• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Novallie

Har själv köpt ett nattlinne till sonen röd med mumin på mest för att få dockklänningen till hans docka. Men han har nattlinnet då och då. Han har ett par rätt neutrala rosa byxor men får tom. känslan redan nu att han verkar gilla rosa och klänningar var inne på lindex och han pekade på ca. 7 klänningar och typ inga tröjor.

Vet att de på dagis tycker det e okej att pojkar har både rosa och klänning tyckte tom att jag kanske skulle köpa en. Men vill gärna ha lite unisex klänningar kan vara lite skönt på sommaren och skippa byxorna.

Men vill sonen ha rosa/klänningar/stålmannen what ever så kan han få det när han blir större

H född 091017
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 19:14:40 följande:
    Ja det är sviiin sexy baby!
     Men ännu sexigare med mammor som går nakna och hämtar sina barn!! Snacka om att spränga normer och sociala koder.
    Hahaha, i den här kylan!!!????  Never Inte för att jag har dagisbarn men ändå.. Skulle jag gånaken skulle jag antagligen bli anmäld för förargelseväckande beteende eller blottning om det nu finns...
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 19:23:11 följande:
    Hahaha, i den här kylan!!!????  Never Inte för att jag har dagisbarn men ändå.. Skulle jag gånaken skulle jag antagligen bli anmäld för förargelseväckande beteende eller blottning om det nu finns...
    Åhh ledsen om du misstolkade mitt inlägg.
    Jag är inge kåt gubbe som dregglar efter mammor, jag är ironisk.
    Om man vill provocera och bryta normer kan man ju göra det själv genom att tex gå naken. Istället för att anv sina barn. Det är klart det är sött med barn i klänningar oavsätt kön men känns fel att uttsätta dem för onödigt lidande. 
  • LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 19:09:18 följande:
    Att ha åsikter om huruvida det skulle vara mer eller mindre primitivt för en människa att vilja anpassa sig in i samhället  gör bara den personen mindre empatisk. Förstå att det finns folk för allt men problemet ligger i att om man inte kan anpassa sig blir man missanpassad.
    Det du talar om är att inte lära barnen sociala normer och det är en riktig björntjänst för ditt barn. 
    Hur kom empati in i bilden? Du var den som talade om primitiva åsikter & jag påtalade bara att det är just människors normtänk som är en av dom mest primitiva delarna vi har i vårat samhälle. Det är sprunget ur primitiva instinkter, det är inte mer med den saken. Sedan kan man tycka att det är bra eller dåligt, men fakta är fakta.

Ser absolut inte varför det skulle vara negativt för barnet. Har man ett stort behov av att bli accepterad av en majoritet kan det säkert bli trist att inte veta vad man bör göra för att tillfredsställa majoriteten, men jag har absolut inga planer på att uppfostra några barn efter det normativa samhällets regler. Att vara människa bör vara friare än så. Jag kan påtala "Det där är inte normalt, men det är OK!"
  • giftfri
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 19:33:07 följande:
    Ser absolut inte varför det skulle vara negativt för barnet.
    Vi har förstått det, att ni genusextremister inte fattar varför det är negativt för barnet, det ni håller på med...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 19:28:54 följande:
    Åhh ledsen om du misstolkade mitt inlägg.
    Jag är inge kåt gubbe som dregglar efter mammor, jag är ironisk.
    Om man vill provocera och bryta normer kan man ju göra det själv genom att tex gå naken. Istället för att anv sina barn. Det är klart det är sött med barn i klänningar oavsätt kön men känns fel att uttsätta dem för onödigt lidande. 
    Joo, fast som jag skrev i mitt förra inlägg så tar jag för givet att det är BARNET som vill ha klänning på sig. Inte föräldrarna som vill tvinga på barnet ett tänk som det kanske inte har själv.
  • ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 19:33:07 följande:
    Hur kom empati in i bilden? Du var den som talade om primitiva åsikter & jag påtalade bara att det är just människors normtänk som är en av dom mest primitiva delarna vi har i vårat samhälle. Det är sprunget ur primitiva instinkter, det är inte mer med den saken. Sedan kan man tycka att det är bra eller dåligt, men fakta är fakta.

Ser absolut inte varför det skulle vara negativt för barnet. Har man ett stort behov av att bli accepterad av en majoritet kan det säkert bli trist att inte veta vad man bör göra för att tillfredsställa majoriteten, men jag har absolut inga planer på att uppfostra några barn efter det normativa samhällets regler. Att vara människa bör vara friare än så. Jag kan påtala "Det där är inte normalt, men det är OK!"
    Så länge du inte är kriminell eller missanpassad så följer du sociala normer vare sig du vill eller inte. Och jag tror inte man är empatisk genom att förkasta dem. 
    Skippa normer och snacka empati istället då tar man bort fokus på att förändra saker som inte har någon betydelse. Och man kanske kan börja uppsakatta olikheterna hos varandra och våra genusroller.
  • Thaleya

Inte sa snyggt, var dock t'nkt att hitta en bild som 'nnu mer symboliserade detta men kunde inte finna fler.

Ett plagg dar kladerna iaf ar anpassade att sitta pa kvinnorkroppen trots att kostymer ska vara mansklader

hade vi en sadann motsvarighet for klanningen till man sa skulle det vara helt ok och kanske tillochmed riktigt snyggt.
Svar på tråden Pojke i klänning?!