• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • LEIONINJA
    sannapannapådal skrev 2011-02-25 18:35:03 följande:
    Du får gärna tycka det är sexigt med killar som har volanger runt benen, men
    tyvärr så delar jag inte din åsikt.
    Min man klär sig sportigt ibland, är otroligt snygg i jeans och skjorta. Jag blir alldeles knäsvag
    när han klär sig i kostym och ska iväg till jobbet.
    Men jag lovar att jag skulle bli lätt illamående om han dök upp i klänning med volanger...
    Och därimellan skulle jag få skrattattacker....
    Om du skulle ha läst texten som jag hänvisade till så skulle det stå att läsa att jag själv inte tycker att det är sexigt med män som har volanger kring benen. Jag tänder på mer manliga attribut än majoriteten kvinnor som jag har uppfattat det, men det hindrar mig inte från att acceptera att alla inte vill blidka vad jag tycker är fint, eller att jag är omedveten om att det är kommet ur samhället & inte ur genetiken (när det kommer till att jag inte tänder på 'fjolliga' män). Jag vet att jag tycker som jag tycker för att jag är inlärd detta, men jag är samtidigt inte konservativ eller inne i någon vanföreställning om att alla måste se ut på ett sätt som jag tycker är porrigt. Vafan har jag med främmande pojkars & mäns klädsel att göra? Absolut ingenting! Gillar man inte män som klär sig i typiska kvinnokläder så börjar man inte dejta dom, helt enkelt. Men det finns ingen anledning att håna dom eller se ner på dom för att dom inte passar just dig.
  • Michisen

Det jag tycker är så intressant är att ni som vill ha det så "som det alltid varit" har en väldigt skev tidsuppfattning eftersom "alltid" är en väldigt kort tid i sammanhanget.
    Historiskt sett så är byxor ett relativt nytt påfund.
    Vad som anses som flickkläder respektive pojkkläder är också det relativt nypåkommet.

hueconsulting.blogspot.com/2007/03/why-is-blue-for-boys-and-pink-for-girls.html är en länk ni borde slänga ett getöga på innan ni kläcker ur er att vissa plagg är förbehållna vissa barn och så är det bara för så har det alltid varit.

Ni har liksom rent faktamässigt sett fel, det kan ju vara bra att veta det, innan man tror sig argumentera utifrån fakta.

• LEIONINJA
    ricken skrev 2011-02-25 18:38:39 följande:
    Jag såg en gång en liten pojke klädd i rosa badräkt och flickskor. Såg ut som en mini transa. Jag skulle aldrig låta min dotter gå omkring så, och jag tror inte att mamman hade låtit klä hennes dotter så heller. Men bara för att det är en lite pojke som har noll koll så kan man klä dom hur som helst. Och om man skall vara neutral när det gäller att sätta genussteriotypes etiketter så kanske man skall sätta barnen i grå kläder som ser likadana ut istället för att låta byta roller.
    Det handlar ju inte om neutralitet utan om att det är upp till barnet självt & att vi vuxna inte ska pracka på barnen våra sociala normer om dom inte är intresserade av dessa.
  • ricken
    LEIONINJA skrev 2011-02-25 18:40:07 följande:
    Det handlar ju inte om neutralitet utan om att det är upp till barnet självt & att vi vuxna inte ska pracka på barnen våra sociala normer om dom inte är intresserade av dessa.
    Med normer menas ett riktmärke (mönster) för hur man ska utföra något eller hur man ska uppträda mot varandra. För att flockdjur ska kunna fungera tillsammans krävs det regler för hur individerna ska bete sig mot varandra. Hos lägre djur styrs normer av nedärvda instinkter, men hos människor finns ett stort spelrum för inlärd variation. Om du vill gå tillbaka till instinkter så finns det många sånna stammar i Afrika. Men här i sverige är det för kallt för att gå naken och kan vara bra att ha kläder på sig.
  • pluppfamiljen

Thomas Dileva har ju klänning och han är ju "host" Helt normal... Skrattande

Blivande 6 barns mamma
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-02-25 18:34:07 följande:
    Stackars barn.., eller kanske, stackars familj.., varför söker vissa efter problem, dom får man ju tillräckligt av ändå..
    Jasså? Vad är det för problem du menar att de får?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Thaleya

Alla tycker ju olika, men om en man gick runt med klänning eller kjol så skulle jag 99% av 100% tycka att det ser oattraktivt ut, även om mannen är rejält snygg i övrigt.

