• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • Mad as snow
    holy shit skrev 2011-03-03 23:41:00 följande:
    Att skaffa barn kan ses som en rättighet. Att få ta hand och sörja för sina barn är dock inte detsamma utan föregås också av skyldigheter som du som förälder måste leva upp till. Gör du inte det kommer ditt barn att bli omhändertaget. Så nej, jag tycker inte att vi bör införa tvångssterilisering.
    Just så. 
  • Mad as snow
    jovisst skrev 2011-03-03 22:49:57 följande:
    Jo men det är ett prloblem,många utvecklingsstörda är gifta och bor ihop,dom har sex som alla andra,men dom flest övertalas till abort!
    Sedan tror jag faktiskt att de flesta övertalas till p-spruta och inte abort. 
  • holy shit
    Mad as snow skrev 2011-03-03 23:43:31 följande:
    Just så. 

Kan rekommendera filmen "Den nya människan" som tar upp ämnet som diskuteras, oerhört bra och gripande film.
  • Mad as snow
    holy shit skrev 2011-03-03 23:45:09 följande:

Kan rekommendera filmen "Den nya människan" som tar upp ämnet som diskuteras, oerhört bra och gripande film.
    *googlade* 

Den ska jag ta mig en titt på.

• pluvdo
    holy shit skrev 2011-03-03 23:45:09 följande:

Läste om den nu, men handlar det verkligen om samma sak? På beskrivningen att döma lät det mer som att det skulle handla om sterilisering av kvinnor med psykiska problem, inte utvecklingsstörningar och så...
  • holy shit
    pluvdo skrev 2011-03-04 02:03:39 följande:
    Läste om den nu, men handlar det verkligen om samma sak? På beskrivningen att döma lät det mer som att det skulle handla om sterilisering av kvinnor med psykiska problem, inte utvecklingsstörningar och så...
    Filmen handlar om tvångssteriliseringarna i Sverige på 50-talet, där alla möjliga människor vart av med förmågan att föröka sig. Det gällde funktionhindrade, psykiskt sjuka men också kvinnor man helt enkelt ansåg "olämpliga" som föräldrar.

Kan även tipsa om en p3-dokumentär om tvångssteriliseringarna samt lobotomins historia. Den finns tillgänglig på webben att lyssna på.
  • lennartsdotter
    Jo men det är ett prloblem,många utvecklingsstörda är gifta och bor ihop,dom har sex som alla andra,men dom flest övertalas till abort!

Stort problem vet jag inte om det är,men jag har på nära håll sett en kvinna som inte på några villkor skulle klarat ett barn,bli med barn och få abort för att sen stereliseras.....hon visste inte ens vad det var!
    Och de använder antagligen p-medel precis som många av oss andra. Får de barn de inte kan ta hand om omhändertas barnen, precis som mitt barn omhändertas och jag och min man inte kan sköta våra föräldraroller.
  • Dr Mupp

Stort problem vet jag inte om det är,men jag har på nära håll sett en kvinna som inte på några villkor skulle klarat ett barn,bli med barn och få abort för att sen stereliseras.....hon visste inte ens vad det var!
    De flesta av dem använder prevetivmedel. P-stav och p-spruta är vanligt. Eller om de ha medicinering som nån annan sköter så kan p-piller ligga med i medicinpåsen.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • CallGirl

Problemet som jag ser det är att om vi börjar sterilisera en grupp vilka följer efteråt? Fysiskt funktionshindrade kan inte heller alltid ta hand om sina barn på egen hand.

Svar på tråden Tvångsterilisering