• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Sarah f
    mosterYster skrev 2011-04-05 17:59:36 följande:
    Min man, som inte är lika begiven på matlagning, skulle nog ta den lätta utvägen och handla hem några skivor hängmörad oxfilé om han var tvungen att laga bjudmiddag. Kan liksom inte gå fel.
    Där befinner ju sig de allra flesta vad gäller nivå på matlagning. Jag kan laga grönsaker närapå som Erwin Leuterbach, men fixar inte fläsk. Det är svårt att få bra, men när det är bra kan det vara otroligt. Men hur gott man än tycker det är så låter man bli att bjuda muslimer på det.
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-05 18:08:32 följande:
    Där befinner ju sig de allra flesta vad gäller nivå på matlagning. Jag kan laga grönsaker närapå som Erwin Leuterbach, men fixar inte fläsk. Det är svårt att få bra, men när det är bra kan det vara otroligt. Men hur gott man än tycker det är så låter man bli att bjuda muslimer på det.
    Ja, det är väl självklart att man inte ställer fram en skinkstek när man bjuder muslimer på mat! Vi hade svenskt julbord här för mannens avdelning (bor ej i Sverige) och av gästerna var 3 muslimer och en jude. Jag hade aldrig tidigare tänkt på vad mycket fläskkött svenskar äter till jul... Men jag köpte nötfärs och kycklingkorv, så köttbullar och korv fanns även i fläskfria varianter. Julskinkan gick ju också bort för dem, men det löste jag med att bjuda suveränt god nötpastrami och kalkonpastrami i stället - de åt med god aptit och var jätteglada över att jag ordnat extra åt dem. Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!

Själv är jag ingen fena på att baka sötsaker. Så jag låter bli (och slänger till nöds ihop en hallonpaj eller liknande om vi har middagsgäster).
  • Sarah f
    mosterYster skrev 2011-04-05 18:15:37 följande:
    Ja, det är väl självklart att man inte ställer fram en skinkstek när man bjuder muslimer på mat! Vi hade svenskt julbord här för mannens avdelning (bor ej i Sverige) och av gästerna var 3 muslimer och en jude. Jag hade aldrig tidigare tänkt på vad mycket fläskkött svenskar äter till jul... Men jag köpte nötfärs och kycklingkorv, så köttbullar och korv fanns även i fläskfria varianter. Julskinkan gick ju också bort för dem, men det löste jag med att bjuda suveränt god nötpastrami och kalkonpastrami i stället - de åt med god aptit och var jätteglada över att jag ordnat extra åt dem. Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!

Själv är jag ingen fena på att baka sötsaker. Så jag låter bli (och slänger till nöds ihop en hallonpaj eller liknande om vi har middagsgäster).
    Essensen i detta är meningen "Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!" , inte sant. Särskilt om man inte ljuger om ingredienserna i maten. ;)
  • mosterYster
    Sarah f skrev 2011-04-05 18:17:14 följande:
    Essensen i detta är meningen "Det känns alltid bra när ens gäster är nöjda!" , inte sant. Särskilt om man inte ljuger om ingredienserna i maten. ;)
    Haha, ja precis! Den muslimska kvinnan var faktiskt på väg att ta julskinka, jag fick rycka in och upplysa henne om att det var fläskkött... (hon tackade mig). Och NEJ, hon ville INTE äta fläskkött, hon trodde att det var något annat (fråga mig inte vad, jag fattar inte hur man kan ta miste på det...)
  • Sockeplast

Svaret på frågan är enkel. Har man ingen respekt för andra människors tro och personliga integritet så serverar man någon griskött utan deras vetskap. Annars gör man det inte.

• EFI
    Saltagrodan skrev 2011-04-05 21:43:34 följande:
    Svaret på frågan är enkel. Har man ingen respekt för andra människors tro och personliga integritet så serverar man någon griskött utan deras vetskap. Annars gör man det inte.
    Apple user since 1987
  • Här och nu
    mosterYster skrev 2011-04-05 18:25:09 följande:
    Haha, ja precis! Den muslimska kvinnan var faktiskt på väg att ta julskinka, jag fick rycka in och upplysa henne om att det var fläskkött... (hon tackade mig). Och NEJ, hon ville INTE äta fläskkött, hon trodde att det var något annat (fråga mig inte vad, jag fattar inte hur man kan ta miste på det...)
    Och varför tar man av nåt man är osäker på?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 18:08:32 följande:
    Om inte muslimerna man bjuder gärna VILL ha fläsk som min väninna med familj.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:03 följande:
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
    Griskött är inte särskilt onyttigt.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 17:45:03 följande:
    Jag vet inte om griskött är onyttigt, men som gammal vegetarian som nyss lärt mig äta kött kan jag vittna om att griskött är extremt svårsmält när man inte har den halt av succinatåterkoppling en vanlig blandätare byggt upp.
    Min mage klistrar ihop helt av gris, men fungerar fint då jag äter annat kött utom blodiga biffar.
    Sen är det lite mer krävande att laga gourmetmat av gris. Griskind är fantastiskt gott på toppkrog, men jag tror få kan laga till en sån hemma vidare läckert. Naturligtvis finns entusiaster som kan, men inte som regel i ett Svensson hem. Det är så mycket svårare att misslyckas med oxfile, tycker jag helt subjektivt.
    Man behöver inte ha mycket innaför pannbenet för att laga en härlig fläsfilé. Betydligt färre kan laga nåt gott av nötkött, som ska va mega-lyckat om jag ens ska smaka.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?