Men det kan ju bero på att jag inte gillar att se mäns vader, nakna eller i tight åtsittande fodral, och speciellt inte i klackskor för då syns vadmuskeln mer och vadmuskler är avtändande enligt mig.

Skulle jag se en man med kjol eller klänning, så skulle jag endast kunna tänka på, att deras paket hänger och slänger (även om han har kallingar på sig). Och en hängande penis är galet avtändande och skrattretande enligt mig med.

Klädesplagg och accessoarer till kvinnor är ju nästan alltid designade för att estetiskt ge snyggare kurvor och bredare höfter och ge ett sexigare mer femenint utseende.

En man med ett feminint utseende skulle jag inte tända på. Sen klänning på dagis hade jag nog varken satt ofta på antingen en dotter eller son, klänning känns som söndagsfin elelr bebiskläder eller vuxenkläder beroende på klänningens utformning.

Våran kultur bestämmer ju många olika saker, en kåpa som prästen har i kyrkan ser ju inte så konstig ut just i kyrkan men om han har den annars så ser det ju galet ut, man får ju välja sina tillfällen helt enkelt, inte dyker jag upp i min nya bikini på en arbetsintervju hur varmt det än är ute.

Men eftersom det nu är barn vi pratar om så tycker jag att barn borde få experimentera sig fram själv, men barn kommer alltid att vara elaka mot varandra så det är viktigt att man är beredd på detta när sonen kommer hem sen så man har uppmuntrande ord i fall det händer :(

Jag kommer att klä mina barn som jag vill: inga prinsesskläder, inge rosa, orange, inga deprimerande kläder, inget som är passande just då, inget smutsigt elelr trasigt, hellst moderna kläder, gula, gröna, blåa och röda, coola kläder. Inga dräkter, inga ofullständiga outfits, inga löjliga tryck på kläderna typ spindelmannen eller barbie.

Utan snygga moderiktiga kläder som är praktiska och sköna. Och sen när barnet är gamla nog att får välja själv så får de klä sig inom vissa ramar som de vill, kanske inte varje dag men oftast.

Tycker det är sorgligt hur många som är inrutade på att min tjej är en liten prinsessa hon ska bara ha rosa kläder, eller min kille är modern och stark och kan ha rosa kläder och klänningar, F U!, jag gör ett statement med mitt barn som slagpåse!!

För tro det eller ej men VÄÄÄLDIGT många människor är så!

• Satfläsk
    Ablan skrev 2011-02-25 18:34:20 följande:
    1: Det jag menar är att värderingar spelar in i hur man väljer att uppfostra sina barn och varför man gör som man gör.

2: Du har rätt, rosa tillhör inte ett kön, däremot så tycker många vuxna att det är så, att rosa bara är för tjejer och det är det som många vill förändra. Att göra rosa lika tillgängligt för både tjejer och killar.

3: Självklart så vet jag inte ett skit om tanken bakom "malins" föräldrars färgval, precis lika lite som att du vet varför de där två barnen på ditt barns förskola har "tvärtom" färger på sig.
    Nej men det jag reagerade på var att du skrev att hon hade rosa för att föräldrarna vill visa att hon är flicka. Allt annat håller jag med om.
    Ablan skrev 2011-02-25 18:37:01 följande:
    Jag menar att massor av vanliga föräldrar säger nej till att deras söner får ha dockor, hello kitty eller vara lucia och det anses vara normalt, men när genusföräldrarna säger nej till sina barn så ses det som elakt som fan.
    Jo det är sant. Jag tycker dock att det är lika illa åt båda håll

• Dorian Ertymexx
    Ablan skrev 2011-02-25 18:34:20 följande:
    1: Det jag menar är att värderingar spelar in i hur man väljer att uppfostra sina barn och varför man gör som man gör.

2: Du har rätt, rosa tillhör inte ett kön, däremot så tycker många vuxna att det är så, att rosa bara är för tjejer och det är det som många vill förändra. Att göra rosa lika tillgängligt för både tjejer och killar.

3: Självklart så vet jag inte ett skit om tanken bakom "malins" föräldrars färgval, precis lika lite som att du vet varför de där två barnen på ditt barns förskola har "tvärtom" färger på sig.
    2. ...vilket är jäkligt ironiskt då många stekare, brats och "coolare" företagsnissar drar runt med laxrosa skjortor...
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Pojke i klänning?!