• jovisst

Tvångsterilisering

Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!

• Svar på tråden Tvångsterilisering
  • jovisst
    holy shit skrev 2011-03-03 23:41:00 följande:
    Att skaffa barn kan ses som en rättighet. Att få ta hand och sörja för sina barn är dock inte detsamma utan föregås också av skyldigheter som du som förälder måste leva upp till. Gör du inte det kommer ditt barn att bli omhändertaget. Så nej, jag tycker inte att vi bör införa tvångssterilisering.
    Men om man tänker på barnet,hur mår dom som vet att dom har föräldrar med förståndshandikapp som gör att andra måste ta hand om både barn o föräldrar,sen är ju många utvecklingsstörningar ärftliga!
  • slemtorsk i din bralla
    jovisst skrev 2011-03-04 23:12:47 följande:
    Men om man tänker på barnet,hur mår dom som vet att dom har föräldrar med förståndshandikapp som gör att andra måste ta hand om både barn o föräldrar,sen är ju många utvecklingsstörningar ärftliga!
    nej nej nej.. det är inte särskilt vanligt med sk ärftliga utvecklingsstörningar. Läs på innan du uttalar dig, en väldigt vanlig fördom. DÄREMOT är det ju så att växer man upp med föräldrar som har det du kallar för utvecklingsstörning så hamnar man lätt efter sina jämnåriga. Tex har jag en släkting som har ett lättare psykiskt handikapp, han har barn ihop med en kvinna som har en lättare cp-skada, de fick veta på BVC att deras eget barn förmodligen kommer gå om dem i IQ redan vid 8 års ålder och därför har barnet fått lite extra stöd vid tex läxläsning och skolarbete för att föräldrarna kan inte hjälpa till där.

I övrigt.. jo visst kan man tycka att dessa människor inte ska få ha barn, men jag tycker det är värre faktiskt att människor som har allvarliga manodeppressiva drag, självskadebeteende och andra psykiska besvär är värre, det är något som är såå hemskt för barnen. Föräldrar som inte är kapabla att älska sina barn, föräldrar som inte kan anknyta till sina barn.

Jag tycker dock det är farligt att säga vilka som ska få ha barn och inte.. börjar vi gå in o rota i detta så kommer vi snart till utifall överviktiga ska få skaffa barn (något de faktiskt inte får om vi ser till IVF -behandling där det finns gränser för hur mycket man får väga), ska jag som har ett allvarligt synfel få skaffa barn, om mina barn ärver mitt funktionshinder (för det ÄR faktiskt det även om det inte klassas som det offentligt) blir det ju kostnader för samhället?

Min grannes man sitter i rullstol efter en skada, ska inte han få skaffa barn, hans skada är inte ärftlig men han kanske behöver extra stöd om han väljer att vara pappaledig?

Förstår verkligen din frågeställning TS men jag anser att det inte är rätt att gå in o leka gud, även om jag tycker att en del människor absolut inte borde få bli föräldrar.... men vem är jag att döma?
  • jovisst
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-03-05 14:47:03 följande:
    nej nej nej.. det är inte särskilt vanligt med sk ärftliga utvecklingsstörningar. Läs på innan du uttalar dig, en väldigt vanlig fördom. DÄREMOT är det ju så att växer man upp med föräldrar som har det du kallar för utvecklingsstörning så hamnar man lätt efter sina jämnåriga. Tex har jag en släkting som har ett lättare psykiskt handikapp, han har barn ihop med en kvinna som har en lättare cp-skada, de fick veta på BVC att deras eget barn förmodligen kommer gå om dem i IQ redan vid 8 års ålder och därför har barnet fått lite extra stöd vid tex läxläsning och skolarbete för att föräldrarna kan inte hjälpa till där.

I övrigt.. jo visst kan man tycka att dessa människor inte ska få ha barn, men jag tycker det är värre faktiskt att människor som har allvarliga manodeppressiva drag, självskadebeteende och andra psykiska besvär är värre, det är något som är såå hemskt för barnen. Föräldrar som inte är kapabla att älska sina barn, föräldrar som inte kan anknyta till sina barn.

