slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-06 11:04:39 följande:
Jag har i många år arbetat inom LSS och har inte alls upplevelsen att majoriteten är barn till föräldrar med funktionshinder.
Man vet att tex ADHD har en viss ärftlighet, men att majoriteten skulle vara ärftligt om man ser till neuropsykiska handikapp är kvalificerat bullshit av någon som inte har utbilnding nog att uttala sig.
Om du dessutom jobbar inom LSS (antar att du är hab.ass, uska eller liknande) borde du ha mer ödmjukhet inför de människor du faktiskt jobbar med och som är din födkrok.
När det gäller ADHD och aspergers finns ärftlighet som en viktig faktor, men också för tidigt födda barn har en stor risk att utveckla dessa funktionshinder, men dessa typer av funktionshinder är väldigt ofta högfungerande vilket gör att man inte så ofta träffar på dem inom särskilda boenden inom LSS, de får (om de får något alls) hjälp via någon av de andra punkterna inom LSS beroende på om man anser att de ens tillhör LSS personkrets, vilket faktiskt har visat sig vara lite olika från kommun till kommun
CP-skador hoppas jag att kunskapen är så pass stor om i dag år 2011 att ni vet att detta INTE är ärftligt, likaså Downs syndrom även om det är så att det finns vissa släkter där det visar sig finnas anlag för att föda barn med DS så är det inte ärftligt, alltså två föräldrar med DS kan föda friska barn rent hypotetiskt.
Fragile X är däremot en sk utvecklinggstörning som ÄR ärftlig, dock är den inte särskilt vanlig
så frågan är "Joviss" vad är det för utvecklnigsstörningar som du stöter på inom ditt arbete på ett boende inom LSS som ÄR ärftliga, för det skulle vara väldigt viktigt för pågående forskning som mina kollegor håller på med, om det är något speciellt för trakten du bor i eller om det faktiskt är så att just du har hamnat på ett boende där ärftligheten har strålat samman i en koncentrerad punkt.
Mycket bra inlägg.