• Mumman

Pergotime - börjar i april :)

Cincy skrev 2011-05-10 08:37:07 följande:
    Hmm 72 h, har jag läst.
    Ja vi får se.
    Måste ha levat länge om du lyckades bli gravid trots att du hade sex på dag  12 :)

Har läst här på FL, så ingen aning om det stämmer!
  • Mumman
    mörlin skrev 2011-05-10 21:17:50 följande:
    Min gyn sa att dom kan leva upp till 6 dygn.. Därav sexfurbud mellan dag 5 då jag ska börja äta pergo tills minst dag 12 och vul.. Någon som vet om man kan"döda" ägg om de e för många som växer samtidigt? Nu har jag bara 2 dagar kvar på primolut sen invänta mens till helgen å sen ska jag äntligen få börja med min första kus pergotime.. Hopas vekligen jag får äl på enkelkur!
    Håller tummarna att pergotime ska fungera!!! :)
  • Mumman
    Cincy skrev 2011-05-11 06:50:11 följande:
    Svagare plus idag och har en molvärk i sidan som jag haft i en två veckor nu. Får se, det blir kanske inget. 
    Håll oss uppdaterade :)
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-11 20:05:37 följande:
    Så kul att höra att Pergo har funkat på många av er. Ska ta mitt sista piller imorgon. Har inte haft några biverkningar alls... Jag inbillar mig att det är dåligt tecken :( Tror jag hade mått bättre om jag hade haft typ känningar i äggstockarna eller nåt... Knäppt? Ni som fick ägglossning, hur kändes det under kuren? På vilken dag har ni fått ÄL?
    Jag fick inte heller några biverkningar alls utav pergon, kände inte av någonting alls medans jag åt tabletterna, men fick i alla fall en stor fin blåsa som växte till sig :) Vet inte än resultatet, då jag inte är inne på BIM än.

Fick ÄL på dag 18 eller 19 tror jag, var på VUL dag 15 fick positivt äl test dag 18
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-15 21:10:47 följande:

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag upplever att jag mår pytte pytte illa lite då och då. . . Det kommer och går och är så lite att jag inte märker det om jag inte tänker på det så ja jag vet inte om jag inbillar mig . . . Jag har även börjat bli öm på min högra bröstvårta men det har jag varit flera månader innan mens så vi får se om mensen komemr nästa helg . . .

I morgon ska jag lämna blodprov för att se om jag haft äl, fast det har jag ju haft :)

Spännande!! Får hoppas proverna visar på att ÄL har skett! :) Men det tror jag säkert!
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-16 19:47:40 följande:
    Hej girls, Själv är jag inne på dag 13 och har ÄL-testat mig i tre dagar nu... Ännu inga tecken :( Min gyn nämnde inget om UL så jag har inte heller varit på en sådan undersökning, har alltså ingen aning om jag har ngt ägg som växt till sig. Får bara hoppas och sen ta blodprov på dag ca 21... Denna hemska ovissheten. Som någon annan nämnde ovan, dagarna går så långsamt. Det är så plågsamt att inte veta om Pergokuren har funkat eller inte... Vill inte offra en cykel till för att testa :( Börjar undra om jag är onormalt orolig...?
    Det kommer! Jag var lika orolig som dig, men sedan på dag 18 visade äl testet positivt. Man kan få något senare ägglossning utav pergotime. Så fortsätt att testa!

