• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • mamma till tre busungar
    Här och nu skrev 2011-04-03 19:33:17 följande:
    Man får ju ta reda på om ett visst p-medel är lämpligt för en.Jag får t ex inte äta vanliga p-piller pga. min pappa dog i hjärtinfarkt för ung. Sterilisering är inget p-medel.
    Inte ett preventivmedel men en preventivMETOD.

Skulle jag känna mig säker på att barnanskaffning ej vore aktuellt i framtiden skulle jag tycka att sterilisering vore en bra metod.

Så....vilka p-medel/-metoder skulle kunna vara aktuella för gravt intellektuellt funktionshndrade tänker du? 
  • mamma till tre busungar
    Här och nu skrev 2011-04-03 20:00:27 följande:
    Det ska ju i så fall inte gå ut över de som har samma handikapp men inte mördar barn.
    Absolut.
  • Mad as snow
    Här och nu skrev 2011-04-03 20:00:27 följande:
    Det ska ju i så fall inte gå ut över de som har samma handikapp men inte mördar barn.
    Nej, självklart inte.
  • mona83
    Här och nu skrev 2011-04-03 11:43:45 följande:
    Vad jag vet brukar de inte få behålla barnet, men ha tät kontakt med det. Eller så får de ha noggrann handledning. Istället för att sterilisera lär man dem använda p-medel o ser till att de tar p-piller. Kan de inte använda detta, får de sätta in stav eller annat mer permanent.
    Och en stav kan dom lätt plocka bort. 

Min bror och hans tjej är bägge handikappade på olika plan. Brorsan har en son som är placerad sen tidigare och han ville absolut inte ha fler barn, just för att han vet att han inte kan ta hand om ett barn.  
    Han var med tjejen när hon satte in sin p-stav och efter det så har hon i smyg plockat bort den för att bli gravid. Min brorsa har hela tiden trott att hon hade en p-stav och nu är hon gravid. Vilket vi fick reda på för ett par dagar sedan och då har hon varit gravid sen i november, även brorsan fick reda på det till 100% för ett par dagar sedan genom ett sms där det stod att hon skulle till mödravården för andra gången. 

Så på måndag är det jag som ringer soc för det ska inte behöva ta ett helt år innan soc placerar detta barn som det gjorde med brorsans första barn. Jag har pratat med brorsan om det och jag har sagt att jag gör det absolut inte för att vara dum och han sa att det vet han.  
    L.O.V.E
  • Här och nu
    mona83 skrev 2011-04-03 20:15:28 följande:
    Och en stav kan dom lätt plocka bort. 

Min bror och hans tjej är bägge handikappade på olika plan. Brorsan har en son som är placerad sen tidigare och han ville absolut inte ha fler barn, just för att han vet att han inte kan ta hand om ett barn.  
    Han var med tjejen när hon satte in sin p-stav och efter det så har hon i smyg plockat bort den för att bli gravid. Min brorsa har hela tiden trott att hon hade en p-stav och nu är hon gravid. Vilket vi fick reda på för ett par dagar sedan och då har hon varit gravid sen i november, även brorsan fick reda på det till 100% för ett par dagar sedan genom ett sms där det stod att hon skulle till mödravården för andra gången. 

Så på måndag är det jag som ringer soc för det ska inte behöva ta ett helt år innan soc placerar detta barn som det gjorde med brorsans första barn. Jag har pratat med brorsan om det och jag har sagt att jag gör det absolut inte för att vara dum och han sa att det vet han.  
    Nej, en p-stav sprutas in i armen o kan inte tas bort av patienten själv.
  • Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 20:07:59 följande:

Skulle jag känna mig säker på att barnanskaffning ej vore aktuellt i framtiden skulle jag tycka att sterilisering vore en bra metod.

Så....vilka p-medel/-metoder skulle kunna vara aktuella för gravt intellektuellt funktionshndrade tänker du? 
    P-piller som personal ser till att de tar, p-stav, p-spruta, p-ring. Vad du tycker är inte vad alla med funktionsnedsättning tycker.
  • mona83
    Här och nu skrev 2011-04-03 21:45:34 följande:
    Nej, en p-stav sprutas in i armen o kan inte tas bort av patienten själv.
    Ne men man kan gå dit där man satte in den från början utan att partnern får veta det... Trodde att folk förstod att det var så jag menade....
    L.O.V.E
  • Här och nu
    mona83 skrev 2011-04-03 21:54:20 följande:
    Ne men man kan gå dit där man satte in den från början utan att partnern får veta det... Trodde att folk förstod att det var så jag menade....
    Om man är funktionsnedsatt följer personal med o så skriver man i journalen att den inte får tas bort utan att personal är med.
  • mona83
    Här och nu skrev 2011-04-03 21:58:31 följande:
    Om man är funktionsnedsatt följer personal med o så skriver man i journalen att den inte får tas bort utan att personal är med.
    Men alla med funktionshinder bor inte på gruppboenden och har personal...
    Och om personal hade varit med så hade ju brorsan ändå inte fått reda på att hon tagit bort den
    L.O.V.E
  • liag
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-03 20:07:59 följande:

och var går gränsen för dig när det avser "kraven" att bli tvångs sterilisering?

Svar på tråden Tvångsterilisering