• Mumman

Pergotime - börjar i april :)

JhjärtaK skrev 2011-06-22 21:25:03 följande:
    Vad tog de för prover för att se om du haft ÄL? Jag försökte få tid för ett blodprov sju dagar efter stegring på mina ÄL-test men min gyn sa att det inte gick att säga riktigt om man haft ÄL, eller om ägget varit av bra kvalitet men detta verkar ju inte vara riktigt sant eftersom så många här har tagit prov för att se om ÄL har skett.

min gyn litar inte heller på sådana blodprov så hon rådde mig till att inte göra något sådant = fick aldrig någon remiss till det för att göra ett sånt.

Alla gyn gör olika och det går inte att säga till 100% någonting som det verkar, endast om man blir gravid haha :)

• Mumman
    lojzans skrev 2011-06-22 08:40:56 följande:
    Har varit öm i magen ett par dagar. Är på dag 18 och fick positivt ÄL test, känns ju fantastiskt bara det! Blir en mysig midsommar:)
    Grattis! :) Fick också det på dag 18! verkar vara vanligt med lite senare äl med pergo
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-23 13:08:37 följande:
    Min gyn sa något liknande, att det inte egentligen skulle säga något för "jag blev ju inte gravid bara för att det var högt eller lågt", enligt honom så sa ett sådant blodprov ungefär lika mycket som ÄL-stickor och det kör jag ju med. Skönt att höra att fler gynekologer tycker samma sak, kände mig lite "ensam" där ett tag
    haha, ja man gör ju det :) tror bara att det är ens egna gyn som kommer med vissa påståenden, speciellt när man hör om motsatsen här på familjeliv. Äl stickor räcker långt. Och sen blir man antingen gravid eller får mens om äl har inträffat. Vilket man ju får veta 2 veckor senare i vilket fall som helst :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-25 06:18:07 följande:
    Har tagit första tabletten pergotime kur tre nu . Kan äl tester visa äl fast än att äggen är för små ?

äl testerna kan visa positivt fast det inte blir någon ägglossning. Alla symptom, hormoner osv kan vara där men ändå släpper inget ägg. Tyvärr visar testerna ändå positivt, så man kan inte riktigt veta om ett ägg faktiskt släpper -endast genom att 2 veckor senare endra bli gravid eller få mens. Frustrerande!

Dessutom om man har PCO som mig kan dom missvisa om man tar äl tester. Jag har massor med ggr fått positiva tester, men ingen ägglossning. Dessutom till och med varit till gyn som sagt att äl är på gång, testerna visat positivt, haft alla symptom men ingen ägglossning i alla fall.

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-25 16:35:34 följande:
    En fråga, om man får mens ca två veckor efter positivt ÄL-test, menas det då att ett ägg har släppt? Jag har nämligen alltid fått min mens 13 dagar efter positivt ÄL test men kanske säger det ingenting?

Då borde du haft ägglossning ja! Mensen kommer ju för att rensa ut gamla slemhinnan då det inte tagit sig, för att kroppen ska starta om med ett nytt försök nästa cykel! Jag har inga egna ägglossningar och inga egna menser heller.

Man kan däremot ha mens utan att något ägg lossnar, men det är mer ovanligt än vanligt.

• Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-25 19:47:19 följande:
    Men jag var och lämade prover som visade att jag hade haft en fin äl, kan blodproven visa att jag haft fin äl fast äggen inte släpper ?

Jag tror att blodproven är ganska så pålitliga, men däremot undrar jag vad det är dom proverna egentligen mäter? För om det är hormon mängden (precis som äl testerna) så blir jag lite fundersam.

• Mumman
    FruZäll skrev 2011-06-26 04:04:07 följande:
    jo jag vet.

men jag har ingen ÄL jag heller, därför jag äter pergo..
    Men enligt blodproverna så hade jag ingen ÄL denna månaden heller, så jävla surt att mensen helt plötsligt uteblir, vill bara den ska sätta igång nu så jag kan påbörja min andra kur

Jag skrev det till KhjärtjaJ :)

Du får inga tabletter för att sätta igång mensen också?

• Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-26 21:01:38 följande:
    Fick positivt ÄL-test idag, whii! Dag 19 vilket gör att min cykel blir 31 dagar Är så himla glad att pergo verkar ha kickat igång min ÄL, har som tidigast fått på dag 23 innan. Men jag har inte stora förhoppningar på att det skall ta sig ändå, även om man får ÄL så är ju chansen att bli gravid rätt så liten ändå. Men jag har köpt hem munkpeppar och tänkte testa det nästa cykel för att se om jag kan få ÄL själv i någorlunda normal tid (innan dag 20 enligt mig) nästa cykel utan pergo. Eller så testar vi att köra utan allt vad "hjälp" heter och då slipper jag ju dessutom att testa med ÄL-stickor vilket vore rätt så skönt att kunna skippa.
    Grattis!! Nu håller jag tummarna att det tar sig för dig, se till att mysa mycket nu! ;)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-26 06:23:42 följande:
    Ja precis :( Jag vet inte om jag ska försöka denna månad också och sen nästa månad när jag ska gå på kur 4 och sista kuren han skrev ut kanske jag kunde blivit undersökt :)
    Ja, okej. Vad är det för undersökning du vill göra då? Du kan ju alltid fråga din gyn angående proverna. Vad det är dom reagerar på osv, så du får en bättre överbklick till varför man gör dom och om dom med säkerhet visar att ett ägg faktiskt har släppt. Vore intressant att veta :)
  • Mumman
    FruZäll skrev 2011-06-27 02:50:14 följande:
    aha.. sorry..

Min läkare ska ringa i veckan får prata med honom om de då,
    Ja, gör det! Dom fungerar jättebra. Jag åt primolut nor för att sätta igång mens innan jag började med pergotime.
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)