• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Anonym (Iranier)
    Anonym (123) skrev 2011-03-18 12:07:21 följande:
    oftast är man ju både nazist och rasist riktat mot flertalet raser. men just nazismen är riktat mot judarna.

i tex iran är nazism inte helt ovanligt då en del hatar just judar. sedan hatar de ju amerikaner också i viss skala med det gör inte att de är just nazister. jag ser de som att dom är nazister som är rasistiska mot fler än judarna, men hade de endast hatat amerikaner hade jag ju inte kallat de för nazister. hänger du med?

man kan vara rasistisk i större skala även om man är nazism i grunden. men just nazismen är riktad mot judarna.
    Som du hittar på! Jag ÄR iranier och jag håller inte alls med om att vi hatar vare sig judar eller amerikaner. Det finns MÅNGA iranier i LA.
  • Anonym (Sjukt)

Till TS:

Din man gjorde helt rätt! Det var ett sjukt sätt och man kallar inte ett barn "guling" om man inte har rasistiska tendenser. Stå upp för din familj (man och barn)!

• Anonym
    Insatt skrev 2011-03-18 12:10:49 följande:
    Att snacka om risplockargener känns ju bara som en suck ifrån att snacka om bomullsplockargener.

Min kompis som är adopterad från Korea har mer än en gång fått höra att hon skulle ha knull- och kuksugargener p.g.a. prostitution i asien. Det är väl vad som väntar barn som får höra att de skulle ha gener för att plocka eller äta ris ifall man inte ser till att täppa till käften på idioter!
    Du är upprörd.
  • Seka
    Här och nu skrev 2011-03-18 10:22:21 följande:
    Så okunnig är ingen idag.
    Jo.
  • Seka
    Villimey skrev 2011-03-18 10:20:41 följande:
    Förutom det som har hänt nu uppfattar du dina släktingar som rasister? Om du inte gör det kanske dem "bara" är okunniga om vad ordet guling står för tycker att du ska ringa upp och berätta det för dem och att rasisistiska uttryck och prat inte är acceptabelt om dem vill fortsätta träffa er.

Jag hade också kört ut dem och lite tillSkrikandes
    Jag tror också att det är okunskap. Det är ingen ursäkt, men det kanske kan hjälpa er att förlåta era klantiga släktingar när den värsta ilskan lagt sig.

Jag är övertygad om att många mörkhyade barn fortfarande får höra att de har "rytmen i.." ni vet. Av såna som tror de säger något snällt...
  • Anonym (Sjukt)
    Seka skrev 2011-03-18 12:48:56 följande:
    Jo.
    Precis! Det finns många okunniga! Jag hade en kollega som konstant kallade asiater för gulingar och tyckte att om man inte byter namn till helsvenska namn så vill man inte integrera sig Förvånad varför hans egen son som hade flyttat till USA behållt sitt mycket svenska namn kunde han inte förklara med mer än "men det är ju ett normalt namn"!

• Seka
    Maggis skrev 2011-03-18 12:02:30 följande:
    Ett korkat skämt som tydligen pågått ett tag.
    Vilken normalt funtad människa som helst borde ju förstå det sårande i att regelmässigt kalla någons barn för ett negativt laddat ord. Det låter utan tvivel som att ts familj består av ett gäng socialt inkompetenta människor som nog kan må bra av en tydlig markering så de lär sig vad som är ok att säga och inte.

För min del så kan jag absolut förstå ts man. Blev själv kallad något mindre smickrande som rimmade på mitt efternamn när jag gick i skolan. Och nej, det var inget illa ment, utan lite "kul" men ordet ifråga var inte vidare positivt. Och det finns en gräns för hur mycket humor man ska behöva ha för att andra ska få fortsätta kläcka ur sig vad som helst med ursäkten att det är ett skämt. För det sårar. Ingen vill bli retad på rutinmässig bas. Och att pinpointa "skämtet" på en liten bebis är faktiskt ganska osmakligt dessutom.
    Att tro att såna fördomar är kopplade till social inkompetens är nog naivt. Man kan inte slå sig till ro och intala sig att det är någon form av miffon som går runt med de här föreställningarna, de finns överallt.
  • jeanette02

Förstår till fullo ts och hennes man. Man kan inte säga vad som helst och sedan hävda att man skämtar. Ibland är det så att folk faktiskt säger precis vad de egentligen tycker i "skämtsamma" toner. Då vågar de vara ärliga ungefär. Att kalla barnet för guling skulle jag aldrig ha accepterat, hoppas ts och familj kan prata med sina släktingar och få dem sluta upp med beteendet.

• Maggis
    Seka skrev 2011-03-18 13:08:15 följande:
    Att tro att såna fördomar är kopplade till social inkompetens är nog naivt. Man kan inte slå sig till ro och intala sig att det är någon form av miffon som går runt med de här föreställningarna, de finns överallt.
    Jag slår mig inte till ro ö h t. Varför tror du det?

Jag svarade mest utifrån hävdandet att det skulle vara på skämt och inget illa menat. Förstår man inte att ett sådant "skämt" kan såra så vill jag nog påstå att man lider av social inkompetens. Att det sedan kan finnas andra grundvalar till varför man kläcker ur sig liknande saker är knappast någon nyhet. Inte för mig, i alla fall. Eftersom jag lever i den verkligheten och har gjort i hela mitt liv.
    //Maggis
  • MammaMia88

Min dotters far är filippin...(ligger ju nära Thailand :) ) och jag hade samma problem i början och ibland händer det fortfarande att de kommer med vissa anspelningar på hennes utseende. Man får försöka att inte ta åt sig för mycket utan säga till att det inte uppskattas (snällt, men bestämt).

Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,