• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Sarah f
    mosterYster skrev 2011-04-05 17:14:28 följande:
    Jag blir så trött på såna här kommentarer. Vaddå "griskött är sjukt onyttigt"? Exakt vad är så onyttigt? Skär du bort det synliga fettet, innehåller griskött mindre fett än keso. Vad är så "sjukt onyttigt" med det?
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
  • Sarah f
    EFI skrev 2011-04-05 17:40:34 följande:
    Eller så kanske man borde överväga att inte hålla bjudningar över huvud taget...
    Japp, och sätta en varningsskylt på dörren.
  • Sarah f
    ica skrev 2011-04-05 17:41:32 följande:
    Men jag som gäst kan säga till vad jag inte kan äta när jag tackar ja. Jag väntar inte till sista dan. För varför vara en besvärlig gäst.
    Det håller jag med om, det är också vanligt folkvett.
  • EFI
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:33 följande:
    Japp, och sätta en varningsskylt på dörren.
    Apple user since 1987
  • ica
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:46:25 följande:
    Det håller jag med om, det är också vanligt folkvett.
    Dessutom hade den muslim jag umgåtts mest med grisfötter i sitt kylskåp. Även om hans mamma inte fick veta det.
  • Sarah f
    ica skrev 2011-04-05 17:47:31 följande:
    Dessutom hade den muslim jag umgåtts mest med grisfötter i sitt kylskåp. Även om hans mamma inte fick veta det.
    Men om vi utgår från vad människor som är muslimer har för allmäna påbud så kan man kanske räkna ut att detta inte är norm eller det vi ska bilda en allmän uppfattning på detta kylskåpsinnehåll. Skulle du bjuda dina vänner på grisfötter med hänvisning till att till och med vissa muslimer äter såna?

Varför är det så viktigt att pracka på en människa griskött? Det finns många alternativ, goda näringsrika och lättlagade.
  • frökenpiggy
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:37:08 följande:
    Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

Vad jag inte förstår är varför du sa "Nej såklart", när ni faktiskt hade planerat en rätt med fläsk? Om du hade sagt "ja, hoppsan, tänkte inte på att ni inte äter fläsk" kanske din muslimska bekant hade erbjudit sig att ta med ett fläskfritt alternativ att äta tillsammans med resten av menyn. Det är vanligt att man gör så, om man är en gäst med speciella "krav", speciellt om dessa "krav" dyker upp i sista minuten. Om man däremot blir bjuden på middag hos personer som vet att man är muslim, eller vegetarian, eller nykterist, eller glutenallergiker, eller vad det nu kan vara, tycker jag man kan förvänta sig att värdparet tar hänsyn till det. Strunta i att bjuda annars.

Mina föräldrar råkade för övrigt bjuda en judisk familj på fläsk en gång. Det var min pappas dåvarande blivande chef med familj som kom på middag, så det var ju inte helt lyckat. Det var också nån sorts jättegod gryta. Gästerna blev nöjda och mätta och utbrast "vilken god kyckling!". Det var först då mina föräldrar kom ihåg att familjen hade judisk bakgrund (osäker på hur praktiserande de var, men de åt i alla fall inte fläskkött i vanliga fall). Det var ett genuint misstag och mina föräldrar tyckte det var jättepinsamt. Pappa valde att inte säga något om fläskköttet till sin blivande chef, men var väldigt noga med att inte bjuda på fel mat i fortsättningen!
  • beli

Orkade inte läsa längre än till sid. 15, men kom TS tillbaka till tråden och avslöjade sitt aprilskämt eller har han gått under jorden?

• Defiance
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-05 17:27:55 följande:
    Varför skulle det vara vanligt att muslimer "smygäter" fläsk då dom vet att fläsk är smutsigt kött?
    Ja du, tror att det är vanligt bland muslimer som då är från Europa. Det finns nog smygätande och jag utgår ifrån det jag själv upplevde som barn att den fanns men
    det var ingenting dessa skulle tala om eller göra synligt för andra.

Det är sedan väl en smakfråga om fläsk är smutsigt eller inte? I våra tider handlar allt
    om hur man steker köttet och det är det som avgör om man kommer att bli sjuk eller inte. Det andra är allt som är rökt kött och vakumförpackat kan göra en sjuk och har ingenting med köttsorten att göra. Det tredje är om grisen är fortfarande smutsig idag, vad är då människan, har den bilden möjligtvis genomgått en förändring? Eller är vi fortfarande "full of ourselves"?
    Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:03 följande:
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
    Absolut. Håller med. Det är detta kategoriska påstående att fläskkött skulle vara "billigt skitkött" jag irriterar mig på. Det finns tex något viltkött som faktiskt inte är gott alls, trots att det är snordyrt. Man utgår väl inte från priset när man köper bjudmat, utan från vad man själv gillar samt vad man tror att ens gäster kommer att uppskatta? I detta fall (ts) är fläsk självklart inte lämpligt, men snälla nån, jag skulle definitivt kunna bjuda in kronprinsessparet på fläsk om de ville komma. Så pass avancerad är jag vid spisen.

Min man, som inte är lika begiven på matlagning, skulle nog ta den lätta utvägen och handla hem några skivor hängmörad oxfilé om han var tvungen att laga bjudmiddag. Kan liksom inte gå fel.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?