• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Thalis
    Ethi skrev 2011-03-18 14:44:28 följande:
    *fnissar* HELT underbart . "men det är ju ett normalt namn" - jo, världen kretsar ju liksom runt Sverige
    Vaddå visste du inte det?
    Mamma till A, A, A och V.
  • sharatec
    Anonym skrev 2011-03-18 14:38:10 följande:
    Dig diskuterar jag inte med eftersom du sänkt dig till en nåvå dit jag inte tänker följa efter, se saker från två håll. Se livet för vad det är och inte så svartvitt.
    Lite rasistiska påhopp får man tåla, va? Flört
  • Ethi
    Thalis skrev 2011-03-18 14:46:18 följande:
    Vaddå visste du inte det?
  • Thalis
    Ethi skrev 2011-03-18 14:53:41 följande:
    Och du har mage att kalla dig svensk,skäms på dig
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-18 14:34:22 följande:
    Konsekvensen blir att TS barn inte har släkt ocg familj i sitt liv. Det drabbar henne själv direkt, är det värt det?
    Reagera får man självklart men när någon kommer efteråt ochh ber om ursäkt, varför inte vända det till något positiivt?

Jag har inte någonstans sagt att det var ett okej beteende gentemot TS familj.

Att lära sina barn att även vända andra kinden till är för mig viktigt då inte allt är svart eller vitt och man måste lära sig förståelse.
    Uj.. så man ska hellre se till att acceptera att någon kallar en för "risplockare", "negerunge" osv än att visa barnet att man inte accepterar rasism? Så jäkla mycket är inte släkten värd om de inte kan uppföra sig som normala människor och låta bli att trycka ner andra. Hellre utan släkt i detta fall än att låta dem mobba dottern!
  • Krokodila

När min andra dotter föddes så sa min mamma redan på bb att hon såg ut som en apa,så mörk och hårig. Samtidigt så tittade menande på min dåvarande mans bästa kompis (som är colombian). Vi skrattar fortfarande åt det.
    Vad man väljer att ta seriöst är upp till var och en men allt behöver inte vara menat som något negativt.

Det kanske bara är din familjs typ av humor.

• Ethi
    Anonym skrev 2011-03-18 14:59:31 följande:
    Uj.. så man ska hellre se till att acceptera att någon kallar en för "risplockare", "negerunge" osv än att visa barnet att man inte accepterar rasism? Så jäkla mycket är inte släkten värd om de inte kan uppföra sig som normala människor och låta bli att trycka ner andra. Hellre utan släkt i detta fall än att låta dem mobba dottern!
  • Marie1983
    Anonym skrev 2011-03-18 10:11:51 följande:
    Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!
    Din man gjorde helt rätt. Hoppas familjen förstår nu vad det innebär, att de ber om ursäkt samt aldrig mer yttrar nedsättande smeknamn eller vad det heter. Men jag hoppas även att ni kommer på god fot igen.

Lycka tilL!
  • sharatec
    Anonym skrev 2011-03-18 14:59:31 följande:
    Ren poesi. Bra skrivet!
  • Defiance

Jag tycker det är rätt att man som förälder väljer sina barns sida och tar sitt ansvar att inte utsätta barnen för människor som till slut kommer att förminska. Även om barnet just nu inte förstår, så kommer den en dag att förstå och kommer att kanske få personliga problem på grund av att egen släkt som vill signalera och förstora något
    med dennes utseende, sådant är otroligt känsligt för alla människor oberoende om det handlar om hudfärg eller
    om något annat som man inte kan förändra om sig själv. Det är viktigt att barn har positiva människor runt omkring
    sig, som förstärker en som människa så att man växer upp med god självkänsla.

Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,