• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    ricken skrev 2011-02-25 19:59:02 följande:
    Nej och då kanske man skall dra gränsen vid att tjejer har skjol och inte pojkar.  Likadant som man inte bör sätta religion stämpel på barn kanske man inte skall sätta transa stämpel på dom heller.
    Tror du att en treårig blir stämplad som transa om han har kjol till förskolan? Varför?
    Av vem? Kompisarna? Föräldrarna? Pedagogerna?

Nej, man ska inte sätta en religionsstämpel på barn. Man ska låta dem bilda sig en egen uppfattning. Och det gäller för genus också. man ska inte sätta en stämpel "du är pojke, du är såhär, punkt slut" utan det måste de själva få testa sig fram till, hur de vill vara som pojkar.
  • Thaleya

HUr fixar jag sa att

å inte skrivs som [
    ä inte skrivs som '
    och ö inte skrivs som ;

det har blivit natt fel pa nastan alla mina tecken.

• giftfri
    Veladis skrev 2011-02-25 20:03:34 följande:
     Och det gäller för genus också. man ska inte sätta en stämpel "du är pojke, du är såhär, punkt slut" utan det måste de själva få testa sig fram till, hur de vill vara som pojkar.
    Å ändå så tjafsar ni precis hela tiden om att klä pojkar i rosa å klänningar.., testa sig fram.., no way, ni prackar på ungarna era idéer, exakt på samma sätt som alla andra fanatiker...

Ja ja, jag vet att nu kommer massvis med "det gör vi inte alls" inlägg, men ni kan bespara er dom.., jag har redan sett/läst dom...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Thaleya
    Thaleya skrev 2011-02-25 20:04:45 följande:
    HUr fixar jag sa att

å inte skrivs som [
    ä inte skrivs som '
    och ö inte skrivs som ;

det har blivit natt fel pa nastan alla mina tecken.
    fixade det, lugnt!
  • Mamsis
    ricken skrev 2011-02-25 19:50:49 följande:
    Ja absolut men om barnet är en tjej och vill ha burka skulle du köpa det till henne då?
    Ja. Mina barn får själva prova vilka kläder de trivs i. Min numera 15 åriga dotter hade i stort sett alltid kläder i blått, grått och grönt, gärna med spindelmannen på.
    Min 12 åring har helst valt glittrigt rosa lila med söta ponnyhästar på.

Hade de velat ha burka hade jag gjort min bästa för att hitta en åt dem. Om de sen tyckte det var ett praktiskt och skönt plagg hade jag köpt fler.
  • ricken
    Mamsis skrev 2011-02-25 20:11:17 följande:
    Ja. Mina barn får själva prova vilka kläder de trivs i. Min numera 15 åriga dotter hade i stort sett alltid kläder i blått, grått och grönt, gärna med spindelmannen på.
    Min 12 åring har helst valt glittrigt rosa lila med söta ponnyhästar på.

Hade de velat ha burka hade jag gjort min bästa för att hitta en åt dem. Om de sen tyckte det var ett praktiskt och skönt plagg hade jag köpt fler.
    Ja i den åldern skulle jag det med! Men jag skulle aldrig köpa burka till mitt barn i dagisåldern. 
  • LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 19:45:44 följande:
    Så länge du inte är kriminell eller missanpassad så följer du sociala normer vare sig du vill eller inte. Och jag tror inte man är empatisk genom att förkasta dem. 
    Skippa normer och snacka empati istället då tar man bort fokus på att förändra saker som inte har någon betydelse. Och man kanske kan börja uppsakatta olikheterna hos varandra och våra genusroller.
    Att vara missanpassad ser jag inget fel i. Hellre det än att vara oförmögen till kritiskt tänkande. Jag är dock en ganska empatisk person vill jag tro, senast igår var två vänner mycket tacksamma då jag på ett bra sätt hade lyssnat, förstått & hjälpt dom i svåra livsproblem. Att tala om empati ser jag inte anledningen till, jag har aldrig märkt att 'missanpassade' människor skulle ha sämre empatisk förmåga. Snarare tvärtom då dessa ofta kan förstå att någon vill göra på sitt sätt (det normativa). Många normativa vägrar dock inse att andra anser att det är roligare att gå sin egen väg.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2011-02-25 19:52:08 följande:
    Eller så är det så att vi redan har erfarit att det inte är negativt för barnet.
    Men då har du ju feeel förstår du väl! :P
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • ricken

Men om min son skulle vilja ha burka så skulle han få ha det , självklart! Eftersom han går i första klass och kan avgöra vad som är bäst för honom själv.

• Ablan
    Satfläsk skrev 2011-02-25 18:52:23 följande:
    Nej men det jag reagerade på var att du skrev att hon hade rosa för att föräldrarna vill visa att hon är flicka. Allt annat håller jag med om.
    Ablan skrev 2011-02-25 18:37:01 följande:
    Jag menar att massor av vanliga föräldrar säger nej till att deras söner får ha dockor, hello kitty eller vara lucia och det anses vara normalt, men när genusföräldrarna säger nej till sina barn så ses det som elakt som fan.
    Jo det är sant. Jag tycker dock att det är lika illa åt båda håll
    Jag tror mer på att lägga till än att ta bort, att ge fler alternativ, inte färre. Självklart så har jag gränser, men då är det saker som jag anser är osunda för mitt barn.
Svar på tråden Pojke i klänning?!