• Topdog

Vi som tar Fragmin/Innohep

Jag tänkte att det vore bra med en tråd för oss som tar blodförtunnande sprutor under graviditeten. Här kan vi ställa frågor, vertilera oro och funderingar vi har kring graviditeten, sprutorna och förlossningen.

Vi som tar blodförtunnande spruto under graviditeten:

TOPDOG, BF 31 oktober, tar Fragmin pga upprepade missfall där bebisarna dött i vecka 13+

• Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep
  • Lindsey Egot the only one

Hur ofta tar ni koagulationsprover?

• Lillstoran
    Hjärtefröjd skrev 2013-02-06 11:19:14 följande:
    Jag tar Fragmin under hela graviditeten, men tror inte jag ska fortsätta efter förlossningen som många verkar göra...

Hoppsann! Talade med någon annan som också gick hos Anette Sjösten i den tråd jag är med i, hon hade fått till v. 20 sedan behövdes det inte mer, så det varierar tydligen väldigt.
  • Hjärtefröjd
    Lillstoran skrev 2013-02-06 12:03:15 följande:

Hoppsann! Talade med någon annan som också gick hos Anette Sjösten i den tråd jag är med i, hon hade fått till v. 20 sedan behövdes det inte mer, så det varierar tydligen väldigt.
    Ja, jag fick också bara till vecka 20 av henne, men sen ordinerade min läkare i Aten Fragmin/Klexane till BF, så då kör jag på det.
  • Hjärtefröjd
    LindaEfraim skrev 2013-02-06 12:02:09 följande:
    Hur ofta tar ni koagulationsprover?
    Jag har gjort det två gånger, en gång i vecka 8-9 och en i vecka 34.
  • Hjärtefröjd
    Lillstoran skrev 2013-02-06 12:03:15 följande:

Konstigt att hon resonerar så egentligen, blodproppar i moderkakan kan man ju få ända fram till BF.
  • Lindsey Egot the only one

Det beror väl på vad man har för problematik. Jag skulle få ta det hela graviditeten plus tre månader efteråt pga att jag har haft proppar i ovarier venerna.

• Amme1

Jag ska ta fragmin till Bf och sex veckor efter, pga propp i bäckenet vid förra graviditeten. Risken att få en propp finns efter förlossningen också har jag förstått. Kanske är olika beroende på varför man tar blodförtunnande. Ni som har stödstrumor, hur länge har era läkare sagt att ni ska använda dem?

• Lillstoran
    Hjärtefröjd skrev 2013-02-06 12:21:40 följande:
    Ja, jag fick också bara till vecka 20 av henne, men sen ordinerade min läkare i Aten Fragmin/Klexane till BF, så då kör jag på det.

Fast då måste man ju hitta en annan läkare i Stockholm som kan tänka sig fortsätta skriva ut Fragmin. Vad är skillnaden om man lägger av vid v. 20 - skulle risken öka för att få ett missfall när man kommit så långt in i graviditeten?

Har du fått barn ännu ? Hur går det ? Jag fick en dotter den 15 januari 2013 genom planerat kejsarsnitt på Karolinska Sjukhuset. 
  • MissMaran

Jag ska ta fragmin morgon och kväll hela graviditeten och 6 veckor efter pga propp i lungan 2010 och propp i benet under tidigare graviditet 2011. Sen blir det waran i 6 månader.
    Använder inte stödstrumpor fast det kanske vore bra, och då hela graviditeten och sen när jag ska sitta stilla längre stunder. 

• Kärt barn har många namn

Grattis Sweetbird! Måste kännas härligt att vara klar o i mål.

Jag tar Fragmin från plus till 6 v efter BF. Koagulations prov i v7 endast...

BF om tre dagar... O tar sprutan varje kväll o hoppas på att det inte ska starta. Vad fick ni för direktiv? Halva? Inget?
    Jag är bara tillsagd att ringa fl när jag fått värkar...hmm...

Svar på tråden Vi som tar Fragmin/Innohep