• Mumman

Pergotime - börjar i april :)

ettplustack skrev 2011-05-01 09:55:34 följande:
    På mitt apotek hade de tabletterna, men gynekologen sa när han skrev ut dem att hoppas nu de har.
    Jag har oregelbunden mens som hoppar mellan 28 - 36 dagar, sen hade jag många symtom på pco så därför skrev han ut tabletterna. Jag ska testa i maj ju och då får vi se om jag har ägglossning :)
    Ja, okej. Får hoppas dom finns igen nu då, det är inte roligt när dom tar slut hela tiden.

Får hoppas pergon fungerar nu då :)
  • Mumman
    Flejsboden skrev 2011-05-02 09:36:41 följande:
    jag ska börja min första pergo kur imorgon =) fem dagar framåt.
    har också PCO. med mitt ex genomgick jag två behandlingar men inget hände.
    nu med min nuvarande man fick vi våran dotter på naturligväg men nu behöver vi lite hjälp på traven =)
    Spännande!!
    Åt du enkel kur då eller åt du starkare kurer när det inte hände något?
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-02 19:55:12 följande:
    Hej brudar, Har en fråga till er... Det verkar som att de flesta som får Primolut och Pergo har fått diagnosen PCO/PCOS. Jag har varit hos två olika gyn för att få second opinion. Ingen av dem kunde se tecken på PCO-äggstockar. Mitt problem är att min mens/ ägglossning inte vill komma tillbaka efter åratal av knaprande av minipiller. Det var 1,5 år sedan jag slutade med pillerna... Är det någon av er som känner igen er eller har hört andra som jag...? Är PCO alltid lika med "konstiga" äggstockar?
    Jag har PCO; men har även ätit p piller i 14 år, slutade med dom för 8 mån sen. Har endast haft mens en gång på dom månaderna av mig själv och vet inte om det beror på PCO:n eller om det beror på avslutandet av p piller knaprandet.
  • Mumman
    lovvan skrev 2011-05-02 21:17:23 följande:

Hej alla! Jag hänger på den här tråden. Skulle börjat med pergotime förra sommaren men fick skjuta upp det på grund av grava cellförändringar men nu är de borta och första kuren på väg att startas. Såå spännande.

Visst är det spännande!! :) Hade stora förhoppningar om pergo innan jag började, nu är jag på dag 13, men inget visar sig på äl testerna än, kanske för tidigt, vad vet jag. Ska göra VUL någon dag här tror jag om jag får någon tid hos gyn för att se om något hänt.

har du pco också eller?
  • Mumman
    lovvan skrev 2011-05-03 06:32:28 följande:
    Mumman - Japp pcos här också.

Vet ni om man måste göra vul på 12.e dagen som min gynekolog ville eller går det bra på 13? Har slutat med mina p-piller nu och inväntar mens men kommer den en dag för tidigt, som den gör ibland ) så infaller dag 12 på en söndag.
    Det behöver inte vara dag 12. Jag är inne på dag 14 nu och har fortfarande inte pallrat mig iväg för att göra VUL. Men det är klart har man blivit överstimulerad kan det ju vara bra att veta det tidigare ;)

Jag tror dock inte mina har fungerat alls, inga plus på ÄL stickorna, inte ens i närheten :(

Min gyn sa att jag inte ens behöver göra VUL vid enkel kur. Många som inte gör det.
  • Mumman
    maddosi skrev 2011-05-02 22:34:08 följande:
    enkelkur. 4.de försöket =)
    Fick du ägglossning alla gångerna? eftersom du åt enkelkur bara tänkte jag
  • Mumman

Var på VUL idag och gyn såg att slemhinnan var ca 10mm och hon hittade en äggblåsa på 22mm så jag hoppas verkligen att ägget släpper nu!!!! :)

Första gången med pergotime för mig enkel kur, är på dag 15 idag. Håller tummarna nu att det ska fungera!! :)

• Mumman

Någon som vet varför ÄL testerna visar negativt trots äggblåsa på 22mm??

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-05-06 10:41:21 följande:
    Kanske har äggblåsan inte spruckit och ägget släppt än? Beroende på hur länge sedan det var du tog VUL så kan det ju vara en sådan där tom äggblåsa som inte spricker ev? Ring och prata med din gynekolog och fråga. Lycka till!
    Ja, fast äl testerna ska väl visa positivt innan ägget släpper? Är väl det som är meningen med dessa tester så man kan pricka in rätt dag :)

Om det är min  vanliga otur så är det säkert som du säger en tom äggblåsa. Ser man det på VUL? Jag gjorde VUL i onsdags och då var blåsan 22mm och gyn sa inget om den var tom eller inte.
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-05-06 15:48:23 följande:
    Ja precis, ÄL-testerna visar postivit 24-48 timmar innan ägget släpper (vissa menar 12-48 timmar).

Nej vad jag vet kan man inte se detta på VUL, enligt min gynekolog kan man ha sådana, antingen är det en äggblåsa som har växt till på grund av pergon och då har den ett ägg i sig eller så kan det vara en äggblåsa som du haft väldigt länge och då är det troligt att den är "tom" dvs att den inte leder till någon ägglossning. Jag håller tummarna för att ÄL-testerna visar positivt inom kort. Vet inte vilka ÄL-tester du använder men ibland tycker jag det är svårt att avgöra om teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket så jag kör på  stickor tills jag misstänker att det är ÄL och då kollar jag med ett digitalt test bara för att slippa tolka streck hit och dit.
    Sist jag var hos gyn när jag inte hade tagit pergo trodde hon att ÄL var på gång, dock såg hon ingen blåsa större än den andra då och inget ägglossning eller mens kom.

Nu när jag ätit pergo såg hon denna stora blåsa. Ingen aning om ifall det är en gammal eller ny.

Jag använder mig utav testlagret, men just nu är strecket så svagt så det inte går att ta fel på dom :(
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)