• Mumman

Pergotime - börjar i april :)

Alvina01 skrev 2011-06-04 19:02:51 följande:

Hej!

Jag har nu i slutet av maj tagit pergo för första gången. Är idag på dag 14 efter min mens, är osäker¨på när jag ska börja kolla om jag har ÄL, är det någon som vet? Brukar ha en regelbunden mens med 37 dagar i mellan. Ska ta prover dag 21 men undrar om jag ska kolla själv innan?

MVH Louise

Det ska du göra nu, eller helst för några dagar sedan! :) Kolla gärna både morgon & kväll också så du inte missar stegringen :)

• Mumman
    FruZäll skrev 2011-06-08 08:14:26 följande:
    Äter ni pergo för att ni inte har ÄL eller är det ngn annan orsak?

För mig är det så att jag har ingen ÄL så jag fick dessa tabletter som jag hoppas innerligt att de fungerar=)
    Jag åt pergo pga ingen egen ägglossning (PCO)
  • Mumman
    FruZäll skrev 2011-06-08 20:17:29 följande:
    kan inte så mkt om PCO men jag vet bara att jag ej har ägglossningen, är det då PCO?
    Kanske ska googla lite om de,

Jag ska äta pergo under sommaren för våran läkare på IVF skulle jobba hela sommaren=)

Men denna månaden ska jag ej göra Ultraljud för de hade ingen tid för mig då, känns ju lite sådär men.

Fick precis reda på att efter ,man haft ÄL kan man få värsta biverkningarna, är nog det jag har nu då.
    hugg i livmodern och vattniga flytningar, känns typ som jag kissar på mig ,sorry om de blev äckligt.

Men är första gången jag äter dessa så man undrar ju lite:P

Det behöver inte vara PCO. Har du gjort vul brukar det synas på det att man har såkallade pco äggstockar. dvs många äggblåsor som sällan/aldrig mognar. dessutom brukar man ha väldigt oregelbunden mens med upp till flera månader emellan.

Skönt att du kan äta under sommaren! Verkligen inte alla som kan det då dom flesta kliniker brukar vara sommarstängda. Ultraljud är inget måste vid enkel kul, men är ju en fördel om man vill se om någon blåsa mognat eller inte. jag skulle inte göra ultraljud i början heller, men gjorde det i alla fall :)

• Mumman
    Cincy skrev 2011-06-09 12:20:02 följande:
    Ultraljud bör egentligen göras vid alla Pergokurer. Läkare får nu kritik för att inte VUL görs rutinmässigt.

På enkelkur har jag både fått 1 blåsa, 3 och så 1 igen, så visst kan man bli överstimulerad på bara en enkelkur.

www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/01/31/lakar.../
    Länk till artikeln om läkarkritiken.
    Därav tjatade jag mig till ett VUL, men det är tyvärr inte ett måste. Bra att det börjar uppmärksammas
  • Mumman
    USB skrev 2011-06-15 08:23:26 följande:
    Får man alltid utslag på stickorna vid äl? Har PCO och när jag tänker efter så har jag bara fått utslag på stickorna en gång i hela mitt liv. Har testat varenda dag men ej fått någon glad gubbe.
    När man har PCO kan tyvärr äl tester missvisa och det går inte alltid att lita på dom. Testade också varje dag, fick positiva tester -MEN aldrig någon ägglossning ändå. Så dom kan visa fel åt det hållet också.
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-15 19:03:04 följande:
    Mina bröst gör väldigt ont men det är nog mensen som är på g (måndag) testade med äl test för skojs skull och net var väldigt neg om man hade varit gravid hade man väl kunnat se det på äl testet vid detta laget eller `?

Ta ett grav test istället :)

• Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-16 06:24:53 följande:
    Jo men jag väntar till på måndag med det. Har absolut inga andra symptom och vill inte bli för besviken om mensen kommer :=)
    Spännande! Symptomen behöver du inte bry dig om, låååångt ifrån alla som har det. Hade inga alls när jag plussade så det behöver man inte hänga upp sig på :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-06-20 06:24:18 följande:

Jag tog ett grav test i går som var negativt. på söndagen (som igår) brukar jag alltid få rosa flytningar som visar att mensen är på väg men det fick jag inte igår så vi får se om mensen kommer i dag.

Jag har varit väldigt gråtig de senaste dagarna men annars inget speciellt.

Jag hade äl för 14 dagar sedan och vet detta med säkerhet och mensen ska väl komma 14 dagar efter äl eller ?

Det brukar vanligtvis vara att mensen kommer 14 dagar efter äl, men det kan även variera några dagar då det är svårt att veta exakt vilken dag ägget faktiskt släppte.
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-21 09:40:02 följande:
    Ni som har fått ÄL av pergo, vilken dag har ni fått stegring på ÄL-testen? Har ni fått ÄL-flytningar några dagar innan ni fått utslag? Några andra symptom innan LH-stegringen? Börjar misströsta att pergo kommer att fungera för mig, är på dag 14 idag och ännu ingen stegring på ÄL-testerna
    Jag fick positivt äl test på dag 18. Lite flytningar några dagar innan. Äl brukar kunna bli något senare då man tar pergo, så än är det absolut inte för sent för dig! :)
  • Mumman
    JhjärtaK skrev 2011-06-21 11:28:41 följande:
    Åh tack för hoppet! Det behövdes kände jag En vän fick precis barn och när man såg bilden på den lilla underbara flickan blev man ju inte så lite avis kan jag säga

Tänk vad underbart det hade varit om det tog sig den här gången och man kunde se två fina streck på gravtestet, åh vad jag längtar tills dess!

Håller tummarna FruZäll för att du har ett litet växande liv där inne! När skall du testa?

jo, man blir verkligen avis på alla andra som får sina bäbisar. det går inte att förneka :) men nångång är det vår tur också, så är det bara! :)

Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)