Fick även rådet utav min gyn att testa både morgon och kväll så man inte missar stegringen :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-17 09:06:03 följande:
    Nu har jag fått ryggskott :(
    på söndag är det 14 dagar sedan jag hade ägglossning så frågan är ju om mensen alltid kommer 14 dagar efter äl eller om det kan vara flera dagar imellan ?
    Jag tror det kan variera lite hur många dagar det är emellan, men det brukar vara ca 14 dagar mellan äl och mens. Däremot kan tiden mellan mens och äl variera desto mer :)
  • Mumman
    lojzans skrev 2011-05-17 15:03:53 följande:
    Hej på er! Ja det här med dagar hit och dit är snurrigt och det verkar vara så olika för alla. Jag gjorde vul på dag 12 - ingen tillväxt. Nytt vul idag på cd 19 och har ett ägg på 13 mm så hoppas nu! När jag blev gravid med sonen hade jag ägglossning på dag 25. Inget sexförbud längre nu då:)
    Håller tummarna att det ska växa till sig ännu mer! :) Verkar vara vanligt med sen ägglossning med pergotime.
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-17 20:23:21 följande:
    Dag 14 idag och fortfarande inget utslag på ÄL-testet. Ringde min gyn idag och tjatade till mig en tid för VUL (vad står V:et för). Ska dit imorgon :) Att man ska behöva slåss för sin existens, typ... Tror säkert att internetboomen och olika diskussionsforum har gjort oss patienter mer krävande. Jag har i alla fall en massa konstiga teorier om min kropp och det utan ngn läkarexamen ;) Efter VUL imorgon vet jag i alla fall om det är värt att fortsätta ÄL-testa el inte. Frågan är sen vad som händer om det konstateras att enkelkur inte funkar på mig? Måste mensen provoceras fram igen? Började ju min Primolutkur på dag 16. Fattar inte... Om jag nu inte får ÄL så får jag ju ingen mens och om man inte tar reda på detta så går ju typ ännu en cykel till spillo... När hade gyn tänkt att jag skulle börja med nästa Primolut/ Pergo? Vad blir "steg 2"? Usch, tror jag håller på att flippa ur helt!
    V:et står för vaginalt. Dvs Vaginalt ultraljud :)
    Du behöver inte känna dig stressad över att ingen sticka har gett positivt än. Jag var på VUL på dag 15 och inte förrän på dag 18 fick jag positivt på äl stickorna.
    Fick också tjata mig till ett VUL då hon inte tänkt göra det annars. Man vill ju gärna veta hur allt ser ut och om det fungerat eller inte.
    Om enkelkuren inte har fungerat kommer du troligtvis få äta tabletter för att få mens igen, dom kan man börja med när som helst det behöver inte vara en speciell dag i cykeln (speciellt inte om man har oregelbundna cykler). Och så kanske du får ta högre dos nästa gång med pergotime.
    Lycka till och berätta hur det gick sen!! :)
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-18 14:17:12 följande:
    Tack Mumman, har länge undrat vad V:et står för... :)

Var hos min gyn vid lunchtid och fick en VUL-undersökning. Är inne på cd 15 och fortfarande ingen glad gubbe på ÄL-testet. Han kunde se två ägg (18 & 22 mm) och trodde nog att jag skulle få ägglossning inom 2-3 dagar! Min slemhinna är 3-skiktat vilket innebär att det förbereder sig för att ta emot ett ägg. Blev så glad så jag nästan började gråta framför gyn. Jag ursäktade mig för min instabilitet och tackade honom. Tur att han var så förstående och förklarade för mig att min reaktion är väldigt normal för en kvinna som har bebislängtan.

Nu kan jag i alla fall sluta oroa mig för att Pergo inte funkar på mig. Nu är det väl upp till min kropp igen att släppa iväg äggen... och så vidare... Hittar säkert på något annat att oroa mig för. Känner inte igen mig själv. Brukar vara ganska lugn och cool i de flesta situationer. Nu är jag hur moody och irrationell som helst! Tur att FL finns så jag får ventilera lite. Tack alla tjejer för att ni orkar läsa och bry er om mina nojjor ;)

Nu ska här nuppas varannan dag och drömmen om trillingar får jag lägga lite åt sidan... får satsa på tvillingar den här cykeln:)

KRAMAR!!!
    Härligt att höra! :) Min blåsa var också på 22mm när jag gjorde VUL och fick positivt ÄL test 3 dagar efter det, så kan nog mycket väl stämma att det är om 2-3 dagar du kommer få ägglossning :)

Kul att höra att pergon verkar fungera!
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)