Aprilia1977 skrev 2011-02-25 18:36:18 följande:
Det är väl så att vi kommer från olika kulturer, där våra föräldrar har uppfostrat oss på olika sätt. Jag tror i vilket fall som helst att jag har fått en mer objektiv syn sedan jag läst lite olika skönlitterära böcker, självbiografier, pluggat lite ämnen, träffat rätt sorts vänner som inte dömmer mig för vem jag är, diskuterat, tjaffsat och bråkat.
Det jag menar är att våra värderingar och åsikter i grund och botten kommer från våra föräldrar. Om vi väljer att vara eller inte vara kritisk tänkare, det är upp till var och en. Men visst kan man bli skogstokig när människor inte tänker som "jag gör".
Vissa av oss är liberala och accepterar förändringar.
Andra här inne är konservativa och vill bevara saker och ting som det alltid har varit.
Jag ska inte sticka under stolen med att även jag har fördomar, det skulle vara en osanning från mig. Men även jag (snart 34) börjar förstå mer och mer att vi alla inte har samma uppväxt. Att vi alla får tycka och tänka precis som vi vill.... hmmmm.....

Det här skall jag rama in och sätta på väggen.. och det är inte ofta jag skriver det, men det HÄR är pricken över i:et i alla avseenden..
Att "sänka" sig till den nivån att förstå att alla andra "tyvärr" INTE resonerar som en själv när det gäller själklarheter byggda på uppväxt..
Att "sänka" sig till den nivån att FÖRSTÅ att andra resonerar annorlunda baserat på erfarenheter, etc..
Jag bugar... och tro det eller ej.. men det händer JÄVLIGT sällan..
Att sitta och titta på när dessa "apor" i min bemärkelse försöker störta varandras tänk utan någon som helst jävla insyn i att "andra verkligen KAN resonera annorlunda" är för mig värt en balja popcorn. Att se att trots att människan äntrat nano-teknolokisk ålder kan man fortfarande inte acceptera en oliktänkare. Att komma med "hjärndöda" resonemang som "dubbelmoral" om man dreglar över braveheart men vill inte klä sin unge i klänning... Jag gillar hulken.. men vill inte se min grabb eller mig sminkad grön och spatsera stan i linningen för det.. "Dubbelmoral"?.. Jag kallar det vanligt jävla folkvett..
Definition folkvett: Gör inte sånt som du vet skulle sticka folk i ögonen...
Definition Sticka folk i ögonen: Provokativ klädsel som går utanför "
normen"..
Definition Norm: Det som har accepterats av
MAJORITETEN i över 100 år..
Definition majoritet: Fler än
DU!
Kan man bara acceptera olikheten i både tycke och smak har man kommit långt.. Att ifrågasätta att människor resonerar annorlunda och framför allt har annat tycke och smak gällande klänning än just "DIG" är bara trångsynt och lika dum i huvet som att sitta och förespråka att "alla får bete och klä sig hur dom vill" men samtidigt sitta och fördömma motsatsen som väljer att tänka tvärtom..
Skall man sitta som "vuxen" och tala om att klänning är ok.. Då skall man fan ha lärt sig att "icke-klänning" är minst lika ok att tycka med.. och tvärtom..
som sagt.. TACK för ett i min mening jäääääävligt intelligent inlägg.. än finns det hopp som det heter.. Nu däremot är det bira och mat..
*tihi..