• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • mamma till tre busungar
    Här och nu skrev 2011-04-03 21:58:31 följande:
    Om man är funktionsnedsatt följer personal med o så skriver man i journalen att den inte får tas bort utan att personal är med.
    Fast....det låter ju onekligen väldigt mycket som ett omyndigförklarande?
  • mamma till tre busungar
    liag skrev 2011-04-03 22:01:47 följande:

och var går gränsen för dig när det avser "kraven" att bli tvångs sterilisering?

Jag är ALDRIG för sterilisering med tvång! Självklart inte!!!! Anser bara att det skulle föreslås som alternativ.
  • Teas mamma

Det här är en viktig fråga.

• Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-04 14:21:41 följande:
    Fast....det låter ju onekligen väldigt mycket som ett omyndigförklarande?
    På ett vis ja. Men man kan göra ett kontrakt o bryts detta får man jobba fram en annan lösning. En person med utv.störning får aldrig hindras ha oskyddad sex, men man måste va noga med att framföra till dem, att de löper stor risk att bli av med ett ev. barn.
  • Här och nu
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-04 14:19:26 följande:
    Nej men självklart är det så! Jag är inte för något tvång eller så!! Absolut inte! Men jag tycker inte att det är fel att föreslå som ett alternativ bland flera!
    Ska inte vara ett alternativ man ger i första taget. Finns en del utv.störda som har hand om sina barn själva med tätt stöd.
  • BlommyNess12
    Här och nu skrev 2011-04-03 22:32:38 följande:
    Tror jag inte en utv.störd skulle göra. En p-stav är väldigt smal.
    Den är inte så värst smal tycker jag..*klämmer och känner på armen*
  • BlommyNess12
    Här och nu skrev 2011-04-03 22:33:59 följande:
    En jäklar infektionsrisk.
    Ja absolut, ungefär som att få en glasbit i handen utan att du hunnit tvätta händerna först och sedan trycka ut den och skölja av
  • Teas mamma

Tvångssterilisering är det bästa.

• liag
    Teas mamma skrev 2011-04-05 02:16:13 följande:
    och vilka ska då blir de? Hur ska lagen skrivas om detta? IQ baserad eller?
    Jag hade bestämt att personer på FL med namnet Teas mamma skulle ingå i denna grupp. Lika elakt som att de som har DS skulle ingå tycker jag i alla fall.
  • Här och nu
    Teas mamma skrev 2011-04-05 02:16:13 följande:

Allvarligt? Varför? Man brukar lära av historien.. Ska vi låsa in handikappade barn på vinden också?
Svar på tråden Tvångsterilisering