• Anonym

Min släkt kallar min dotter guling,

Vet inte vad som har hänt med min familj och släkt. Dom har börjat kalla min lilla dotter på 6 månader guling. När dom kommer hit så säger dom "hej lilla guling" osv. Hon har börjat äta vanlig mat till lunch och igår fick hon ris som hon älskar. Då säger min bror att det är ju självklart att hon älskar ris när det sitter i hennes risplockar gener. Så jävla elakt! Det värsta är att dom verkar mena det på nått gulligt sätt o inte själva fattar vad det är dom gör. Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad. Min bror ringde igår o sa att han inte menade nått illa. Jag skiter fullständigt i vad han och alla andra menar, man säger inte så!

Nu fick jag det ur mej också!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-18 18:21
    Jag har INTE sagt upp kontakten med min bror eller nån annan i släkten! Men Anledningen till att jag inte lägger nått värde i ursäkten är för att det händer gång på gång. "Hej lilla gulingunge!" "Din lilla risätare" "Tjingtjongtjejen" osv.. Jag tar inte det och det har jag förklarat för alla det berör.

Bättrar dom sej inte så kommer jag med glädje säga upp kontakten. Fan, folk får väl visa lite respekt, det är väl knappast för mycket begärt?! Sen om dom menar illa eller inte, skiter jag i. Det är klumpigt och onödigt av dom. Jag ber dom sluta, min man ber dom sluta men dom bara fortsätter

• Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,
  • Insatt
    Anonym (123) skrev 2011-03-18 12:07:21 följande:
    oftast är man ju både nazist och rasist riktat mot flertalet raser. men just nazismen är riktat mot judarna.

i tex iran är nazism inte helt ovanligt då en del hatar just judar. sedan hatar de ju amerikaner också i viss skala med det gör inte att de är just nazister. jag ser de som att dom är nazister som är rasistiska mot fler än judarna, men hade de endast hatat amerikaner hade jag ju inte kallat de för nazister. hänger du med?

man kan vara rasistisk i större skala även om man är nazism i grunden. men just nazismen är riktad mot judarna.
    Tänk att det ska vara så jävla svårt att bara säga "jo du hade rätt, jag tänkte nog lite fel där!"?
  • Insatt

Att snacka om risplockargener känns ju bara som en suck ifrån att snacka om bomullsplockargener.

Min kompis som är adopterad från Korea har mer än en gång fått höra att hon skulle ha knull- och kuksugargener p.g.a. prostitution i asien. Det är väl vad som väntar barn som får höra att de skulle ha gener för att plocka eller äta ris ifall man inte ser till att täppa till käften på idioter!

• Thalis
    Insatt skrev 2011-03-18 12:10:49 följande:
    Att snacka om risplockargener känns ju bara som en suck ifrån att snacka om bomullsplockargener.

Min kompis som är adopterad från Korea har mer än en gång fått höra att hon skulle ha knull- och kuksugargener p.g.a. prostitution i asien. Det är väl vad som väntar barn som får höra att de skulle ha gener för att plocka eller äta ris ifall man inte ser till att täppa till käften på idioter!
    Fyfan säger jag bara!!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-18 11:55:45 följande:
    För hennes man slängde ut familjen pga ett skämt!?
    Ts och hennes man tog det inte som ett skämt, alltså var det inte roligt!
    Anonym skrev 2011-03-18 12:01:11 följande:
    Min man (som är thailändare) blev skogstokig igår och bad dom gå hem, om inte frivilligt så kunde han hjällpa dom. Har aldrig nånsin sett honom så heligt förbannad

Låter det rätt och lugnt? Nej!
    Man måste kunna tåla oskyldiga skämt.
    Nej, man måste inte tåla rasistiska påhopp!
  • Maggis
    Insatt skrev 2011-03-18 12:10:49 följande:

!!!
    //Maggis
  • Anonym (123)
    Insatt skrev 2011-03-18 12:08:34 följande:
    Tänk att det ska vara så jävla svårt att bara säga "jo du hade rätt, jag tänkte nog lite fel där!"?
    varför skulle jag säga så när jag personligen inte tycker att du har det?
  • Anonym (är en "guling")

Tyckte det var absolut rätt att ni visade din familj att det inte var rätt även om det kanske låter drastiskt i mångas öron. Om man inte säger till redan nu när er dotter är liten...hur länge ska dom kalla henne guling?? Till hon går ut gymnasiet och fått lära sig att det är ett jättenegativt ord. 

Jag är själv adopterad från korea och har väl fått höra lite slagord, el "skämt"ord som nån i tråden anser. Inte jättemkt så jag blev mobbad men tillräckligt för att förstå att man är uteseendevis annorlunda. Och detta hoppas jag inte händer mina barn som är då 50% asiater.
    Mina klasskamrater var 99% snälla mot mig men döm om min förvåning när några killar efter 8 år i samma klass plötsligt säger "gå och plocka ris" och liknande till mig. Men jag var rätt rapp i käften så jag sa nog nåt tillbaka och killen som var den största skiten, ja han var ju inte så begåvad i skolan.

Nuförtiden om nån säger nåt, har varit nåt barn i skolan när man jobbat, så har dom mest sagt "jävla kines" men det berör mig inte då jag inte är från Kina..vilket jag också talar om och det har faktiskt varit mest utländska barn som har kallat namn.

I allafall, ordet guling är ju trots allt lika illa som neger, blatte och annat fina namn som existerar bland vissa 

• hervor

Det är inte OK att kalla vita för kränkande saker heller, men jag förstår inte vad det har med tråden att göra? Hon skriver ju att hennes man inte brukar använda sådana uttryck. Att andra thailändare eventuellt gör det, kan ju inte han hjälpa.

Mycket osmakligt och klumpigt av TS släktingar, för övrigt. 

Maggis skrev 2011-03-18 12:02:30 följande:
    Ett korkat skämt som tydligen pågått ett tag.
    Vilken normalt funtad människa som helst borde ju förstå det sårande i att regelmässigt kalla någons barn för ett negativt laddat ord. Det låter utan tvivel som att ts familj består av ett gäng socialt inkompetenta människor som nog kan må bra av en tydlig markering så de lär sig vad som är ok att säga och inte.

För min del så kan jag absolut förstå ts man. Blev själv kallad något mindre smickrande som rimmade på mitt efternamn när jag gick i skolan. Och nej, det var inget illa ment, utan lite "kul" men ordet ifråga var inte vidare positivt. Och det finns en gräns för hur mycket humor man ska behöva ha för att andra ska få fortsätta kläcka ur sig vad som helst med ursäkten att det är ett skämt. För det sårar. Ingen vill bli retad på rutinmässig bas. Och att pinpointa "skämtet" på en liten bebis är faktiskt ganska osmakligt dessutom.
    Bra sagt!!
    hervor skrev 2011-03-18 12:31:35 följande:
    Det är inte OK att kalla vita för kränkande saker heller, men jag förstår inte vad det har med tråden att göra? Hon skriver ju att hennes man inte brukar använda sådana uttryck. Att andra thailändare eventuellt gör det, kan ju inte han hjälpa.

Mycket osmakligt och klumpigt av TS släktingar, för övrigt. 
    Det är inte ok att kränka nån oavsett hudfärg
Svar på tråden Min släkt kallar min dotter guling,