mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 14:03:02 följande:
Du kan ha mycket väl ha rätt i detta med att det bara var ett sammanträfffande med p-sprutan men det är ju ändå rätt höga hormondoser och desutom var det tll en person vars hjärna fungerar lite annorlunda och kan man då vara säker på att effekten blir densamma som hos en fullt frisk person?
Jag är väldigt kluven i detta sammanhang. Ja, erbjudande om sterilisering kan ses som kränkande men att en person som ej överblickar konsekvenserna av sitt handlande blir gravid och det då kanske resulterar i abort eller omhändertagande, är inte det ännu värre? Jag har svå+rt att se hur det skulle vara kränkande att informera om och erbjuda preventivmedel.
Ja, nej. Jag vet för lite om p-spruta för att uttala mig egentligen så jag borde låta det vara.

Min erfarenhet av psykoser är däremot lite större och jag tycker att det låter väldigt konstigt. Men i vilket fall, det är problematiskt det här med sterilisering men jag anser också att det ska vara det. Ibland får jag en uppfattning om att vissa hade önskat en vattentät metod för att hantera det här, och jag anser att så länge man har att göra med människor så existerar inte en sådan. Man erbjuder ju idag preventivmedel och det erbjudandet bör vara under ständig diskussion inom vården. Detta eftersom det faktiskt i vissa fall blir ett tvång även där. En människa som inte kan överblicka just konsekvenserna eller som inte har de kognitiva förmågor som behövs för att fatta ett avgörande beslut kring sin egen person, är i ett automatiskt underläge redan när det gäller det här. En sterilisering är oåterkalleligt och att erbjuda något sådant till en sådan person kan inte jämföras med att erbjuda det till en person med högre kognitiv förmåga. Det är således mer problematiskt än så.
Sedan förstår jag fortfarande inte riktigt riskbedömningen i det hela. Är det verkligen ett såpass stort samhällsproblem att de vanliga rutinerna och metoderna inte räcker? Finns det verkligen ett behov av att sterilisera vissa medborgare, eller är det ett påhittat problem? Hur ser statistiken ut egentligen?