• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Helle333
    Anonym skrev 2011-03-18 10:11:51 följande:
    Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter
    Det var verkligen inte okej att de sa så. Oavsett om de menade det eller ej så blir det rasistisk klang i det. Ni får helt enkelt sätta rejält tydliga gränser att det där är INTE okej att säga till er dotter. Har de problem med det så behöver dem inte hälsa på er eller träffa er dotter.
  • Anonym

Jamen fy!!!
    det är ju inte sjysst av släkten att fortsätta säga såna saker om ni har sagt til dem att dte inte är ok!
    Min dotter hade lite utstående öron när hon var bebis och min släkt sa dumbo o sånt till henne. Vad arg jag var! min mamma sa till och med att vi kanske borde operera hennes öron så de inte stog ut så mycket. *Ännu argare*  Nu när hon är snart 5 år gammal så syns det inte alls! hon har liksom växt in i dem lite mera. och det är ingen annan som säger nåt, ANNARS!

• Anonym
    Stinky skrev 2011-03-20 00:10:10 följande:
    Jag tycker också det, men lär ju bli både rullad i tjära och fjädrar SAMT få ett nackskott av FL:s moraltantskår nu bara för att jag erkänner det. Tycker inte man behöver ta allt så jävla allvarligt. Men kan ju bero på att jag själv kommer från en släkt där man får ha självdistans för att överleva alla dräpande kommentarer.
    Fok som inte vill kallas tjockis, guling, svarting eller annat bör respekteras - även om det finns andra som tycker att det är störtkul. Man kan liksom inte utgå ifrån att alla feta gillar att kallas fetto, bara för att man har en kompis som är fet och kallar sig själv för Tjockis. Om man inte begriper det är man gravt socialt handikappad. 
  • Stinky
    Anonym skrev 2011-03-20 22:05:47 följande:
    Fok som inte vill kallas tjockis, guling, svarting eller annat bör respekteras - även om det finns andra som tycker att det är störtkul. Man kan liksom inte utgå ifrån att alla feta gillar att kallas fetto, bara för att man har en kompis som är fet och kallar sig själv för Tjockis. Om man inte begriper det är man gravt socialt handikappad. 
    "Gravt socialt handikappad"? Nåja, jag tycker nog att du tog i lite väl mycket där. Klart det ska respekteras om man inte vill bli kallad för tjockis, guling eller whatever, men man får nog ha det med i beräkningarna att folk kan vräka ur sig grodor utan att mena något illa. Ingen är ju perfekt. Lite självdistans skadar inte om man ska överleva den hårda världen. Observera dock att jag inte försvarar ett orespektabelt beteende. Jag tycker bara att man inte behöver ta precis allt på blodigt allvar.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Anonym
    Stinky skrev 2011-03-20 22:13:57 följande:
    "Gravt socialt handikappad"? Nåja, jag tycker nog att du tog i lite väl mycket där. Klart det ska respekteras om man inte vill bli kallad för tjockis, guling eller whatever, men man får nog ha det med i beräkningarna att folk kan vräka ur sig grodor utan att mena något illa. Ingen är ju perfekt. Lite självdistans skadar inte om man ska överleva den hårda världen. Observera dock att jag inte försvarar ett orespektabelt beteende. Jag tycker bara att man inte behöver ta precis allt på blodigt allvar.
    Jag skulle själv aldrig kalla någon för vare sig svarting eller tjockis (i synnerhet inte om jag visste att personen ifråga tog illa upp). Om man skiter i att denne någon tog illa upp och fortsätter kalla personen svarting eller tjockis, tycker jag att man är gravt socialt handikappad och akut brist på hyfs. Att det finns folk som gör det ändå, får väl stå för dem. Jag skulle då inte vilja göra någon ledsen bara för att jag har rätt att kalla dem vad jag vill. Varför, liksom?!
  • stresss
    Stinky skrev 2011-03-20 22:13:57 följande:
    Men om TS barn är den första siaten i deras familj, så kanske TS tycker att hon ska få upptäcka vem hon är och vilken personliget hon har utan att få tryckt i halsen att hon är en gulin, risplockare och gudvetvad precis hela tiden... Ts kanske inte tycker att det är utvecklande för dottern. Och att vräka ur sig en groda vid ett tillfälle kanske kan hända, men att medvetet fortsätta med sitt ovälkomna rasistiska skägmt tycker jag inte är försvarligt. 
  • satansunge

men herregud är det släktingar o sånt kan man ju ta det som ett skämt jag menar kom igen !! inte så man hade blivit sur om en svart kille kom och sa ååh vilken söt blek svenne ??

