• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • Här och nu
    mona83 skrev 2011-04-03 22:01:10 följande:
    Men alla med funktionshinder bor inte på gruppboenden och har personal...
    Och om personal hade varit med så hade ju brorsan ändå inte fått reda på att hon tagit bort den
    Personalen ska informera partnern. Det kan ändå stå i journalen att de inte får plocka ut p-medel, men man kan aldrig tvinga nån att skydda sig.
  • Mad as snow
    Här och nu skrev 2011-04-03 22:21:45 följande:
    Personalen ska informera partnern. Det kan ändå stå i journalen att de inte får plocka ut p-medel, men man kan aldrig tvinga nån att skydda sig.
    Vad menar du? Personalen har tystnadsplikt. 
  • mona83
    Här och nu skrev 2011-04-03 22:21:45 följande:
    Nu har ingen informerat brorsan om detta. Så hon måste ha gått och tagit bort den själv. Men det var klantigt att brorsan att anta att hon hade pstav. 
    L.O.V.E
  • BlommyNess12
    Här och nu skrev 2011-04-03 21:45:34 följande:
    Nej, en p-stav sprutas in i armen o kan inte tas bort av patienten själv.
    Kan den ju visst, jag känner en tjej som är helt koko, på en fest en gång kom hon dit, påtänd och packad och ställde sig med en vanlig kniv (alltså inte kökskniv utan en sån man hackar med) och skar ut den för hon hade fått nån idé om att hon skulle bli gravid med en kille på festen..

Skulle också kunna göra ett snitt och trycka ut min stav om jag ville, den är ju inte direkt pytteliten.
  • Här och nu
    BlommyNess12 skrev 2011-04-03 22:25:11 följande:
    Kan den ju visst, jag känner en tjej som är helt koko, på en fest en gång kom hon dit, påtänd och packad och ställde sig med en vanlig kniv (alltså inte kökskniv utan en sån man hackar med) och skar ut den för hon hade fått nån idé om att hon skulle bli gravid med en kille på festen..

Skulle också kunna göra ett snitt och trycka ut min stav om jag ville, den är ju inte direkt pytteliten.
    Tror jag inte en utv.störd skulle göra. En p-stav är väldigt smal.
  • Mad as snow
    mona83 skrev 2011-04-03 22:24:44 följande:
    Nu har ingen informerat brorsan om detta. Så hon måste ha gått och tagit bort den själv. Men det var klantigt att brorsan att anta att hon hade pstav. 
    De kan inte informera din bror om det, eftersom de har tystnadsplikt. Om jag vill ta ut min p-stav och sköterskan misstänker att min man inte vet om det så ringer hon ju knappast till honom och meddelar detta. Jag är osäker på om vårdpersonalen som tar ut spiralen ens har rätt att kontakta ett eventuellt gruppboende och meddela personalen där, utan patientens medgivande. Vederbörande är ju inte omyndigförklarad liksom.

Men tråkigt att höra det som har hänt, din bror har tur som har dig skulle jag vilja påstå.  
  • Här och nu
    BlommyNess12 skrev 2011-04-03 22:25:11 följande:

En jäklar infektionsrisk.
  • Teas mamma

Måhända det var hårt förr och inte alltid så humant men jag vidhåller att hellre ser jag att människor mår dåligt över barnlöshet än att barn ska måsta fara illa.

• Här och nu

Säkert bättre att erbjuda sterilisering till okunniga o trångsynta normalstörda, som tror att handikapp endast innebär förståndshandikapp.

• mamma till tre busungar
    Här och nu skrev 2011-04-03 21:47:13 följande:
    P-piller som personal ser till att de tar, p-stav, p-spruta, p-ring. Vad du tycker är inte vad alla med funktionsnedsättning tycker.
    Nej men självklart är det så! Jag är inte för något tvång eller så!! Absolut inte! Men jag tycker inte att det är fel att föreslå som ett alternativ bland flera!
Svar på tråden Tvångsterilisering