Chicky01 skrev 2011-05-17 20:23:21 följande:
Dag 14 idag och fortfarande inget utslag på ÄL-testet. Ringde min gyn idag och tjatade till mig en tid för VUL (vad står V:et för). Ska dit imorgon :) Att man ska behöva slåss för sin existens, typ... Tror säkert att internetboomen och olika diskussionsforum har gjort oss patienter mer krävande. Jag har i alla fall en massa konstiga teorier om min kropp och det utan ngn läkarexamen ;) Efter VUL imorgon vet jag i alla fall om det är värt att fortsätta ÄL-testa el inte. Frågan är sen vad som händer om det konstateras att enkelkur inte funkar på mig? Måste mensen provoceras fram igen? Började ju min Primolutkur på dag 16. Fattar inte... Om jag nu inte får ÄL så får jag ju ingen mens och om man inte tar reda på detta så går ju typ ännu en cykel till spillo... När hade gyn tänkt att jag skulle börja med nästa Primolut/ Pergo? Vad blir "steg 2"? Usch, tror jag håller på att flippa ur helt!
V:et står för vaginalt. Dvs Vaginalt ultraljud :)
Du behöver inte känna dig stressad över att ingen sticka har gett positivt än. Jag var på VUL på dag 15 och inte förrän på dag 18 fick jag positivt på äl stickorna.
Fick också tjata mig till ett VUL då hon inte tänkt göra det annars. Man vill ju gärna veta hur allt ser ut och om det fungerat eller inte.
Om enkelkuren inte har fungerat kommer du troligtvis få äta tabletter för att få mens igen, dom kan man börja med när som helst det behöver inte vara en speciell dag i cykeln (speciellt inte om man har oregelbundna cykler). Och så kanske du får ta högre dos nästa gång med pergotime.
Lycka till och berätta hur det gick sen!! :)