• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Queenie70

Tja vad ska man säga, att bjuda nåt till sina gäster om man vet att de inte äter, vare sig det är fläsk eller oxfilé är verkligen lågklassigt och pinsamt. Gästerna dör nog inte nej, men jag skulle nog dö av skam om jag gjorde nåt sånt.

• Majbaby2011

Vilken larvig tråd. Visa lite respekt för tusan.
    Jag ska ha en bjudning snart med en vegatarian, ett par gravida, en glutenintolerant, en laktosintolerant och en som inte tål paprika. Det är bara att anpassa sig till sina gäster!

• Mrs N

Hoppas dom kom på dig om du bjöd på fläsk. Fy fan vad respektlöst!!

• kaffe

Ts, om du var i Kina och blev borbjuden på middag och blev lurad att äta hund, som ju faktist räknas som en delikatess där. Skulle du tycka att det var ok? 

• EmmaOh
    ball of yarn skrev 2011-04-02 09:49:50 följande:
    Hoppas verkligen att detta är ett aprilskämt!! Annars verkligen respektlöst!!
    Min första tanke också. Det måste ju vara ett aprilskämt.
    Varför ens bjuda hem någon man har så lite respekt för annars?  
  • JessiWill
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:37:08 följande:
    Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.
  • Koppe

Jag som allergisk MOT allt som lever i vatten. Nötter, all frukt och pälsdjur. Blir jag bjuden på middag så äter jag det som bjuds. Finns ju knäckebröd i värsta fall. Jag ber inte heller folk sanera sina hem för pälsdjurs mjällen eller stänga in sina husdjur i något annat rum. Jag försöker leva som vanlig människa med mina allergier. Jag gillar inte all mat för jag hade mer allergier när jag var liten. Jag avstår från maten om jag inte kan äta.

• carbe

Men om du frågat om det är skaldjur i maten och personen svarar medvetet nej, så är det väl inte schysst? Eller?

• Sjömamma

Äsch, vilket tråkigt skämt...tydligt försök att provocera. Visserligen brukar mycket som skrivs på detta forum låta helt osannolikt men det här är helt uppenbarligen påhittat.

Men tydligen lyckades du för du har ju fått 14 sidor med svar, inklusive mitt Skrattande

• Teyla Emmagan

Eh, naturligtvis ska du ringa och säga det till personen. Du kan alltid skyllda på att det blivit ett missförstånd mellan dig och din fru.

Och ja, man känner skillnad på fläskkött och nötkött, om man inte är en idiot.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?