• Stinky
    stresss skrev 2011-03-20 23:13:49 följande:
    Men om TS barn är den första siaten i deras familj, så kanske TS tycker att hon ska få upptäcka vem hon är och vilken personliget hon har utan att få tryckt i halsen att hon är en gulin, risplockare och gudvetvad precis hela tiden... Ts kanske inte tycker att det är utvecklande för dottern. Och att vräka ur sig en groda vid ett tillfälle kanske kan hända, men att medvetet fortsätta med sitt ovälkomna rasistiska skägmt tycker jag inte är försvarligt. 
    Jag kan hålla med om att det finns inga ursäkter för att fortsätta retas om hon nu tar så otroligt illa upp av det. Men släktingar kan ju vara lite som de är och man kan inte ändra på dem, är lite av min erfarenhet.
  • Anonym
    satansunge skrev 2011-03-20 23:16:26 följande:
    men herregud är det släktingar o sånt kan man ju ta det som ett skämt jag menar kom igen !! inte så man hade blivit sur om en svart kille kom och sa ååh vilken söt blek svenne ??
    Ja, för det är ju samma sak...
    Förklara VAD är nyttan med att säga något om en familjemedlems barn som denna tar illa upp av? Skulle du själv kalla en väns barn för svarting och sedan skita i om personen tog illa upp? Om ja: varför?
  • Insatt
    satansunge skrev 2011-03-20 23:16:26 följande:
    Vad hade du tyckt om du fått ett handikappat barn och någon kallat det för ett sött litet mongobarn då? Tyckt att det var ok? Skulle inte tro det va!
  • Anonym
    Stinky skrev 2011-03-20 23:22:44 följande:
    Jag kan hålla med om att det finns inga ursäkter för att fortsätta retas om hon nu tar så otroligt illa upp av det. Men släktingar kan ju vara lite som de är och man kan inte ändra på dem, är lite av min erfarenhet.
    Alltså. jag vet inte vad du har för släktningar. Jag känner ingen som skulle kalla någon för svarting överhuvudtaget, gör folk det?! Eller viting heller, för den delen. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag själv skulle känna behov av att använda något av de orden. Men det är ju jag. Civiliserad Skrattande
  • krank

Du kan givetvis gotta dig i alla verklighetsfrånvarande inlägg här, men du har bäddat din egen säng och nu får du sova i den ... du har även skapat ditt barns framtid och nu får du bita i det sura äpplet.

• Anonym (annan svenska)

Hej , vi bodde i ett land som till stor del består av mörkhåriga korta och mycket pratglada invånare.
    Vi hade en mycket storväxt pojkbaby, som i all välmening blev kallad för viking och brottare. Vår ganska magra blåögda dotter gick under smeknamet Barbie, inte så roligt, men de menade inget illa.
    Ta ett snack med dina anhöriga om hur du upplever deras smeknamn på erat barn.

• Dorian Ertymexx
    krank skrev 2011-03-21 01:29:12 följande:

Du kan givetvis gotta dig i alla verklighetsfrånvarande inlägg här, men du har bäddat din egen säng och nu får du sova i den ... du har även skapat ditt barns framtid och nu får du bita i det sura äpplet.

Care to elaborate?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Shaun the sheep

Det var det stördaste jag läst idag. Och igår. På ganska länge, faktiskt.
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Stinky
    Anonym skrev 2011-03-21 00:48:51 följande:
    Alltså. jag vet inte vad du har för släktningar. Jag känner ingen som skulle kalla någon för svarting överhuvudtaget, gör folk det?! Eller viting heller, för den delen. Jag kan inte komma på ett enda tillfälle då jag själv skulle känna behov av att använda något av de orden. Men det är ju jag. Civiliserad Skrattande
    Mina släktingar är från de allra mörkaste skogarna i Finland, så de har inget folkvett.
  • Maggis

Vilket nyanserat och intelligent inlägg. Det känns alltid rimligt att skylla andras kassa uppförande på de livsval den som blir utsatt för det, gjort. Särsklit när det i det här fallet handlar om en 6-månaders bebis som förmodligen inte bäddat en enda säng ännu. Japp. Dagens smartaste, by far.
    //Maggis
  • Anonym
    Stinky skrev 2011-03-21 10:28:10 följande:
    Mina släktingar är från de allra mörkaste skogarna i Finland, så de har inget folkvett.
    Haha, det förklarar ju allt FlörtTungan ute
  • Anonym

TS, hur går det? Har du kommit nån vart med dina släktingar? 

Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,