• Mumman

Pergotime - börjar i april :)

ettplustack skrev 2011-05-22 09:23:17 följande:
    Tyvärr så har jag fått brunaktiga flytningar i dag så det är mensen som är på intågande. Men nu hade jag en regelbunden cykel på 28 dagar och det är ju inte fy skam :) Så från och med fredag börjar jag med en ny pergo kur och då ska vi endast ha sex varannan dag i stället för varje och så får vi hoppas på bättre resultat då :)

Vet ni om man kan äta typ nattljusolja samtidigt som pergotime ?
    Ja, men då är det ju ett tecken på att du hade äl och att ett ägg faktiskt släppte. Annars hade ju inte mensen kommit heller.
    Ska du ta enkelkur nästa gång också? Jag tror absolut inte att man ska ha sex för ofta, samtidigt som man bör ha det ofta runt äl tider för att inte missa något.
    har din kille kollat sperma prov osv?
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-22 21:38:29 följande:
    Mensen har inte kommit igång ordentligt men det gör den nog i morgon så var det förra mensen.
    Ja det är ju skönt att det verkar fungera så det blir enkelkur nästa gång också.
    Denna dag har varit tung, man vill ju så mycket, många tårar :(
    Min kille ska skickas iväg när jag ätit pergotime 4 kurer om jag inte bluvit gravid då.

Är det någon som vet om man måste ha ett bmi på under 30 i skåne för att få hjälp med utredning ?
    För mig är det 19 kg jag måste ner i så fall :(
    Ja, okej. Jag tror det är bättre att äta så lite medicin som möjligt och då känns det ju skönt att veta att enkelkur fungerar.
    Konstigt att han inte fått göra prov ifrån början. Det fick min sambo innan vi ens fick pergotime utskrivet.
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-23 21:56:06 följande:
    Mumman & Babystar, Min kille fick oxå göra spermaanalys innan Pergo. Vi fick göra alla prover så min gyn kunde remissa oss till Fertilitetskliniken på Karolinska på en gång. Har stått i kö i en månad nu. Om vi vill får vi åberopa vårdgarantin och få hjälp senast inom 3 månader. Då kan vi dock hamna lite var som helst i landet. Vill testa Pergo först och under tiden står vi i kö till kliniken i Huddinge. Först tyckte jag att det var tidskrävande och förstod inte varför jag inte kunde få ÄL-hjälp på en gång. Men nu tycker jag att det känns tryggt att vi kommit så långt i processen... Babystar, har du fått svar på din fråga ang. BMI i samband m utredning i Skåne? Tror inte det finns ngn gräns för utredning men däremot för IVF (BMI 30). Så är det i Sthlm i alla fall.
    Jo, min kille fick också lämna prover. Är ju en förutsättning att faktiskt spermierna är av bra kvalité annars är det liksom ingen idé med pergotime heller :)
  • Mumman
    TigerRambo skrev 2011-05-24 13:17:46 följande:
    jag är på cd 7, har ätit 3 av mina pergotabletter. Inte känt av någonting än tycker jag.. Då känns det som att det inte funkar.. men har ju 2 tabletter kvar denna omgång så det kommer väl kanske.

Grattis Mumman!! Så roligt :D
    Du ska väl inte känna av någon än :) du har ju 2 tabletter kvar och äl kommer ju inte när man tar tabletterna utan senare :) så du ska se att det kommer gå bra! Jag hade inga biverkningar och kände ingenting medan jag åt tabletterna heller.

TACK! :)
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-24 12:51:57 följande:
    Jag vet inte varför sambon inte fick lämna prover. Jag sökte egentligen för menssmärtor när jag gick till gyn som då konstaterade pco och att jag kunde få börja med pergotime. Nu har jag haft äl med pergotime och menssmärtorna som annars har börjat ca 10 dagar innan mens kom bara samma dag denna gång så för mig har det hjälpt. Gyn sa även att om det inte händer något på dessa 4 kurer så får han skicka oss vidare till utredning. För att utreda sambon.
    Jag kan ju inte hjälpa att min gyn valde att göra så, jag upplever att jag fick en ärlig chans och är tacksam för den. Skulle det sen inte gå så blir vi ju ivägskickade.
    okej. ja alla gyn gör säkert på olika sätt. jag tycker dock det var skönt att veta att det inte är något fel på sambon också, så man vet att när man väl får äl finns det bra spermier som kan befrukta :)

Håller alla tummar jag kan för att det ska gå bra nästa gång för dig!! :) Du börjar på nästa kur snart va?
  • Mumman
    ettplustack skrev 2011-05-25 07:16:20 följande:
    Ja jag börjar på fredag :)
    Då håller jag alla tummar jag ´kan!!! :)
  • Mumman
    Chicky01 skrev 2011-05-31 22:45:03 följande:
    Lovvan, funderade på en grej i samband med din sena ÄL... Du är inte gravid då? Är det inte så att gravidhormoner kan ge utslag på ägglossningstesterna? Bara en tanke ;)
    Så kan det vara! Jag fick positiva äl tester innan jag ens testade med gravtest som också visade + samma dag sen när jag testade.
  • Mumman
    lovvan skrev 2011-06-01 18:41:29 följande:
    Mumman och Chicky01 - Hade samma tanke som er men idag visade äl-testet negativt igen. Dock fortfarande andra äl-symptom kvar.
    OKej, kanske var det äl då :)
  • Mumman
    USB skrev 2011-06-02 10:16:25 följande:
    Känner ni nåt i magen av pergon? Jag är på cd 13 och på dag 11 och 12 hade jag jätteont i vänster äggstock men idag känner jag ingenting. Ska på VUL imorgon. Tog test imorse men det visade inte på någon äl. Läkaren sa att äl brukar ske runt cd 17. Idag känner jag mig uppblåst i nedre delen av magen. Detta är min första pergokur så jag har ingen aning om vad som är normalt att känna.
    Jag kände av ägglossningen, men inte så tidigt som du. Jag fick äl på dag 18 och fick då molvärk och flytningar. Hoppas det går bra på ditt VUL! :)
  • Mumman
    USB skrev 2011-06-03 19:47:29 följande:
    Det gick inge vidare idag.....För det första så hittade han inte min högra äggstock och det gjorde inte läkaren sist heller. Han frågade idag om jag hade opererat bort den men det har jag inte. Den största blåsan han såg var 12mm och det var för litet sa han för de skulle vara lika stora som den cykeldagen man är på, så mina skulle vara 14. Nästa gång ska jag äta dubbel kur. Det konstiga är att jag idag har börjat få rikligare flytningar så jag vet inte vad jag ska tro....Jag frågade om de inte kunde växa på sig men det trodde han inte. Mina cykler brukar vara 30-32 dagar så jag hoppas ju bara att det var för tidigt att mäta idag. Nåja det var första gången med pergo så man får väl inte ha för stora förhoppningar....
    Konstigt att dom inte hittar äggstocken. Är det inget du ska kolla upp närmare?

Det kan ju tänkas vara så att du får äl senare, finns ju inget bestämt datum när det ska ske och med pergotime kan ägglossningen komma senare än vanligt, så testa med äl stickor och se vad som händer :)
    Annars får jag hålla tummarna att dubbel kuren ska fungera bättre för dig :)
Svar på tråden Pergotime - börjar i april :)