• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • agtiwi

Tror faktiskt att barnafödande bland lågbegåvade är liten. Då tror jag snarare det finns fler problem ang barn att hitta i villakvarteren. Det finns många som missköter sina barn så till den milda grad att de inte får ha kvar vårdnaden. Men tvångssterilisering? Nej.

Då kanske det är bäst att sterilisera mig med, eller nej just jag har ju redan barn. Jag har epilepsi, rls, add tydliga drag av asperger. Alltihop är ärftligt och vad räknas det till med tanke på att alla felen sitter uppe i huvet?
    Hade jag levt förr så hade jag blivit tvångssteriliserad pga ep:n.

• Mad as snow
    agtiwi skrev 2011-04-03 14:29:42 följande:
    Tror faktiskt att barnafödande bland lågbegåvade är liten. Då tror jag snarare det finns fler problem ang barn att hitta i villakvarteren. Det finns många som missköter sina barn så till den milda grad att de inte får ha kvar vårdnaden. Men tvångssterilisering? Nej.

Då kanske det är bäst att sterilisera mig med, eller nej just jag har ju redan barn. Jag har epilepsi, rls, add tydliga drag av asperger. Alltihop är ärftligt och vad räknas det till med tanke på att alla felen sitter uppe i huvet?
    Håller med dig angående hur stort (litet) det här problemet egentligen är. Skaran odugliga föräldrar i villkvarteren är garanterat ett större samhällsproblem, absolut. 
  • mamma till tre busungar
    agtiwi skrev 2011-04-03 14:29:42 följande:

Mad as snow skrev 2011-04-03 14:39:26 följande:
    Håller med dig angående hur stort (litet) det här problemet egentligen är. Skaran odugliga föräldrar i villkvarteren är garanterat ett större samhällsproblem, absolut. 
    Jo jag kan hålla med er. Jag undrar förresten om inte jag också hört till den skara som skulle blivit steriliserad förr? Jag har inte varit/är inte den friskaste precis.

Det är en svår fråga fast som nu säger är nog problemet med barn som far illa på andra sätt värre.
  • Mad as snow
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 14:47:43 följande:
    Mad as snow skrev 2011-04-03 14:39:26 följande:
    Jo jag kan hålla med er. Jag undrar förresten om inte jag också hört till den skara som skulle blivit steriliserad förr? Jag har inte varit/är inte den friskaste precis.

Det är en svår fråga fast som nu säger är nog problemet med barn som far illa på andra sätt värre.
    Jag hade nog också blivit steriliserad, en gång i tiden var jag helt bindgalen ju.

Men det är ett svårt ämne och det kanske inte finns några enkla svar - åt något håll egentligen. Att vi inte ska införa tvångssterilisering är ju de flesta vakna medborgare överens om (om man nu inte är helt historielös). Men så fort diskussionen handlar om att erbjuda sterilisering blir det svårare.  
  • agtiwi

Faktiskt tycker jag det är värre där tex en familj har 3 barn och alla 3 blir omhändertagna pga att föräldrarna inte kan ta hand om sina barn och de far illa. Sen fortsätter dessa föräldrar att bara skaffa fler och fler barn och för varje nyfött barn innebär det ett omhändertagande. Varför fortsätter man skaffa fler barn när man vet att man är olämplig som förälder? Detta stör mig i så fall långt mer än frågeställningen i ts. För detta problem är faktiskt inte jätteovanligt tyvärr.

Att erbjuda sterilisering ser jag inga fel i, så länge individen själv får välja att säga ja eller nej. Däremot tvång är jag helt emot.

• Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 14:25:29 följande:
    Fast jag tänker på människor med funktonshinder som kan göra att de har svårt att ta ansvar för som sexualitet. Då kan kondom eller avstå sex vara svårt.

Jag säger inte att sterilisering ska prackas på någon utan mer finnas som ett försiktigt erbjudande.  
    Då fixar man det genom att hjälpa dem med säkra preventivmedel.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2011-04-03 13:55:48 följande:
    Jag är inte helt emot det, men det ska "fan till" innan det görs. Talar man om till exempel lille Bobbys föräldrar så säger jag kör hårt!! Jag kan också tänka mig att stödja en lag om att göra det på personer som är så pass sjuka att de inte vet vad de gör. Fördelen idag jämfört med hur det var då är att idag kan vi göra en tillfällig sterilisering som försvinner av sig själv om inga ytterligare ingrepp görs (= p-spruta).
    Men Bobbys föräldrar var inte funktionshindrade. Galna eller svårt psyskiskt sjuka.
  • Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 14:03:02 följande:
    Du kan ha mycket väl ha rätt i detta med att det bara var ett sammanträfffande med p-sprutan men det är ju ändå rätt höga hormondoser och desutom var det tll en person vars hjärna fungerar lite annorlunda och kan man då vara säker på att effekten blir densamma som hos en fullt frisk person?

Jag är väldigt kluven i detta sammanhang. Ja, erbjudande om sterilisering  kan ses som kränkande men att en person som ej överblickar konsekvenserna av sitt handlande blir gravid och det då kanske resulterar i abort eller omhändertagande, är inte det ännu värre?  Jag har svå+rt att se hur det skulle vara kränkande att informera om och erbjuda preventivmedel.

Man får ju ta reda på om ett visst p-medel är lämpligt för en.Jag får t ex inte äta vanliga p-piller pga. min pappa dog i hjärtinfarkt för ung. Sterilisering är inget p-medel.
  • Mad as snow
    Här och nu skrev 2011-04-03 19:31:40 följande:
    Men Bobbys föräldrar var inte funktionshindrade. Galna eller svårt psyskiskt sjuka.
    Hm, jag har för mig att Bobbys mamma har någon form av intellektuellt handikapp?
  • Här och nu
    Mad as snow skrev 2011-04-03 19:59:38 följande:
    Hm, jag har för mig att Bobbys mamma har någon form av intellektuellt handikapp?
    Det ska ju i så fall inte gå ut över de som har samma handikapp men inte mördar barn.
Svar på tråden Tvångsterilisering