• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • Emeli
    Anonym (M) skrev 2011-03-01 22:20:23 följande:
    Det var med om varför man nu skulle vilja ha med Bonus på utvecklingsamtal istället för antingen ensam eller med den andra bioföräldern.

För även om hennes biopappa hade varit närvarande hade jag velat ha med min sambo då han som sagt tänker på saker som kanske jag missar. Två eller tre personer kan ofta komma att tänka på mer saker än en själv, som i slutänden kan komma barnet till nytta.
    Jag förstår det. Och som lärare hade jag ändå sagt NEJ om inte båda bioföräldrarna hade godkänt det och båda var vårdnadshavare. Nej:et har inget att göra med att man inte litar på bonusföräldern. Tvärtom, han/hon är ofta en jättebra person som är engagerad i barnet och viktig för barnet. I skolan måste vi hålla oss till vad lagen säger.

I ditt fall är det dock inget problem eftersom ni inte har gemensam vårdnad. Du bestämmer helt och hållet själv.

Det är jättemycket jobb med detta för oss i skolorna. Vi måste hålla reda på vilka elever som har skilda föräldrar och vilka av dessa som har gemensam vårdnad. Vi måste hålla ordning på allas adresser, vilket inte är det lättaste om en förälder flyttar runt mycket och inte bryr sig om att informera oss om adressändringarna. Det händer mer än en gång att vi får spåra vårdnadshavare genom folkbokföringen. Det händer också t.ex. att den ene vårdnadshavaren har besöksförbud efter att ha klått upp den andre. I sådana situationer kan vi naturligtvis inte hålla samtal med bägge vårdnadshavarna närvarande, men det är ändå inte OK att ta med sig en bonusförälder om inte båda vårdnadshavarna har godkänt det.

TS skriver lite förvirrande att vid årsskiftet "tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt". Jag tror ts blandar ihop begreppen, att de tog över boendet. Vårdnaden är en annan sak, med avgörande betydelse juridiskt. För oss i skolans värld är det viktigt att hålla reda på just vem som har vårdnaden. Var barnet har sitt boende är i och för sig viktigt att vi vet, men vi lägger oss inte i det så länge barnet inte far illa. Det har ingen juridisk betydelse.
  • Silkflower
    Anonym (Tess) skrev 2011-02-28 20:27:50 följande:
    Jag tycker att det är jätte fint och bra gjort av dig att du vill delta i utvecklingssamtalet ang din bonus son.
    Visst skulle pappan kunna återberätta mycket av samtalet hemma sen men du som är med honom så mycket kanske har frågor som du vill ha svar på osv.
    Tack så mycket Glad
    Ja, precis, det stämmer.
  • Anonym (M)

Jo, jag vet vad lagen säger, tror jag de flesta uppfattat efter 31 sidor med olika människor som sagt det också.

Ville just svara på varför man ens skulle vilja ha en bonus med. Visst kan man klara av det själv, eller med båda vårdnadshavare med. Ville berätta om varför det kan vara bra att vara fler som är med och hör hur barnet har det och som ställer frågor från synvinklar man kanske inte själv ser. Sen har jag märkt att i vissa fall tyr hon sig mer till honom än mig, kanske just för jag är tjatiga gamla mamma och dom har en lite annan relation än om han funnits som förälder hela hennes liv. Tycker det är en resurs som borde uttnyttjas när viljan finns hos de inblandade.

Sen kan jag mycket väl förstå att det är rörigt för skolan att hålla reda på vem som är vem och vilka som får vad. Där borde man som bio/vårdnadshavare komma överens om vad som gäller och klart och tydligt meddela skolan om vilka som är ok att dela information med. Självklart ska dessutom adresser och telenr som skolan ha stämma och uppdateras om det ändras. Ligger det misshandel och våld eller för den delen "bara" ett struligt uppbrott i bakgrunden tror jag också skolan har nytta av att veta detta för att kunna stötta barnet om inte annat. Har själv varit väldigt öppen om att tösens pappa har varit frånvarande och hon har fått stöd i sina känslor angående honom från skolan också då det påverkade henne i skolan en period också då hon funderade mycket.

• Anonym
    Anonym (så olika) skrev 2011-03-01 19:50:27 följande:
    ?
    Vadå orättvist mot dig? Barnet då?

Det är väl inte barnets fel att du tydligen känner dig totalt överkörd!!!
    På vilket sätt är det orättvist mot barnet att han har flera vuxna som stöttar honom???
    Ess skrev 2011-03-01 20:47:55 följande:
    Ta inte mer ansvar än du är bekväm med. Försörja behöver du väl inte göra direkt, bara om pappan skulle totalt sakna pengar utav någon anledning då får du se till att barnet får mat i magen. Hur mycket ansvar du vill ta för honom det får du bestämma med pappan, allt du gör för sonen är ju sk avlastning för honom.
    Jag tar så mycket ansvar det behövs, vi är en familj och jag kan inte utesluta ett av barnen för att han inte är min biologiska...det är inte det att jag inte vill ta ansvaret, det är bara så jävla orättvist att man som bonusförälder har en jävla massa skyldigheter men inte en enda rättighet
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-03-02 08:17:13 följande:
    På vilket sätt är det orättvist mot barnet att han har flera vuxna som stöttar honom???
    Ta inte mer ansvar än du är bekväm med. Försörja behöver du väl inte göra direkt, bara om pappan skulle totalt sakna pengar utav någon anledning då får du se till att barnet får mat i magen. Hur mycket ansvar du vill ta för honom det får du bestämma med pappan, allt du gör för sonen är ju sk avlastning för honom.
    Jag tar så mycket ansvar det behövs, vi är en familj och jag kan inte utesluta ett av barnen för att han inte är min biologiska...det är inte det att jag inte vill ta ansvaret, det är bara så jävla orättvist att man som bonusförälder har en jävla massa skyldigheter men inte en enda rättighet
    Fortfarande har du inga mer skyldigheter än du själv tar på dig. Den enda skyldigheten du har är att behandla barnet med respekt och ett allmänt vuxenansvar.
    Att du går in och tar en föräldraroll är ett val som gjorts av dig och då kan du inte räkna med stöd i lagen.