Jag tycker dock det är farligt att säga vilka som ska få ha barn och inte.. börjar vi gå in o rota i detta så kommer vi snart till utifall överviktiga ska få skaffa barn (något de faktiskt inte får om vi ser till IVF -behandling där det finns gränser för hur mycket man får väga), ska jag som har ett allvarligt synfel få skaffa barn, om mina barn ärver mitt funktionshinder (för det ÄR faktiskt det även om det inte klassas som det offentligt) blir det ju kostnader för samhället?

Min grannes man sitter i rullstol efter en skada, ska inte han få skaffa barn, hans skada är inte ärftlig men han kanske behöver extra stöd om han väljer att vara pappaledig?

Förstår verkligen din frågeställning TS men jag anser att det inte är rätt att gå in o leka gud, även om jag tycker att en del människor absolut inte borde få bli föräldrar.... men vem är jag att döma?
    Behöver inte läsa på eftersom jag jobbar på ett Lss boende och majoriteten där är barn till utvecklingstörda.

Naturligt vis menar jag inte folk som sitter i rullstol!
  • Familjeliivsfinastenick
    jovisst skrev 2011-03-02 23:22:39 följande:
    Jag vet att det numera är förbjudet och vill inte provocera,men,vad händer om två psykiskt funktionshindrade får ett barn,dom kan ju inte ta hand om det.

Tänk er att tvpå ett Lss boende får ett barn,hur skulle det gå och kan det barbet må bra......är det fel med sterilisering av utvecklingsstörda eller är det självklart att dom ska få skaffa barn!

Vill gärna veta vad andra tycker då vi hade en het  debatt på jobbet idag som nästan delade oss i två läger.

Själv tycker jag inte att dom ska ha barn!
    Personligen så anser jag att vissa borde steriliseras men jag tror nog inte att staten borde ha den funktionen/ rätten över individen.

Vette fan.
    Vet en person som är djupt psykiskt sjuk jag misstänker att hon även är utvecklingsstörd och hon fungerar inte så att hon kan ta hand om sig själv utan bor på ett hem/ speciellt boende av något slag.
    Hon missbrukar även mediciner,droger och alkohol.

På något vis så råkade hon bli gravid trots pmedel. Hon fullföljde graviditeten och födde barnt vet inte hur det gick eller om barnet blev friskt. Pojken togs självklart ifrån henne.

Saken är att jag och familj och vänner innan detta skedde ibland pratade om detta mardrömssceniario  och om sterilisering. Det är ju moraliskt förkastligt att tvångssterilisera men är det rätt att låta ett foster växa upp i en kropp skitigare än tjernobyl?

Jag skulle nog i fall som i denna kvinna inte idag förespråka tvångssterilisering men att vården får medel att Övertala dom till den bra iden.

Jo alltså Vickan lilla du slipper sära på benen åt hasse i rum 22 för att få dina extra stessar, om du går med på ett litet ingrepp. Vad sägs om ett extra piller varje dag om du ger upp fertiliteten?

Man ska inte underskatta Psyksjuka och utvecklingsstörda utan förhandla med dom!! 

*smartigast*
  • slemtorsk i din bralla

Jag har i många år arbetat inom LSS och har inte alls upplevelsen att majoriteten är barn till föräldrar med funktionshinder.
    Man vet att tex ADHD har en viss ärftlighet, men att majoriteten skulle vara ärftligt om man ser till neuropsykiska handikapp är kvalificerat bullshit av någon som inte har utbilnding nog att uttala sig.

Om du dessutom jobbar inom LSS (antar att du är hab.ass, uska eller liknande) borde du ha mer ödmjukhet inför de människor du faktiskt jobbar med och som är din födkrok.

När det gäller ADHD och aspergers finns ärftlighet som en viktig faktor, men också för tidigt födda barn har en stor risk att utveckla dessa funktionshinder, men dessa typer av funktionshinder är väldigt ofta högfungerande vilket gör att man inte så ofta träffar på dem inom särskilda boenden inom LSS, de får (om de får något alls) hjälp via någon av de andra punkterna inom LSS beroende på om man anser att de ens tillhör LSS personkrets, vilket faktiskt har visat sig vara lite olika från kommun till kommun

CP-skador hoppas jag att kunskapen är så pass stor om i dag år 2011 att ni vet att detta INTE är ärftligt, likaså Downs syndrom även om det är så att det finns vissa släkter där det visar sig finnas anlag för att föda barn med DS så är det inte ärftligt, alltså två föräldrar med DS kan föda friska barn rent hypotetiskt.

Fragile X är däremot en sk utvecklinggstörning som ÄR ärftlig, dock är den inte särskilt vanlig

så frågan är "Joviss" vad är det för utvecklnigsstörningar som du stöter på inom ditt arbete på ett boende inom LSS som ÄR ärftliga, för det skulle vara väldigt viktigt för pågående forskning som mina kollegor håller på med, om det är något speciellt för trakten du bor i eller om det faktiskt är så att just du har hamnat på ett boende där ärftligheten har strålat samman i en koncentrerad punkt.

• ragatan
    jovisst skrev 2011-03-04 23:12:47 följande:
    Barnen mår antagligen lika dåligt om de har föräldrar med fördomar, antipatier och en tendens att döma utan att ha alla fakta.

Personer med intellektuella funktionsnedsättningar har samma mänskliga rättigheter som alla andra. Det finns normalbegåvade människor som är olämpliga som föräldrar. Människor med missbruk är olämpliga som föräldrar.  Dispositionen för missbruk är ärftlig. Extremt överviktiga, är de lämpliga? Övervikt är i viss mån ärftligt, men en ohälsosam livsstil förs över från förälder till barn. 

Att få barn är visserligen ingen mänsklig rättighet, men rätten att bestämma över sin egen kropp är det.

Var ska gränsen dras? Och vem ska dra den? Hur ska den/de utses som ska bedöma vilka som är lämpliga/icke lämpliga som föräldrar? Vilka kriterier ska vi ha för att godkännas som förälder? 
    Ska det vara politiker som bestämmer? Det kan bli spännande om SD tex ska vara med och bestämma vilka som ska få föröka sej. Och skrämmande.

Alla såna här diskussioner är lite otäcka, för de speglar ett samhällsklimat och en människosyn som känns förlegad.
    Om man tittar på statistiken så är de färre barn som växer upp med intellektuellt funktionsnedsatta föräldrar än barn som växer upp i familjer där det förekommer våld.
    Om man tror att mängden barn som föds med funktionsnedsättningar skulle minska om de funktionsnedsatta inte fick föröka sej, har man fel. De allra flesta funktionsnedsättningar är inte ärftliga.

Men det är obehagligt att man diskuterar en människas rättigheter utifrån eventuella funktionsnedsättningar. Det är inte ens 50 år sedan som personer med funktionsnedsättningar bodde på institutioner, undangömda för världen, under torftiga förhållanden. Ska vi börja begränsa deras rättigheter nu genom att frånta dem bestämmanderätten över sina kroppar?
  • Teas mamma

Tro mig,lågbegåvade ska inte ha barn.

• Teas mamma

I det fall jag beskrev slutade det med att barnet aborterade sig själv 20 år gammal. Trist!

• Jennie med ie

Om man behöver hjälp att ge barnet vad det behöver så ska samhället träda in och ge den hjälpen, för barnets skull. Oavsett om föräldrarna har funktionshinder eller ej. Hur barnen kommer att må i framtiden kan man enbart spekulera i, det är liksom inte så enkelt att om föräldrarna har t ex en utvecklingsstörning mår barnet skit och om föräldrarna är fria från funktionshinder och sjukdom så mår barnet bra. Dåligt psykiskt mående finns hos unga och vuxna med alla möjliga olika bakgrunder.

Så nej till tvångssterilisering eller tvångsabort! är min bergfasta mening. Däremot JA till omhändertagande om detta krävs för barnets bästa, och NEJ till att ge _fertilitetshjälp_ åt de som av olika skäl inte anses kunna tillgodose ett barns behov tillfredsställande.

• Teas mamma

Bästa scenariot vore ifall naturen såg till att det inte blev några barn mellan utvecklingsstörda. Emellertid är naturen grym. Så länge vi håller fast vid en för vek inställning till barn och behåvningshandikappade så tillåts barn fara illa. Hur var det nu igen,alla människor lika mycket värda? Ett barn då?

Svar på tråden Tvångsterilisering