• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Anonym
    Maggis skrev 2011-03-18 11:53:44 följande:
    Absolut inte! Varför ska ts och hennes man be om ursäkt för andra vuxnas stupiditet?
    För hennes man slängde ut familjen pga ett skämt!?
  • Thalis
    Anonym skrev 2011-03-18 11:55:45 följande:
    ¨Hennes man agerade helt rätt och väldigt lugnt!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Thalis skrev 2011-03-18 11:58:37 följande:
    ¨Hennes man agerade helt rätt och väldigt lugnt!
    Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad

Låter det rätt och lugnt? Nej!
    Man måste kunna tåla oskyldiga skämt.
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 11:55:45 följande:
    Ett korkat skämt som tydligen pågått ett tag.
    Vilken normalt funtad människa som helst borde ju förstå det sårande i att regelmässigt kalla någons barn för ett negativt laddat ord. Det låter utan tvivel som att ts familj består av ett gäng socialt inkompetenta människor som nog kan må bra av en tydlig markering så de lär sig vad som är ok att säga och inte.

För min del så kan jag absolut förstå ts man. Blev själv kallad något mindre smickrande som rimmade på mitt efternamn när jag gick i skolan. Och nej, det var inget illa ment, utan lite "kul" men ordet ifråga var inte vidare positivt. Och det finns en gräns för hur mycket humor man ska behöva ha för att andra ska få fortsätta kläcka ur sig vad som helst med ursäkten att det är ett skämt. För det sårar. Ingen vill bli retad på rutinmässig bas. Och att pinpointa "skämtet" på en liten bebis är faktiskt ganska osmakligt dessutom.
    //Maggis
  • Maggis
    Anonym skrev 2011-03-18 12:01:11 följande:
    Det måste man inte alls.
    //Maggis
  • Thalis
    Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad

Det var både rätt och lugnt!
    Hade jag varit ts man hade 3:e världskriget brutit ut!!
    Mamma till A, A, A och V.
  • BymBym

Inte så smart brorsa. Fattade han verkligen inte att man inte säger så???

• Anonym (123)
    Insatt skrev 2011-03-18 11:44:26 följande:
    Nej, de är inte emot just judar! Även romer blev dödade i förintelsen t.ex. Anledningen till att hatet blev riktat mot främst judar var att de utgjorde den största minoriteten. Och vid OS i Berlin ville Hitler inte ta i hand med och gratulera en afroamerikan som fått guldmedalj.
    oftast är man ju både nazist och rasist riktat mot flertalet raser. men just nazismen är riktat mot judarna.

i tex iran är nazism inte helt ovanligt då en del hatar just judar. sedan hatar de ju amerikaner också i viss skala med det gör inte att de är just nazister. jag ser de som att dom är nazister som är rasistiska mot fler än judarna, men hade de endast hatat amerikaner hade jag ju inte kallat de för nazister. hänger du med?

man kan vara rasistisk i större skala även om man är nazism i grunden. men just nazismen är riktad mot judarna.
  • Anonym (katta)

En gång - då kanske det är ett "oskyldigt" skämt. Men nu verkar det ju ha blivit ett mönster hos familjemedlemmarna, att påpeka att barnet är halvt thailändskt. Då är det inte oskyldigt längre.

Det finns många skämt som kan verka oskyldiga på ytan, men som bara låter fördomar leva vidare. Gäller inte bara hudfärg och härkomst, utan också handikapp, sexuell läggning, allt möjligt. Är de verkligen så oskyldiga? Visst, de som säger dem menar inget illa, men sett ur ett större perspektiv...
Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,