Som en partner så har man varken juridiska rättigheter eller skyldigheter.
  • Anonym (så olika)
    Anonym skrev 2011-03-02 08:17:13 följande:
    Barn har inte samma förutsättningar som en vuxen.
    Barn har inte gjort aktiva val om ex vis vem/vilka det ska dela liv med.
    Barn är beroende av vuxna.
    Ban är utelämnade till vuxna.
    Vuxna runt barn är i förtroendeställning.

Etc...

Den vuxna kan ju välja om denne ska gå in i ett förhållande med bonusbarn i bilden!

I övrigt är ditt citat avklippt och den sista kommentaren; tja egentligen säger väl den allt men den syns ju inte nu i ditt ifrågasättande om hur jag kan tycka att BARNET är den som behandlas orättvist. Har du öht ett barns perspektiv med i ditt tänk?

Tänk så skiftande bonusmammors syn på sina bonusbarn är!!  TS du är guld i jämförelse med många som tydligen bara ser allt som en uppoffring...

TS; se till att päronen har checkat sinsemellan annars kan det blir väldigt konstigt för BARNET när ni sammanstrålar på skolan!

Någon skrev att en hel klan inte ska behöva följa med och det finns barn som har med sig en stor familj. Bara gilla läget om föräldrarna tar med sig "en hel klan". Pedagogen är inte den som ska pricka av ngn slags närvarolista så att "rätt" personer är där utan det är föräldrarna som sköter det.

Tänka sig var HÄRLIGT med barn som har flera vuxna som bryr sig! Alltför ofta dyker ingen alls upp.. ;-(
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-03-02 08:27:48 följande:
    Fortfarande har du inga mer skyldigheter än du själv tar på dig. Den enda skyldigheten du har är att behandla barnet med respekt och ett allmänt vuxenansvar.
    Att du går in och tar en föräldraroll är ett val som gjorts av dig och då kan du inte räkna med stöd i lagen.

Som en partner så har man varken juridiska rättigheter eller skyldigheter.
    du har rätt, jag har inga JURIDISKA skyldigheter, dock står hans fritidsräkning i mitt namn, kul om maken inte skulle betala den..

Men det handlar mer om hur omgivningen ser på det hela och hur barnet mår..det är min skyldighet att se till att han mår bra och det gör han inte om jag skiter i honom men tar hand om mina egna barn. Dessutom har man stora krav på sig från precis alla, att man ska behandla honom som sin egen..det är ingen uppoffring jag gör, det är så det är, men det vore roligt att nån gång få lite belöning för det man gör...

jag har inte valt detta, det har blivit så och jag tänker inte lämna min familj för att maken har ett barn sen tidigare...
  • h8him
    Anonym skrev 2011-03-02 09:15:32 följande:
    du har rätt, jag har inga JURIDISKA skyldigheter, dock står hans fritidsräkning i mitt namn, kul om maken inte skulle betala den..

Men det handlar mer om hur omgivningen ser på det hela och hur barnet mår..det är min skyldighet att se till att han mår bra och det gör han inte om jag skiter i honom men tar hand om mina egna barn. Dessutom har man stora krav på sig från precis alla, att man ska behandla honom som sin egen..det är ingen uppoffring jag gör, det är så det är, men det vore roligt att nån gång få lite belöning för det man gör...

jag har inte valt detta, det har blivit så och jag tänker inte lämna min familj för att maken har ett barn sen tidigare...
    Hur kan hans barns fritidsräkning komma i ditt namn? Det måste ju gå att ändra utan problem.

Är det en belöning att gå på utvecklingssamtal? Nog kan jag förstå att man vill få något tillbaka emellanåt men en teckning eller kram från barnet är väl mer värt än att gå på utvecklingssamtal?
  • MammaG
    Anonym (tack o lov) skrev 2011-02-28 14:39:46 följande:
     Skulle ALDRIG stå ut med sån skit som vissa biomammor kastar på styvföräldrar som är egnegerarde i DERAS barn. Fy fan för er!
    Så ni menar att TS  ska torka snor, läsa läxor, hämta och lämna varje dag på dagis, se till att maten står på bordet varje dag etc men INTE få vara med på utvecklingssamtal???

Min kille har barn sen tidigare och biomamman är glad och tacksam för att jag VILL vara engagerad i HENNES barn, det är faktiskt inte mitt! Jag är en självklarhet på alla utvecklingssamtal. Fick jag inte vara delaktig som jag är skulle jag välja att inte leva med min kille o hans barn. Sorry,
    Nä biomammor. Var GLADA åt att andra vill vara snälla och ta hand om ERA barn istället.

morr...
    Vara snälla? Är ni inte beredda att göra något så får ni väl skaffa er män utan barn
  • smulpaj01
    MammaG skrev 2011-03-02 09:25:36 följande:
    Vara snälla? Är ni inte beredda att göra något så får ni väl skaffa er män utan barn
    Att vara snäll mot ett barn är väl sunt förnuft? Om inte "bonusmammorna" är snälla mot mannens barn så hoppas jag mannen har stake nog att kasta ut fruntimret!
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal