• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Teyla Emmagan
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 22:06:50 följande:
    Jaha, så grisar är "orena". Märkligt argument. Tror du att man äter leran? Svin är faktiskt ett av de RENASTE djuren man kan äta. De urinerar tex inte där de äter, som kor gör. Kor får i sig både det ena och det andra, bland annat ett antal kilo daggmaskar när de betar.

Fiskar äter det mesta, du vet inte vad fisken du äter har ätit. Kan vara både avföring och kadaver.

Fågel samma sak, bl a kyckling äter avföring (inte med mening, men det kommer på köpet när de äter tillsammans på liten yta).

Dina argument lyser av okunnighet.

Att man inte tycker att det är gott kan jag köpa. Men då ska man isåfall SMAKA av min frus goda gryta först, inte komma och döma ut saker på förhand.
    Man behöver inte smaka på din frus gryta, för att veta att man inte tycker om griskött. Det smakar alltid griskött.
  • woopie

oavsett om det är TS är ett skämt så visar alla inlägg att det finns människor med vett på FL ;)

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • cherrycupecake83

"Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag."= ts.

tänkte är detta är tråd for real?
    eller är det är ett stort skämt?

jag har flera kompisar som är muslimer och dem ggr de har fått i sig fläskkött och på ett eller annat sätt fått reda på de ju egentligen brutit mot sin religion med allah. Det händer säkert väldigt ofta men om vet om detta och så vid en bjudning är det väl bara för er att frysa in fläskköttet och ta det nästa helg och köpa nötkött.
    Du kan ju försöka tänka dig in i hans/hennes situation om du hade en religös åskådning eller kanske rent av var allergisk mot något och någon sa till dig "han är superduper allergisk mot hasselnötter" det är hasselnötter i receptet och utan nötterna smakar inte tårtan något" äsch han känner säkert inte det, jag menar det är ju snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag, han får väl stå över då... eller?".

Tycker det är fruktansvärt respektlöst att bortse från detta...

• Tomtefar

Bjuds det på mat så får man väl äta det som serveras eller strunta i att äta.

• Popov

Du tror att dom skojade att de är muslimer eller vad då?
    April, april

För dom är fläsk kanske som att äta mask
    Tänk om du åt en gryta och sen sa någon att det är maskar
    Det är inte direkt så att man känner skillnaden, kanske du tänker då?
    Kött som kött?
    Inte det?

Tänk om någon bjöd dig på det vidrigaste du visste. Och äta det av ren tacksamhet
    Det är inte direkt så att man dör av det, kanske du tänker då?
    Det är ju snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag?
    Nähä Inte det?

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • MadHatter
    Tomtefar skrev 2011-04-02 12:31:29 följande:
    Bjuds det på mat så får man väl äta det som serveras eller strunta i att äta.
    För det krävs det ju att man vet om vad som sereveras. TS ljög ju när gästen frågade.
  • Enensammamma

Ni verkar ju inte kloka. Snacka om respektlöst att göra så! Hoppas att dom inser att ni inte är riktiga vänner. FY FAN!

• Tomtefar
    MadHatter skrev 2011-04-02 13:21:04 följande:
    För det krävs det ju att man vet om vad som sereveras. TS ljög ju när gästen frågade.
    Själv har jag ingen aning vad slags djur dom serverar på diverse suspekta kebabställen runt om i världen, det får bli en överraskning helt enkelt. Är helt övertygad att jag någon gång ätit något annat form av djur än det som serverades. Det man inte vet tar man inte skada av. Är man känslig får man ta med egen mat i så fall.
  • Tomtefar
    Popov skrev 2011-04-02 12:34:17 följande:
    Du tror att dom skojade att de är muslimer eller vad då?
    April, april

För dom är fläsk kanske som att äta mask
    Tänk om du åt en gryta och sen sa någon att det är maskar
    Det är inte direkt så att man känner skillnaden, kanske du tänker då?
    Kött som kött?
    Inte det?

Tänk om någon bjöd dig på det vidrigaste du visste. Och äta det av ren tacksamhet
    Det är inte direkt så att man dör av det, kanske du tänker då?
    Det är ju snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag?
    Nähä Inte det?
    Värst vad du överreagerar, muslimen överlevde och behövde inte ringa ambulans. Varför skrika i panik? Dessutom är det ju en del av mångkulturen att folk får ta del av varandras kulturer. De får ta del av våran kultur i Sverige. Glad Här äter vi gris, välkommen till bordet.
  • PetraD

tycker det är oförskämt att bjuda på fläsk om man vet att någon inte äter det. är ju inget de kräver eftersom du visste om det innan...
    skillnad i smak är det absolut
    (endast läst ts)

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?