• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • CallGirl
    Teas mamma skrev 2011-03-26 16:23:27 följande:
    Bästa scenariot vore ifall naturen såg till att det inte blev några barn mellan utvecklingsstörda. Emellertid är naturen grym. Så länge vi håller fast vid en för vek inställning till barn och behåvningshandikappade så tillåts barn fara illa. Hur var det nu igen,alla människor lika mycket värda? Ett barn då?
    Du vet oma tt allt du skriver om stannar på nätet? Historian ovan handlar om verklige människor som du lämnar ut på ett väldigt obehagligt sätt. Jag vet vem familjen oavn är och att du öppet skriver deras historia med detaljer på nätet tycker jag visar påa tt du har en bristande insikt i konsekvenstänkande. Detta har utspelat sig på en liten ort där alla känner alla och jag tror inte att familjen vill läsa om sig själva på det viset då du lämar många detaljer som antaligen inte är helt offentliga. Detaljerna är så pass specifika.
  • Teas mamma

Då vet du kanske att det finns två bloggar där barnen skrivit precis det jag skrev i inlägget?

• liag
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-06 11:04:39 följande:
    Jag har i många år arbetat inom LSS och har inte alls upplevelsen att majoriteten är barn till föräldrar med funktionshinder.
    Man vet att tex ADHD har en viss ärftlighet, men att majoriteten skulle vara ärftligt om man ser till neuropsykiska handikapp är kvalificerat bullshit av någon som inte har utbilnding nog att uttala sig.

Om du dessutom jobbar inom LSS (antar att du är hab.ass, uska eller liknande) borde du ha mer ödmjukhet inför de människor du faktiskt jobbar med och som är din födkrok.

När det gäller ADHD och aspergers finns ärftlighet som en viktig faktor, men också för tidigt födda barn har en stor risk att utveckla dessa funktionshinder, men dessa typer av funktionshinder är väldigt ofta högfungerande vilket gör att man inte så ofta träffar på dem inom särskilda boenden inom LSS, de får (om de får något alls) hjälp via någon av de andra punkterna inom LSS beroende på om man anser att de ens tillhör LSS personkrets, vilket faktiskt har visat sig vara lite olika från kommun till kommun

CP-skador hoppas jag att kunskapen är så pass stor om i dag år 2011 att ni vet att detta INTE är ärftligt, likaså Downs syndrom även om det är så att det finns vissa släkter där det visar sig finnas anlag för att föda barn med DS så är det inte ärftligt, alltså två föräldrar med DS kan föda friska barn rent hypotetiskt.

Fragile X är däremot en sk utvecklinggstörning som ÄR ärftlig, dock är den inte särskilt vanlig

så frågan är "Joviss" vad är det för utvecklnigsstörningar som du stöter på inom ditt arbete på ett boende inom LSS som ÄR ärftliga, för det skulle vara väldigt viktigt för pågående forskning som mina kollegor håller på med, om det är något speciellt för trakten du bor i eller om det faktiskt är så att just du har hamnat på ett boende där ärftligheten har strålat samman i en koncentrerad punkt.
    Mycket bra inlägg.
  • Teas mamma

Förtydligande: Allt jag skrivit finns att läsa i en väldigt gripande blogg där varenda liten mikrodetalj är omnämnd och alla personer namngivna. Jag kunde lika gärna ha länkar till bloggen men jag var osäker på FL s regler kring detta.

• liag
    Teas mamma skrev 2011-03-26 16:23:27 följande:
    Bästa scenariot vore ifall naturen såg till att det inte blev några barn mellan utvecklingsstörda. Emellertid är naturen grym. Så länge vi håller fast vid en för vek inställning till barn och behåvningshandikappade så tillåts barn fara illa. Hur var det nu igen,alla människor lika mycket värda? Ett barn då?
    Vad menar du med en svag inställning till barn och begåvningshandikappade?
  • Här och nu

Vad jag vet brukar de inte få behålla barnet, men ha tät kontakt med det. Eller så får de ha noggrann handledning. Istället för att sterilisera lär man dem använda p-medel o ser till att de tar p-piller. Kan de inte använda detta, får de sätta in stav eller annat mer permanent.

• Här och nu
    pluvdo skrev 2011-03-03 22:39:52 följande:
    Det där är en väldigt svår fråga. Jag tycker inte någon har rätt till att bestämma att någon annan person skall steriliseras, men samtidigt så tycker jag inte det är rätt att ett barn skall växa upp i en familj med föräldrar som är oförmögna att ta hand om det.Det gick en dokumentär för ett par år sedan eller så på TV om ett par danska vuxna vars föräldrar var utvecklingsstörda. Båda sade att de såklart älskade sina föräldrar, men... ja, mannen pratade med sin mamma som att hon var ett barn och en annan kvinna berättade om hur jobbigt det känts när hon mentalt växte förbi sina föräldrar i typ 5-årsåldern eller något. Hennes brist på stimulering i hemmet hade dessutom lett till att hon blivit lätt utvecklingsstörd på grund av det...

Fel, fel, fel! Man kan inte BLI utv.störd om man inte är född med det. Man kan få en förvärvad hjänskada med liknande symtom eller bli själsligt avtrubbad pga. för lite stimulans, vilket rättar till sig med rätt stöd.
  • Här och nu
    CallGirl skrev 2011-03-04 21:44:58 följande:
    Problemet som jag ser det är att om vi börjar sterilisera en grupp vilka följer efteråt? Fysiskt funktionshindrade kan inte heller alltid ta hand om sina barn på egen hand.

En viktig punkt.
  • Här och nu
    jovisst skrev 2011-03-04 23:12:47 följande:
    Men om man tänker på barnet,hur mår dom som vet att dom har föräldrar med förståndshandikapp som gör att andra måste ta hand om både barn o föräldrar,sen är ju många utvecklingsstörningar ärftliga!

Utv.störning är inte särskilt ärftligt. Autism, ADHD osv har däremot väldigt hög ärftlighet. Så läs på innan du uttalar dig.
  • mamma till tre busungar
    Mad as snow skrev 2011-03-03 23:44:29 följande:
    Sedan tror jag faktiskt att de flesta övertalas till p-spruta och inte abort. 
    Ja, min kusin t ex. Hon fick en psykos efter sin p-spruta. Nu händer det ju självklart inte de allra flesta att man får en sådan biverkning men p-spruta har rätt mycket biverkningar för många. Jag är inte för tvångssterilisering men anser att sterilisiering skulle kunna erbjudas som ett alternativ även till personer (i denna grupp vi diskuterar) under 25 vilket vad jag har för mig annars är nedre gränsen för att få genomgå steriliserering.
Svar på tråden Tvångsterilisering