• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Anonym
    Maggis skrev 2011-03-18 16:04:43 följande:
    Där håller jag faktiskt med. Om man ber om ursäkt, förstår vad som blev fel och inte gör likadant igen så ser inte jag heller att det finns anledning att säga upp kontakten baserat på det ts skriver.
    Tack =)
     *Kryper tillbaka under min sten igen*
  • Maggis
    BymBym skrev 2011-03-18 16:05:21 följande:
    Beror ju också på varför man säger något sånt. Har man den uppfattningen att en asiat har risplockargener så har man enligt mig inte en bra människosyn och då kanske inte en ursäkt räcker. För man vet att egentligen tycker de fortfarande samma sak.
    Men då är det något helt annat. Och nej, den typen av åsikter skulle jag inte heller vilja ha runt mig och min familj. Förhoppningsvis så var detta bara ett utslag av taskig humor och okunskap. Och då är de nu helt på det klara med att det inte är särskilt lämpligt att uttala sig som de gjort. Jag tycker det var bra att ts man satte ner foten ordentligt.
    //Maggis
  • aldrigmer
    Anonym (Ellinor) skrev 2011-03-18 15:42:36 följande:
    Hm nu måste jag nog lägga mig i lite....kalla man folk för Rasister för att man skojar om hudfärgen för att man tycker personen är "gullig", är man rasist för att man skojar om vad vissa gör i sin hemländer? Ibland tycker jag verkligen att ordet rasism och dess innebörd blir överdriven. Inte skulle jag ta illa vid mig om någon sa något om min hy eller att jag kommer från ett land där de plockar potatis! Dem säger ju detta för att barnet är gulligt...jag kan faktiskt inte förstå varför ni blir så arga, dem menar ju inget illa och dem ogillar ju inte invandrare då kan man ju inte kalla dem för rasister, tycker ni verka ha mycket okunskap själva. När jag var liten tyckte många att jag såg ut som en asiat med små snea ögon med gul hy liksom....inte alls är jag sur för det utan tycker det är kul för jag ser INGET fel med att se asiatisk/gul ut så jag förstår inte problemet men JAG ser inte ordet GULING som något fult heller. Inget negativt laddat ord för mig, Säg vad ni tycker till familjen, sen får dem ju respekera detta, sen lämna detta! Dem menar egentligen inget illa. 
    Dem och dem och dem......
  • Anonym (Finsk arab)

Haha :D Jag är finländska gift med en arab. Tänk vilka roliga ungar vi har. Min pappa brukar kalla dem för små talibaner. Han älskar dem högt och säger detta med kärlek och humor. Sen skojar han även om sitt eget ursprung. Beror nog på hur allvarlig man är. Jag tycker nog att man kan skoja till det lite. Min man härmar min pappas finlandssvenska och skrattar då han säger ngt som låter kul. JAG brukar säga "fy, lägg av, så elaka ni är" men de tycks ha roligt på alas vår bekostnad ???

• augmamma

Ta ett ordentligt snack med dem om att det inte är okej. Din dotter växer upp i Sverige som svensk medborgare och ska också bli sedd som det. Om de inte tar dig på allvar, fundera över om du verkligen vill behålla kontakten. Din dotter förtjänar att växa upp med icke-rasister runt sig.
    Bra gjort av din man!

• Anonym (Risplockarhustru)
    BymBym skrev 2011-03-18 16:05:21 följande:
    Beror ju också på varför man säger något sånt. Har man den uppfattningen att en asiat har risplockargener så har man enligt mig inte en bra människosyn och då kanske inte en ursäkt räcker. För man vet att egentligen tycker de fortfarande samma sak.
    Fast jag tycker inte att man kan vara riktigt så hård när det kommer från en närstående som säger det som ett skämt. Dock skulle jag definitivt reagera på ord som "risplockare" och "guling" om det inte var en del av en skämtsam jargong som vi alla deltog i. Känns det fel ska man självklart säga ifrån och det gjorde ju TS också. Det finns definitivt gränser och de måste man få sätta själv. Ingen annan ska tala om för TS vad som är ok och inte.

Jag ska själv få barn med en utländsk man (asiat) och han brukar själv skämta friskt om ursprung, både sitt eget och mitt. Att vårt framtida barn skulle ärva en förkärlek för ris från honom är definitivt något han skulle kunna kläcka ur sig själv och inget någon av oss skulle såras av.  Men det är ju en liten annan sak än att någon annan helt taget ur luften plötsligt skulle kalla ens barn för "risplockare". Det blir ju då plötsligt väldigt tydligt att den personen sitter och tänker på barnet inte som en underbar liten individ, utan som en halv-utlänning, någon annorlunda och udda.

Vi har under graviditeten fått många kommentarer från folk som säger att "Åh ni kommer att få en så söt bebis" endast för att vi är en brun och en vit förälder. Det är ju också en form av rastänkande. Men jag kan acceptera till en viss gräns att svenskar födda på 70-talet och tidigare kommer från en extremt homogen bakgrund och att en människa med brun hud i familjen blir extra spännande. Och att "mulattbarn" anses vara väldigt söta. Jag tycker resonemanget är lite fånigt men folk menar väl. 

Jag är naturligtvis udda i min mans familj också, i hans land kallar folk vita människor utlänningar rakt upp och ner och det är inte mer med den saken. 
  • Mrs Smith

Ingenting kan ursäkta släktingarna i det här läget deras agerande är plumt, puerilt och utan finess. Fy f*n säger jag bara. Starkt av din man och säga till på skarpen. Ge inte efter en tum. Ni har rätt de har fel.

• Mrs Smith

Åh nej, inte den gamla diskussionen om att man kan skoja om att svenskar är potatisplockare osv och på så vis rättfärdiga att man gör sig lustig över andras ursprung/utseende eller vad det nu är. Risplockare och guling är skällsord som används om östasiater. Potatisplockare är inget skällsord. Hur svårt kan det vara att få in bakom pannbenet? Men det är klart är man enfaldig så är man.

Att skämta på andras bekostnad är det fulaste jag vet. Det är inte humor enligt mig. Att skämta om sig själv går an men jag förstår inte syftet med att göra sig lustig över andra. Oavsett vad det skämtas om är det i princip en tråkig och ganska osmart form av humor.

Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,