunge
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-25 18:53:03 följande:
    2. ...vilket är jäkligt ironiskt då många stekare, brats och "coolare" företagsnissar drar runt med laxrosa skjortor...
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 19:00:27 följande:
    Ett tillägg till min tidigare kommentar: Det är assexigt med män som är manliga nog att låta sina söner ha klänning om de vill.
    Ja det är sviiin sexy baby!
     Men ännu sexigare med mammor som går nakna och hämtar sina barn!! Snacka om att spränga normer och sociala koder.
  • Scarlett

Det är ingen big deal för mig om en liten (eller stor) kille vill ha klänning. Men jag har jobbat i förskolan i många år och sett föräldrar som varit förtvivlade när de varje dag när de kommit för att hämta sin lilla pojke hittat honom med vår finaste prinsessklänning på sig. De har skällt och gnällt och hotat. Det tror jag inte är bra för något barn att bli utsatt för och då kan man ju fundera på hur man ska ställa sig som annars hyfsat genusmedveten pedagog. Är det värt det, liksom...

Svar på tråden Pojke i klänning?!